更新日 2025.04.14 | 14 April 2025
展示中 常設展 | Permanent collection
Auguste Rodin
Paris, 1840 - Meudon, 1917
うずくまる女 The Crouching Woman
制作年 | 1882年頃(1906-08年頃に拡大) |
---|---|
材質・技法・形状 | ブロンズ |
寸法(cm) | 96 x 68 x 55 |
署名・年記 | 台座左側面に署名: A. Rodin; 台座背面に鋳造銘: Alexis Rudier / Fondeur Paris |
所蔵経緯 | 松方コレクション |
Standard ref. | M1268 |
分類 | 彫刻 |
所蔵番号 | S.1959-0020 |
この《うずくまる女》は、《地獄の門》のテュンパヌムの中で、《考える人》の左手背後で仰向けに倒れそうな姿勢で表わされている作品とほぼ同一である。テュンパヌムの像は左脚をやや下方に伸ばし、そのため右手は左足首をつかむのではなく、ふくらはぎと腿の間にはさまれており、この単独像よりも方恣ではあるが自由で自然なポーズに見える。このブロンズの単独像では、あらゆる肉体の部分が強調された正面性の中に緊密にまとめられている。極めて不自然なポーズであるはずなのに、彼女は誕生したばかりの原初の生物のように、地に腰を落してまどろんでいる。(出典: デジタルギャラリー. 1999-2006)
来歴
松方幸次郎氏購入; 1944年フランス政府が接収; 1959年フランス政府より寄贈返還.
展覧会歴
- 1989
- ロダン「地獄の門」展: 開館30周年記念展, 国立西洋美術館 , 1989年10月21日-1989年12月17日, cat. no. 17
- 2001
- ロダンと日本, 静岡県立美術館, 2001年4月28日-2001年6月10日, 愛知県立美術館, 6月22日-8月19日, cat. no. 188, col. repr.
文献歴
- 1990
- 神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸, 「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. S-34.
- 2001
- ロダンと日本 (exh.cat.). 静岡県立美術館; 愛知県美術館編. 現代彫刻センター, 2001, pp. 202, 338, cat. no. 188, col. repr.
- 2019
- 松方コレクション:西洋美術全作品. 川口雅子; 陳岡めぐみ編. 第2巻 彫刻・素描・版画・工芸その他, 東京, 国立西洋美術館, 2019, cat. no. 1268, col. repr.
The Crouching Woman
Date | c. 1882 (enlarged in c. 1906-08) |
---|---|
Materials and Techniques | bronze |
Size(cm) | 96 x 68 x 55 |
Inscriptions | Signed left side of base: A. Rodin; Foundry mark back of base: Alexis Rudier / Fondeur Paris |
Credit Line | Matsukata Collection |
Standard ref. | M1268 |
Category | Sculptures |
Collection Number | S.1959-0020 |
This "Crouching Woman" is more or less identical to the woman about to fall on her back in the tympanum of "The Gates of Hell" at the back left of "The Thinker". The figure in the tympanum has her left leg stretched downwards so that her right hand is tucked between the calf and the thigh of her left leg instead of holding her left ankle. Compared to this independent statue, the figure on the "Gates" appears self-indulgent but free and natural in posture. In this bronze, each part of the body is tightly condensed in an intense frontality. It should be an extremely unnatural pose, but somehow she has dropped off into a doze squatted like a newborn creature in primitive phase. (Source: The Digital Gallery. 1999-2006)
Provenance
Bought from Musée Rodin by Kojiro Matsukata, Kobe through Léonce Bénédite, ca. November 1921, as ‘La femme accroupie’ (Fr. 30,000) [see several letters between Bénédite and Suzuki & Co., November 1921, in Archives of Musée Rodin, Paris; copy in NMWA curatorial files]; sequestered by French government, 1944; vested in French government under San Francisco Peace Treaty, 1952; transferred from French to Japanese government, 23 January 1959; entered into NMWA, April 1959.
Exhibition History
- 1989
- Rodin et la Porte de l’Enfer (Rodin and the Gates of Hell), National Museum of Western Art, Tokyo, 21 October 1989 - 17 December 1989, cat. no. 17
- 2001
- Rodin et le Japon, Shizuoka Prefectural Museum of Art, 28 April 2001 - 10 June 2001, Aichi Prefectural Museum of Art, 22 June-19 August, cat. no. 188, col. repr.
Bibliography
- 1990
- The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. S-34.
- 2001
- Rodin et le Japon (exh.cat.). Shizuoka Prefectural Museum of Art; Aichi Prefectural Museum of Art, eds. Contemporary Sculpture Center, 2001, pp. 202, 338, cat. no. 188, col. repr.
- 2019
- The Matsukata Collection: Complete Catalogue of the European Art. Kawaguchi, Masako; Jingaoka, Megumi, eds. vol. 2: Sculpture, Drawings, Prints and Decorative Arts and Other Works, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2019, cat. no. 1268, col. repr.