更新日 2025.03.11 | 11 March 2025
展示中 常設展 | Permanent collection

展示中
Jean-Baptiste Carpeaux
Valenciennes, 1827 - Courbevoie, 1875
ナポリの漁師の少年 The Neapolitan Fisherboy
制作年 | 1857-58年(原型) |
---|---|
材質・技法・形状 | ブロンズ |
寸法(cm) | 90 x 46 x 53 |
署名・年記 | 台座上面右後方に署名、年記: J. B. CARPEAUX. / 1857. ROME.; 台座上面左後方に鋳造銘: Fdu par Vor THIEBAUT |
分類 | 彫刻 |
所蔵番号 | S.1982-0001 |
1856年にローマに留学したカルポーは、翌1857年、パリへ送る留学課題作品としてこの《ナポリの漁師の少年》を制作した。友人に宛てた手紙の中で、カルポーは次のように述べている。「私の作品の主題は、自然から取材したものです。これは、微笑みながら貝の響きに耳を澄ませている11歳の漁師の少年です」。神話や歴史に取材した英雄的主題とは対照的な、このような風俗的な主題の彫刻は、19世紀フランスではカルポーの師であったリュードの作品に最も早い例を見ることができる。それは1831年のサロンに出品された《亀と遊ぶ少年》である。「眼の前にあるがままの姿で人間の肉体を表現しようとした最初の試み」であり、この時から近代彫刻が始まったと評されたリュードの少年像は、カルポーの作品に大きな影響を与えている。しかし、このカルポーの少年像は、緊密な彫塑的フォルムと生き生きとした微妙なモデリングによって遥かに師の作品を凌駕している。ここには、師から受け継いだ自然主義的な精神と、イタリアの自然と芸術が彼にもたらした溌剌たる生命感と古典的な造形感覚とが凝集されている。このブロンズは、来歴資料によって、1861年のメッツの展覧会で栄誉賞を獲得した第二鋳造であると認められている。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 124)
来歴
Adolphe Patoux, maire d'aniche, 1861; Léonie Adolphe Patoux; Maxime Adolphe Emile d'Hennin; Renée Maria Rémiette d'Hennin; Auc., Hôtel Drouot, Paris, 16 Dec. 1980; Bruton Gallery, Bruton, Somerset, Purchased by the NMWA, 1982.
展覧会歴
- 1861
- La Grande Exposition de Metz, 1861年0月0日-0年0月0日
- 1981
- Carrier-Belleuse and His Circle―Origins and Influence, Bruton Gallery, 1981年0月0日-1982年0月0日, E 19
- 1997
- 国立西洋美術館展─愛と生命の響き: ルネサンスから近代への西洋美術の流れ, 新潟県立近代美術館, 1997年4月12日-1997年5月18日, cat. no. 34
文献歴
- 1861
- Mouvement des Arts et de la Curiosité. Gazette des Beaux-Arts. vol.11, 1861, p.383.
- 1971
- Nineteenth Century French Sculpture―Monuments for the Middle Class (exh. cat.). J.B. Speed Art Museum, Louisville, 1971, p.64.
- 1980
- The Romantics to Rodin (exh. cat.). Los Angeles County Museum of Art, 1980, p.145.
- 1981
- French Sculpture 1780-1940 (exh. cat.). Bruton Gallery, 1981, E 19.
- 1984
- 国立西洋美術館年報. No.17 (1982), 1984, 長谷川三郎. [作品解説.] pp. 6-8, 新収作品目録. pp. 16-17, repr.
- 2006
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 124, repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 124, repr.
- 2013
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 126, col. repr.
- 2021
- 山形で考える西洋美術|高岡で考える西洋美術—「ここ」と「遠く」が触れるとき (exh. cat.). 新藤淳責任編集. 東京, 国立西洋美術館, 2021, pp. 34, 174, cat. no. Y1_13 | T1_16, col. repr.

On Display
The Neapolitan Fisherboy
Date | 1857-58 (model) |
---|---|
Materials and Techniques | bronze |
Size(cm) | 90 x 46 x 53 |
Inscriptions | Signed and dated right back top of base: J. B. CARPEAUX. / 1857. ROME.; Foundry mark left back top of base: Fdu par Vor THIEBAUT |
Credit Line | Purchased |
Category | Sculptures |
Collection Number | S.1982-0001 |
Carpeaux began to study in Rome in 1856 and the following year he created The Neapolitan Fisherboy as his assignment piece in Rome to send to Paris. Carpeaux noted the following in a letter addressed to a friend. "The subject of my work is taken from nature. This delightful 11-year-old fisherboy smiles as he strains to hear the sound of the shell he holds to his ear." In contrast to the heroic subjects taken from mythology and history, one of the earliest examples of this type of sculpture addressing genre subjects can be seen in 19th century France in a work by Carpeaux's teacher, Rude. This work was his 1831 salon piece Young Neapolitan Fisherboy Playing with Turtle. "The first experiment in showing a figure as a human body before our very eyes" this study of a small boy by Rude which has been called the beginning of modern sculpture. It also exerted a tremendous influence on the works of Carpeaux. In this sculpture of a young boy by Carpeaux, the tensely modeled form and its lively detailed modeling outdistances that of his teacher. Here his cohesive forms show the spirit of naturalism handed down from his teacher and Carpeaux's own understanding of the freshly liveliness and the classical sense of the forms of Italian nature and art.According to the work's provenance, this bronze is known as the second casting that received the prix d'honneur in the 1861 Metz Exhibition.(Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no.124)
Provenance
Adolphe Patoux, maire d'aniche, 1861; Léonie Adolphe Patoux; Maxime Adolphe Emile d'Hennin; Renée Maria Rémiette d'Hennin; Auc., Hôtel Drouot, Paris, 16 Dec. 1980; Bruton Gallery, Bruton, Somerset, Purchased by the NMWA, 1982.
Exhibition History
- 1861
- La Grande Exposition de Metz, 0 1861 - 0 0
- 1981
- Carrier-Belleuse and His Circle―Origins and Influence, Bruton Gallery, 0 1981 - 0 1982, E 19
- 1997
- Resonating Love and Life: European Art from National Museum of Western Art, Tokyo, The Niigata Prefectural Museum of Modern Art, Nagaoka, 12 April 1997 - 18 May 1997, cat. no. 34
Bibliography
- 1861
- Mouvement des Arts et de la Curiosité. Gazette des Beaux-Arts. vol.11, 1861, p.383.
- 1971
- Nineteenth Century French Sculpture―Monuments for the Middle Class (exh. cat.). J.B. Speed Art Museum, Louisville, 1971, p.64.
- 1980
- The Romantics to Rodin (exh. cat.). Los Angeles County Museum of Art, 1980, p.145.
- 1981
- French Sculpture 1780-1940 (exh. cat.). Bruton Gallery, 1981, E 19.
- 1984
- Annual bulletin of the National Museum of Western Art. No. 17 (1982), 1984, Hasegawa, Saburou. On the New Acquisitions 1982. pp. 6-8, Catalogue of the New Acquisition 1982. pp. 16-17, repr.
- 2006
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 124, repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 124, repr.
- 2013
- Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 126, col. repr.
- 2021
- When Here and Afar Meet: Western Art in Yamagata/Western Art in Takaoka (exh. cat.). Shinfuji, Atsushi, ed. Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2021, pp. 34, 174, cat. no. Y1_13 | T1_16, col. repr.