国立西洋美術館 The National Museum of Western Art

更新日 2025.04.17 | 17 April 2025

展示中 前庭 | Forecourt

  • 共有
    ×
    • twitter
    • facebook
    • line
    • コピー
  • 拡大
  • ズーム
  • 印刷

撮影: (c) 上野則宏

展示中

前庭

≫ほかの画像をみる
とじる
1

オーギュスト・ロダン

パリ, 1840年 - ムードン, 1917年

Auguste Rodin

Paris, 1840 - Meudon, 1917

カレーの市民 Burghers of Calais

制作年 1884-88年(原型)、1953年(鋳造)
材質・技法・形状 ブロンズ
寸法(cm) 180 x 230 x 220
署名・年記 台座上面前方に署名: A. Rodin; 台座背面右に鋳造銘: George Rudier / Fondeur Paris.
分類 彫刻
所蔵番号 S.1959-0008

1884年、カレー市民はかねて懸案になっていた、同市を救った恩人、ウスターシュ・ド・サン・ピエールの記念碑建設を決定し、ロダンが指名された。ウスターシュは、中世百年戦争の時代、イギリス国王が1347年に英仏海峡を越えて同市を包囲した際、他の5人の地位の高いカレー市民と共に人質としてイギリス国王の陣営に赴き、カレー市と市民の生命を救ったのであった。年代記を読んで感動したロダンはウスターシュ一人の代わりに6人の市民がそれぞれの絶望と苦悩のうちに、市の鍵を手に、首に縄を巻いて裸足で市の門を出て行く群像を作り上げた。英雄の華々しい身振りを期待していた市当局はロダンの感動的な人間像を理解できずにこれを拒否し、カレー市で除幕式が行なわれたのは完成後7年経ってからだった。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 138)

来歴

1959年フランス政府より購入

展覧会歴

1966
ロダン展: 没後50年記念, 国立西洋美術館, 1966年7月23日-1966年9月11日, cat. no. 37

文献歴

1990
神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸, 「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. S-22.
2006
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 138, repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 138, repr.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 136, col. repr.

Page top

Photo by (c) Norihiro Ueno

On Display

Forecourt

≫View other images
close
1

Auguste Rodin

Paris, 1840 - Meudon, 1917

Burghers of Calais

Date 1884-88 (model), 1953 (cast)
Materials and Techniques bronze
Size(cm) 180 x 230 x 220
Inscriptions Signed front top of base: A. Rodin; Foundry mark right back of base: George Rudier / Fondeur Paris.
Category Sculptures
Collection Number S.1959-0008

In 1884 city of Calais decided upon Rodin as the creator of the monument of the benefactor of the city, Eustache de Saint-Pière, after long contemplation. During the Hundred Years War when the King of England crossed the English Channel and encircled the city of Calais in 1347, five of the burghers of the city as well as Eustache went as hostage to the English camp to plead for the safety of the people of the city. Rodin, moved by the chronicle written by Froissart, created a group of six despairing and suffering figures, instead of a monument of unique figure, Eustache. The burghers hold the keys of the city in their hands, have ropes around their necks and walk barefoot as they leave the city gates. The city fathers of Calais, who expected heroic figures, did not understand Rodin's suffering and solemn figural expression and refused it. As a result, the work was not unveiled in Calais until seven years after its completion. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no. 138)

Provenance

Purchased by the Japanese government in 1959.

Exhibition History

1966
Rodin, National Museum of Western Art, Tokyo, 23 July 1966 - 11 September 1966, cat. no. 37

Bibliography

1990
The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. S-22.
2006
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 138, repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 138, repr.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 136, col. repr.

Page top

パーマリンク:https://collection.nmwa.go.jp/S.1959-0008.html

©2022 独立行政法人国立美術館国立西洋美術館

©2022 The National Museum of Western Art, Independent Administrative Institution National Museum of Art