更新日 2025.03.07 | 07 March 2025
展示中 常設展 | Permanent collection
Aristide Maillol
Banyuls-sur-Mer, 1861 - Banyuls-sur-Mer, 1944
ヴィーナスのトルソ Torso of Venus
制作年 | 1925年 |
---|---|
材質・技法・形状 | ブロンズ |
寸法(cm) | 114 x 47 x 30 |
署名・年記 | 左脚切断面に署名(モノグラム): AM; 左脚切断面に鋳造銘: Alexis. Rudier. / Fondeur. Paris.;右足背面に鋳造番号: 5/6 |
分類 | 彫刻 |
所蔵番号 | S.1963-0003 |
この量感あふれる女体の胴部は、豊かな官能性をたたえているが、ただ単に一個の女性の肉体を表現しているのではない。女性の肉体をモティーフとし、その中に秘められた規範と尺度を模索し続けたマイヨールは、飽くことなく女性像を作り続けたが、決して柔らかな肌をもつ肉体の写実を求めたのではなかった。1908年にギリシャを訪れたマイヨールは、古典盛期のパルテノン時代の彫刻よりもアルカイク期、また厳格様式と呼ばれる古典前期の彫刻に共感した。優美豊麗な様式ではなく、素朴で力強い生命を内にもつ簡素で堅固な様式、寡黙で静謐な彫像が彼の天性を啓示し、確信を与えたのであった。1910年の《フローラ》の習作が、はっきりとそれを示している。この《ヴィーナスのトルソ》は、1918年に着手して1928年に完成した全身像の《ヴィーナス》の制作過程に生まれた。《ヴィーナス》の立像は、右の支脚と左の遊脚で静かに立ち、その両脚の動きが、軽く上げた右腰、ゆるやかなS字を描く脊梁、やや後ろに引いた右肩、わずかに左を向いた頭部へと伝えられる古典的なコントラポストの原理に従って制作されている。このトルソにおいても、それが明瞭に現われている。むしろ簡潔なトルソであるために、無用のコケットリーを排除した純粋なフォルムが生まれている。トルソは成熟した女性の肉体の断片ではなく、一個のブロンズの量体として存在し、そしてそれ自体で完全に充足している。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 145)
来歴
Purchased by the NMWA, 1964.
展覧会歴
- 1963
- マイヨール展, 国立西洋美術館, 1963年8月2日-1963年9月15日, cat. no. 49
- 1964
- [巡回展] 国立西洋美術館所蔵 松方コレクション展, 道立札幌中島スポーツセンター, 1964年8月22日-1964年9月13日, cat. no. 83
- 1982
- [文化庁巡回展] 国立美術館所蔵 内外美術名品展, 鳥取県立博物館, 鳥取, 1982年10月1日-1982年10月17日, cat. no. 27
- 1982
- [文化庁巡回展] 国立美術館所蔵 内外美術名品展, 香川県文化会館, 高松, 1982年10月23日-1982年11月7日, cat. no. 27
- 1982
- [文化庁巡回展] 国立美術館所蔵 内外美術名品展, 高知県立郷土文化会館, 高知, 1982年11月13日-1982年11月28日, cat. no. 27
- 2012
- [平成24年度国立美術館巡回展]国立西洋美術館所蔵 ヨーロッパの近代美術, 井原市田中美術館, 2012年10月5日-2012年11月25日, 43
- 2017
- [平成29年度国立美術館巡回展]国立西洋美術館所蔵 ミューズ(芸術の女神):まなざしの先の女性たち, 福島県立美術館, 2017年4月22日-2017年7月2日, 秋田県立近代美術館, 7月15日-9月18日, cat. no. 44
文献歴
- 1964
- George, Waldemar. Aristide Maillol et l'âme de la sculpture. Neuchâtel, Suisse, Editions Ides et calendes, 1964, p. 190, repr.
- 1967
- 国立西洋美術館年報. No. 1, 1967, 新収作品目録. pp. 22-23, no. S-68. repr.
- 2006
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 145, repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 145, repr.
- 2017
- 芸術の女神ミューズ:まなざしの先の女性たち:国立西洋美術館所蔵:平成29年度国立美術館巡回展 (exh. cat.). 中田明日佳責任編集. 東京, 国立西洋美術館, 2017, pp. 44, 140, cat. no. 44, col. repr.
Torso of Venus
Date | 1925 |
---|---|
Materials and Techniques | bronze |
Size(cm) | 114 x 47 x 30 |
Inscriptions | Signed (in monogram) section of left leg: AM; Foundry mark section of left leg: Alexis. Rudier. / Fondeur. Paris.; Cast number back of right leg: 5/6 |
Credit Line | Purchased |
Category | Sculptures |
Collection Number | S.1963-0003 |
This weighty, richly tactile female torso is not meant to represent a single woman's body. Maillol never tired of creating statues of the female form, and although he continued the scale and standard of a woman's flesh as motif, he never strove for a smooth skinned realism. Maillol visited Greece in 1908 where he was drawn more to the works of the archaic or strictly formalized early classical period, then to the works of the high classical period of the Parthenon. Rather than graceful forms, it is Maillol's reticently tranquil forms with their simply disciplined structures that resonate with an internal sense of a simple, powerful life force that convincingly reveal his genius. This reticence can be clearly seen in the 1910 study work for Flora. Torso of Venus was born from the full figure Venus begun in 1918 and completed in 1928. The standing figure of Venus, with the quiet positioning and movement of her right supporting leg and left resting leg combined with the slight lifting of the right hip, the soft S curve shape of the spine, the slightly pulled back left shoulder and the head turned to the left all contribute to a sense of classical contraposto. This concise torso, in its simplicity and freedom for needless coquetry, also clearly exhibits this compositional form. Here the torso is not simply a fragment of a mature woman's fleshly form, but exists rather as a mass of unique bronze that is sufficient unto itself. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no. 145)
Provenance
Purchased by the NMWA, 1964.
Exhibition History
- 1963
- Maillol, National Museum of Western Art, Tokyo, 2 August 1963 - 15 September 1963, cat. no. 49
- 1964
- [Tour Exhibition] The Matsukata Collection of the National Museum of Western Art, The Nakajima Sports Center of Hokkaido Prefecture, 22 August 1964 - 13 September 1964, cat. no. 83
- 1982
- [Tour Exhibition] Masterpieces of Art from the Collection of National Museums, The Tottori Prefectural Museum, Tottori, 1 October 1982 - 17 October 1982, cat. no. 27
- 1982
- [Tour Exhibition] Masterpieces of Art from the Collection of National Museums, The Cultural Center of Kagawa Prefecture, Takamatsu, 23 October 1982 - 7 November 1982, cat. no. 27
- 1982
- [Tour Exhibition] Masterpieces of Art from the Collection of National Museums, The Cultural Center of Kochi Prefecture, Kochi, 13 November 1982 - 28 November 1982, cat. no. 27
- 2012
- [Traveling Exhibitions presenting National Art Museum Collections, Fiscal 2012] Modern European Art: From the Collection of the National Museum of Western Art, Ibara Municipal Denchu Art Museum (Okayama), 5 October 2012 - 25 November 2012, 43
- 2017
- [Traveling Exhibitions Presenting National Art Museum Collections, Fiscal 2017] Muse: Women before the Artists' Eyes: From the Collection of the National Museum of Western Art, Tokyo, Fukushima Prefectural Museum of Art, 22 April 2017 - 2 July 2017, Akita Museum of Modern Art, 15 July-18 September, cat. no. 44
Bibliography
- 1964
- George, Waldemar. Aristide Maillol et l'âme de la sculpture. Neuchâtel, Suisse, Editions Ides et calendes, 1964, p. 190, repr.
- 1967
- Annual bulletin of the National Museum of Western Art. No. 1, 1967, Catalogue of the New Acquisitions. pp. 22-23, no. S-68. repr.
- 2006
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 145, repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 145, repr.
- 2017
- Muse: Women before the Artists' Eyes: from the Collection of the National Museum of Western Art, Tokyo: Traveling Exhibitions Presenting National Art Museum Collections, Fiscal 2017 (exh. cat.). Nakada, Asuka, ed. Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2017, pp. 44, 140, cat. no. 44, col. repr.