国立西洋美術館 The National Museum of Western Art

更新日 2025.04.08 | 08 April 2025

現在は展示していません

  • 共有
    ×
    • twitter
    • facebook
    • line
    • コピー
  • 拡大
  • ズーム
  • 印刷

撮影: (c) 上野則宏

現在は展示していません。

オーギュスト・ロダン

パリ, 1840年 - ムードン, 1917年

Auguste Rodin

Paris, 1840 - Meudon, 1917

石を負うカリアティード Fallen Caryatid Carrying Her Stone

制作年 1881-82年頃
材質・技法・形状 ブロンズ
寸法(cm) 44 x 32 x 30
署名・年記 台座背面に署名: A. Rodin; 台座背面右下に鋳造銘: Alexis. Rudier / Fondeur. Paris
所蔵経緯 松方コレクション
Standard ref. M1258
分類 彫刻
所蔵番号 S.1959-0010

本作品は、彫刻家ロダンの《地獄の門》の左柱上部の壁龕にある、石を肩に担ってうずくまる若い女の像である。《地獄の門》の台座から4メートル以上高い位置に置かれているこの像は、地上からはわずかに垣間見られるだけであるが、ここでは一つの自立した彫刻として姿を表している。古代ギリシャの、重い石の梁を軽やかに支えて直立するカリアティード(女人像柱)とは対照的に、肩にかかる重荷に打ちひしがれ、その過酷な苦難に半醒半睡のうちに耐えようとしている。石の荷重と、右手から右脚へと重力を伝える姿勢との力学的な拮抗が、見事に視覚的な均衡を実現している。彼女は、全人類にのしかかる重荷を一身に担う象徴的な存在なのである。(出典: デジタルギャラリー. 1999-2006)

来歴

松方幸次郎氏購入; 1944年フランス政府が接収; 1959年フランス政府より寄贈返還.

展覧会歴

1966
ロダン展: 没後50年記念, 国立西洋美術館, 1966年7月23日-1966年9月11日, cat. no. 19
1989
ロダン「地獄の門」展: 開館30周年記念展, 国立西洋美術館, 1989年10月21日-1989年12月17日, cat. no. 18
1994
国立西洋美術館所蔵作品によるヨーロッパ美術への招待, 唐津市近代図書館, 1994年11月12日-1994年12月11日, cat. no. 12, col. repr.
2015
Japan's Love for Impressionism: From Monet to Renoir, Bundeskunsthalle, Bonn, 2015年10月8日-2016年2月21日, cat. no. 129, col. repr.
2022
Renoir—Monet—Gauguin: Images of a Floating World: the Collections of Kōjirō Matsukata and Karl Ernst Osthaus, Museum Folkwang, 2022年2月6日-2022年5月15日

文献歴

1990
神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸, 「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. S-24.
1994
国立西洋美術館所蔵作品によるヨーロッパ美術への招待 (exh. cat.). 唐津市近代図書館; 国立西洋美術館. 唐津市, 唐津市近代図書館, 1994, cat. no. 12, col. repr.
2015
Japan's Love for Impressionism: From Monet to Renoir (exh. cat.). Marks-Hanssen, Beate, ed. Bonn, Bundeskunsthalle, 2015, pp. 203, 247, cat. no. 129, col. repr.
2019
松方コレクション:西洋美術全作品. 川口雅子; 陳岡めぐみ編. 第2巻 彫刻・素描・版画・工芸その他, 東京, 国立西洋美術館, 2019, cat. no. 1258, col. repr.
2022
Renoir—Monet—Gauguin: Images of a Floating World: the Collections of Kōjirō Matsukata and Karl Ernst Osthaus (exh.cat.). Engel, Nadine; Herlemann, Rebecca, eds. Berlin, Hatje Cantz, [2022], pp. 233, 367, col. repr.

Page top

Photo by (c) Norihiro Ueno

Currently not on display

Auguste Rodin

Paris, 1840 - Meudon, 1917

Fallen Caryatid Carrying Her Stone

Date c. 1881-82
Materials and Techniques bronze
Size(cm) 44 x 32 x 30
Inscriptions Signed back of base: A. Rodin; Foundry mark lower right back of base: Alexis. Rudier / Fondeur. Paris
Credit Line Matsukata Collection
Standard ref. M1258
Category Sculptures
Collection Number S.1959-0010

This sculpture of a young woman belongs in a niche in the upper left column of The Gates of Hell. As it is placed in a high position of over 4 metres from the plinth, it is barely visible from ground level. However, here, it is presented as an independent sculpture of its own. In contrast to the ancient Greek caryatid in upright position lightly supporting a heavy stone beam, she is battered by the burden on her shoulders and is trying to endure the severe hardship half awake, half asleep. The dynamic struggle between the heaviness of the stone and her pose conveying the gravity from her right hand to her right leg results in a visually superb balance. This caryatid is a symbolic existence bearing the burden weighing heavily on mankind all on her own. (Source: The Digital Gallery. 1999-2006)

Provenance

Bought from Musée Rodin by Kojiro Matsukata, Kobe through Léonce Bénédite, ca. April 1919, as ‘Cariatide’ (Fr. 12,000) [see several letters between Bénédite and Suzuki & Co., April 1919, in Archives of Musée Rodin, Paris; copy in NMWA curatorial files]; sequestered by French government, 1944; vested in French government under San Francisco Peace Treaty, 1952; transferred from French to Japanese government, 23 January 1959; entered into NMWA, April 1959.

Exhibition History

1966
Rodin, National Museum of Western Art, Tokyo, 23 July 1966 - 11 September 1966, cat. no. 19
1989
Rodin et la Porte de l’Enfer (Rodin and the Gates of Hell), National Museum of Western Art, Tokyo, 21 October 1989 - 17 December 1989, cat. no. 18
1994
Kokuritsu Seiyo Bijyutsukan shozo sakuhin ni yoru yoroppa bijyutsu eno shotai, Karatsu City Library, 12 November 1994 - 11 December 1994, cat. no. 12, col. repr.
2015
Japan's Love for Impressionism: From Monet to Renoir, Bundeskunsthalle, Bonn, 8 October 2015 - 21 February 2016, cat. no. 129, col. repr.
2022
Renoir—Monet—Gauguin: Images of a Floating World: the Collections of Kōjirō Matsukata and Karl Ernst Osthaus, Museum Folkwang, 6 February 2022 - 15 May 2022

Bibliography

1990
The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. S-24.
1994
Kokuritsu Seiyo Bijutsukan Shozo Sakuhin ni Yoru Europa Bijutsu e no Shotai (exh. cat.). Karatsu City Library; National Museum of Wetsern Art. Karatsu, Karatsu City Library, 1994, cat. no. 12, col. repr.
2015
Japan's Love for Impressionism: From Monet to Renoir (exh. cat.). Marks-Hanssen, Beate, ed. Bonn, Bundeskunsthalle, 2015, pp. 203, 247, cat. no. 129, col. repr.
2019
The Matsukata Collection: Complete Catalogue of the European Art. Kawaguchi, Masako; Jingaoka, Megumi, eds. vol. 2: Sculpture, Drawings, Prints and Decorative Arts and Other Works, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2019, cat. no. 1258, col. repr.
2022
Renoir—Monet—Gauguin: Images of a Floating World: the Collections of Kōjirō Matsukata and Karl Ernst Osthaus (exh.cat.). Engel, Nadine; Herlemann, Rebecca, eds. Berlin, Hatje Cantz, [2022], pp. 233, 367, col. repr.

Page top

パーマリンク:https://collection.nmwa.go.jp/S.1959-0010.html

©2022 独立行政法人国立美術館国立西洋美術館

©2022 The National Museum of Western Art, Independent Administrative Institution National Museum of Art