国立西洋美術館 The National Museum of Western Art

更新日 2025.04.08 | 08 April 2025

展示中 常設展 | Permanent collection

  • 共有
    ×
    • twitter
    • facebook
    • line
    • コピー
  • 拡大
  • ズーム
  • 印刷

撮影: (c) 上野則宏

展示中

常設展

エミール゠アントワーヌ・ブールデル

モントーバン, 1861年 - ル・ヴェジネ, 1929年

Émile-Antoine Bourdelle

Montauban, 1861 - Le Vésinet, 1929

瀕死のケンタウロス The Dying Centaur

制作年 1911-14年
材質・技法・形状 ブロンズ
寸法(cm) 72 x 52 x 22
署名・年記 台座右側面に署名(イニシャル)、モノグラム、題名: Le centaure / mourant / A B / AB; 竪琴に書込み:A TOUS LES MIENS / A MA CHÈRE FEMME / CLEOPATRA SEVASTOS / A MES CHERS PETITS / PIERRE ET PODN / JE DEDIE / LE CENTAURE MOURANT / EMILE-ANTOINE / BOURDELLE / 6 MARS 1914 / PARIS.; 台座右側面後方に鋳造銘: Alexis Rudier/ .Fondeur./.Paris
所蔵経緯 松方コレクション
Standard ref. M1218
分類 彫刻
所蔵番号 S.1959-0056

ケンタウロスはギリシャ神話に登場する半人半馬の怪物である。傷ついてまさに倒れんとするケンタウロスの姿が、生への執着と苦痛からの解放という交錯した緊張の一瞬のうちに捉えられている。無数の凹凸を持つ、ごつごつした荒れた肌には、風雨に耐えぬいた古い聖堂の石壁を思わせるものがあるが、これは、ブールデルが建築に匹敵する力を彫刻芸術に復活しようと試みたことと無縁ではない。ブールデルが探究したものは、ゴシック聖堂が示すようなモニュメンタルな芸術であった。原型は1911年に制作され、当館所蔵作は、1914年の鋳造のものである。 竪琴の裏面には、「私の家族たち皆に、私の愛する妻クレオパトラ・セヴァストスに、愛する子供ピエールとロディアに、私はこの瀕死のケンタウロスを捧げる、アントワーヌ・ブールデル、1914年3月、パリ」と刻まれている。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 143)

来歴

松方幸次郎氏購入; 1944年フランス政府が接収; 1959年フランス政府より寄贈返還

展覧会歴

1968
ブールデル展, 国立西洋美術館, 1968年7月7日-1968年8月25日, 京都国立博物館, 1968年9月8日-10月27日, cat. no. 26
1996
東京国立近代美術館・国立西洋美術館所蔵作品による 交差するまなざし: ヨーロッパと近代日本の美術, 東京国立近代美術館, 1996年7月20日-1996年9月8日, cat. no. 110
2015
Japan's Love for Impressionism: From Monet to Renoir, Bundeskunsthalle, Bonn, 2015年10月8日-2016年2月21日, cat. no. 100, col. repr.
2016
松方コレクション展―松方幸次郎 夢の軌跡―, 神戸市立博物館, 2016年9月17日-2016年11月27日, cat. no. 62, col. repr.
2019
松方コレクション展:国立西洋美術館開館60周年記念, 国立西洋美術館, 2019年6月11日-2019年9月23日, cat. no. 87, col. repr.

文献歴

1990
神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸, 「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. S-4.
2006
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 143, repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 143, repr.
2015
Japan's Love for Impressionism: From Monet to Renoir (exh. cat.). Marks-Hanssen, Beate, ed. Bonn, Bundeskunsthalle, 2015, pp. 169, 246, cat. no. 100, col. repr.
2016
松方コレクション展―松方幸次郎 夢の軌跡― (exh. cat.). 神戸市立博物館編. [神戸], 松方コレクション展実行委員会, 2016, pp. 105, 264, cat. no. 62, col. repr.
2019
松方コレクション:西洋美術全作品. 川口雅子; 陳岡めぐみ編. 第2巻 彫刻・素描・版画・工芸その他, 東京, 国立西洋美術館, 2019, cat. no. 1218, col. repr.
2019
松方コレクション展:国立西洋美術館開館60周年記念 (exh. cat.). 陳岡めぐみ責任編集. 東京, 国立西洋美術館; 読売新聞東京本社; NHK; NHKプロモーション, 2019, pp. 170, 173, 363, cat. no. 87, col. repr.

Page top

Photo by (c) Norihiro Ueno

On Display

Permanent collection

Émile-Antoine Bourdelle

Montauban, 1861 - Le Vésinet, 1929

The Dying Centaur

Date 1911-14
Materials and Techniques bronze
Size(cm) 72 x 52 x 22
Inscriptions Signed (in initial) with monogram and titled right side of base: Le centaure / mourant / A B / AB; Inscribed on lyre : A TOUS LES MIENS / A MA CHÈRE FEMME / CLEOPATRA SEVASTOS / A MES CHERS PETITS / PIERRE ET PODN / JE DEDIE / LE CENTAURE MOURANT / EMILE-ANTOINE / BOURDELLE / 6 MARS 1914 / PARIS.; Foundry mark back right side of base: Alexis Rudier/ .Fondeur./.Paris
Credit Line Matsukata Collection
Standard ref. M1218
Category Sculptures
Collection Number S.1959-0056

Centaurs are mythical half-man, half-horse beasts. Here the wounded and almost collapsed form of a centaur is captured in that tense instant when he is freed from pain and at the same time, attached to life. A rough surface pitted with countless hollows reminds the viewer of the stone walls of ancient cathedrals, a concept not unrelated to Bourdelle's revival of sculptural arts that rival architecture. Bourdelle researched the monumental art forms for sculpture found in Gothic cathedrals. "To all of my family, my cherished wife Cleopatra Sevestos and my beloved children Pierre and Rhodia, I dedicate the dying centaur, Emile-Antoine Bourdelle, 6th March 1914, Paris" is inscribed on the back of the harp. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no. 143)

Provenance

Ordered from artist by Kojiro Matsukata, Kobe through Léonce Bénédite, ca. May 1921 (Fr. 15,000) [see letter from Bénédite to Emille Bourdelle, dated 14 May 1921, in Archives of Musée Bourdelle, Paris; copy in NMWA curatorial files]; sequestered by French government, 1944; vested in French government under San Francisco Peace Treaty, 1952; transferred from French to Japanese government, 23 January 1959; entered into NMWA, April 1959.

Exhibition History

1968
Bourdelle, National Museum of Western Art, Tokyo, 7 July 1968 - 25 August 1968, Kyoto National Museum, 8 September – 27 October 1968, cat. no. 26
1996
The Crossing Visions: European and Modern Japanese Art from the Collections of The National Museum of Western Art & The National Museum of Modern Art, Tokyo, National Museum of Modern Art, Tokyo, 20 July 1996 - 8 September 1996, cat. no. 110
2015
Japan's Love for Impressionism: From Monet to Renoir, Bundeskunsthalle, Bonn, 8 October 2015 - 21 February 2016, cat. no. 100, col. repr.
2016
The Old Matsukata Collection: Reenvisioning the Dream, Kobe City Museum, 17 September 2016 - 27 November 2016, cat. no. 62, col. repr.
2019
The Matsukata Collection: A One-Hundred-Year Odyssey: Upon the 60th Anniversary of the NMWA, The National Museum of Western Art, Tokyo, 11 June 2019 - 23 September 2019, cat. no. 87, col. repr.

Bibliography

1990
The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. S-4.
2006
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 143, repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 143, repr.
2015
Japan's Love for Impressionism: From Monet to Renoir (exh. cat.). Marks-Hanssen, Beate, ed. Bonn, Bundeskunsthalle, 2015, pp. 169, 246, cat. no. 100, col. repr.
2016
The Old Matsukata Collection: Reenvisioning the Dream (exh. cat.). Kobe City Museum, ed. [Kobe], Executive Committee of the Old Matsukata Collection, 2016, pp. 105, 264, cat. no. 62, col. repr.
2019
The Matsukata Collection: Complete Catalogue of the European Art. Kawaguchi, Masako; Jingaoka, Megumi, eds. vol. 2: Sculpture, Drawings, Prints and Decorative Arts and Other Works, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2019, cat. no. 1218, col. repr.
2019
The Matsukata Collection: A One-Hundred-Year Odyssey (exh. cat.). Jingaoka, Megumi, ed. Tokyo, The National Museum of the Western Art, Tokyo; Yomiuri Shimbun; NHK; NHK Promotions, 2019, pp. 170, 173, 363, cat. no. 87, col. repr.

Page top

パーマリンク:https://collection.nmwa.go.jp/S.1959-0056.html

©2022 独立行政法人国立美術館国立西洋美術館

©2022 The National Museum of Western Art, Independent Administrative Institution National Museum of Art