更新日 2025.04.08 | 08 April 2025
現在は展示していません

現在は展示していません。
Aristide Maillol
Banyuls-sur-Mer, 1861 - Banyuls-sur-Mer, 1944
イル=ド=フランス Ile-de-France
制作年 | 1925年 |
---|---|
材質・技法・形状 | ブロンズ |
寸法(cm) | 167 x 47 x 49 |
署名・年記 | 台座上面右に署名(モノグラム)、書込み: AM / épreuve de l'artiste; 台座背面に鋳造銘: Alexis Rudier. / Fondeur. Paris |
分類 | 彫刻 |
所蔵番号 | S.1963-0002 |
マイヨールにとって、自然はあらゆる行動と思索の源であった。自然こそ彼の唯一の信仰の対象であった。そして女性の肉体は、大自然の秩序と調和、平和と美を集約する小宇宙であった。《地中海》、《山》、《河》、《春》、《夏》、《夜》、《大気》、彼の数多くの女性像は自然のさまざまな現象を示す名称を与えられている。イル=ド=フランスは、セーヌ、マルヌ、オワーズの三河に囲まれたパリを中心とする肥沃の大地である。マイヨールは生地バニュルスにおとらずイル=ド=フランスの豊かな自然を愛し、生涯の殆どをこの二つの地方で過ごしている。1910年、彼は「水の中を歩く少女」のモティーフを構想し、1921年までに3体のトルソの習作を制作した。このトルソから《イル=ド=フランス》が生まれた。胸をはり、左脚を軽く後ろに引いて右脚でまっすぐに立つ若さあふれるこの女性像は、もはや歩いているのではなく、大地から生まれて来たばかりの姿で静かに立っている。左足から腹部そして胸から肩へと続く張り切った弧状のムーヴマンに、垂直な右脚と背後に自然に伸ばして布を持つ両腕、そして軽く左を向いて直立する頭部の静けさが呼応し、穏やかな律動感を生んでいる。人体各部のフォルムを、相互の対立と調和の関係のうちに綜合し、一つの秩序ある構造体に組み上げていくマイヨールの手法は、彫塑的というよりむしろ建築的である。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 146)
来歴
Purchased by the NMWA, 1964.
展覧会歴
- 1963
- マイヨール展, 国立西洋美術館, 1963年8月2日-1963年9月15日, cat. no. 47
- 1970
- 万国博美術展: 調和の発見, 万国博美術館, 1970年3月15日-1970年9月13日, cat. no. IV-249, repr.
- 1984
- マイヨール展, 山梨県立美術館, 1984年4月7日-1984年5月6日, cat. no. S-43, repr. color., ひろしま美術館, 1984年5月12日-1984年6月17日, 熊本県立美術館, 1984年6月23日-1984年7月29日
- 1984
- 20世紀彫刻の展望 : ロダンからクリストまで, 滋賀県立近代美術館, 1984年8月26日-1984年10月7日, cat. no. 9, repr.
- 1997
- 国立西洋美術館展─愛と生命の響き: ルネサンスから近代への西洋美術の流れ, 新潟県立近代美術館, 1997年4月12日-1997年5月18日, cat. no. 39
文献歴
- 1964
- George, Waldemar. Aristide Maillol et l'âme de la sculpture. Neuchâtel, Suisse, Editions Ides et calendes, 1964, p. 180, p. 183, repr.
- 1967
- 国立西洋美術館年報. No. 1, 1967 , 新収作品目録. pp. 22-23, no. S-67. repr.
- 1984
- 20世紀彫刻の展望:ロダンからクリストまで (exh. cat.). 滋賀県立近代美術館編. [大津], 滋賀県立近代美術館, 1984, p. 63, cat. 9, repr.
- 2006
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 146, repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 146, repr.

Currently not on display
Ile-de-France
Date | 1925 |
---|---|
Materials and Techniques | bronze |
Size(cm) | 167 x 47 x 49 |
Inscriptions | Signed (in monogram) and inscribed right top: AM / épreuve de l'artiste; Foundry mark back of base: Alexis Rudier. / Fondeur. Paris |
Credit Line | Purchased |
Category | Sculptures |
Collection Number | S.1963-0002 |
To Maillol, nature was the source of movement and thought. Nature was the one thing that he had faith in. The female form was a miniature universe encompassing the order, harmony, beauty and peace of nature. He gave nature-based names such as La Méditerranée, Mountain, River, Spring, Summer, Night, and Atmosphere to his numerous sculptures of the female form. Ile-de-France refers to the fertile land surrounding Paris which is bounded by the Seine, Marne and Oise Rivers. Maillol loved the rich nature of the Ile-de-France in addition to that of his home town of Banyuls, and he spent the majority of his life in one of these two locales. In 1910 Maillol conceived of the motif of a "Young Girl Walking in Water" and created three torso practice works of the subject before 1921. Ile-de-France was then based on these study torsos. This female form with its expanded chest, gently pulled back left leg and straight right supporting leg, does not actually walk, but rather shows the figure simply standing as it has newly emerged from the earth. The movement that arcs from the left leg up through the stomach, chest and shoulder, both arms holding a cloth that naturally stretch back from the perpendicular right leg, and the quiet poise of the head glancing to the left all contribute in a calm flowing movement. Maillol's sculptural methods are architectural rather than modelled in their creation of a synthesis of the individual forms of a human body into an ordered structure that balances contrast and harmony. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no. 146)
Provenance
Purchased by the NMWA, 1964.
Exhibition History
- 1963
- Maillol, National Museum of Western Art, Tokyo, 2 August 1963 - 15 September 1963, cat. no. 47
- 1970
- Discovery of Harmony, Expo Museum of Fine Arts, 15 March 1970 - 13 September 1970, cat. no. IV-249, repr.
- 1984
- Exposition Maillol, Yamanashi Prefectural Museum of Art, 7 April 1984 - 6 May 1984, cat. no. S-43, repr. color., Hiroshima Museum of Art, 12 May 1984 - 17 June 1984, Kumamoto Prefectural Museum of Art, 23 June 1984 - 29 July 1984
- 1984
- Development of Sculpture in the Twentieth Century : from Rodin to Christo, The Museum of Modern Art, Shiga, 26 August 1984 - 7 October 1984, cat. no. 9, repr.
- 1997
- Resonating Love and Life: European Art from National Museum of Western Art, Tokyo, The Niigata Prefectural Museum of Modern Art, Nagaoka, 12 April 1997 - 18 May 1997, cat. no. 39
Bibliography
- 1964
- George, Waldemar. Aristide Maillol et l'âme de la sculpture. Neuchâtel, Suisse, Editions Ides et calendes, 1964, p. 180, p. 183, repr.
- 1967
- Annual bulletin of the National Museum of Western Art. No. 1, 1967, Catalogue of the New Acquisitions. pp. 22-23, no. S-67. repr.
- 1984
- Development of Sculpture in the Twentieth Century: From Rodin to Christo (exh. cat.). The Museum of Modern Art, Shiga, ed. [Otsu], The Museum of Modern Art, Shiga, 1984, p. 63, cat. 9, repr.
- 2006
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 146, repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 146, repr.