更新日 2025.04.18 | 18 April 2025
展示中 常設展 | Permanent collection
Auguste Rodin
Paris, 1840 - Meudon, 1917
青銅時代 The Age of Bronze
制作年 | 1877年(原型) |
---|---|
材質・技法・形状 | ブロンズ |
寸法(cm) | 181 x 70 x 66 |
署名・年記 | 台座上面右に署名: Rodin; 台座背面右下に鋳造銘: .Alexis Rudier. / .Fondeur. PARIS. |
所蔵経緯 | 松方コレクション |
Standard ref. | M1250 |
分類 | 彫刻 |
所蔵番号 | S.1959-0002 |
1877年のブリュッセルの「芸術サークル」展にはこの彫刻の石膏像が《敗北者》という題で出品されたが、これは後に《目覚める人》あるいは《最初の人類》という名で呼ばれるように、神々の世界である黄金と白銀の時代を経て、人類がこの世に初めて生まれ出る青銅時代の最初の脈動が、覚めやらぬこの若者の姿をかりて表現されている。『ロダンの言葉』を編集したポール・グセルは、ムードンのロダン邸の中でこの像を見て「目覚めきらぬこの若者の脚は、いまだ力なく、そして殆どゆらめくばかりである。だが視線が昇って行くにつれて、その姿態がしっかりとしているのが見られる。……まさに行動を起こそうとする者の、半睡状態より生気への推移なのだ」と語っている。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 126)
来歴
松方幸次郎氏購入; 1944年フランス政府が接収; 1959年フランス政府より寄贈返還.
展覧会歴
- 1966
- ロダン展: 没後50年記念, 国立西洋美術館, 1966年7月23日-1966年9月11日, cat. no. 6
- 1996
- 東京国立近代美術館・国立西洋美術館所蔵作品による 交差するまなざし: ヨーロッパと近代日本の美術, 東京国立近代美術館, 1996年7月20日-1996年9月8日, cat. no. 105
- 2024
- ここは未来のアーティストたちが眠る部屋となりえてきたか?:国立西洋美術館65年目の自問:現代美術家たちへの問いかけ, 国立西洋美術館, 2024年3月12日-2024年5月12日
文献歴
- 1989
- Goldscheider, Cécile. Rodin, vie et œuvre, Tome I. Paris, Wildenstein Institute, 1989, pp. 114-117, no. 95.
- 1990
- 神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸, 「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. S-16.
- 2006
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 126, repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 126, repr.
- 2013
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 127, col. repr.
- 2019
- 松方コレクション:西洋美術全作品. 川口雅子; 陳岡めぐみ編. 第2巻 彫刻・素描・版画・工芸その他, 東京, 国立西洋美術館, 2019, cat. no. 1250, col. repr.
- 2021
- 山形で考える西洋美術|高岡で考える西洋美術—「ここ」と「遠く」が触れるとき (exh. cat.). 新藤淳責任編集. 東京, 国立西洋美術館, 2021, pp. 29, 173, cat. no. Y1_1 | T1_1, col. repr.
- 2024
- ここは未来のアーティストたちが眠る部屋となりえてきたか?:国立西洋美術館65年目の自問:現代美術家たちへの問いかけ (exh. cat.). 新藤淳企画構成; 望月かおる編集. [東京], カルチュア・コンビニエンス・クラブ株式会社; 美術出版社書籍編集部, 2024, pp. 83, 303, col. repr.
The Age of Bronze
Date | 1877 (model) |
---|---|
Materials and Techniques | bronze |
Size(cm) | 181 x 70 x 66 |
Inscriptions | Signed right top of base: Rodin; Foundry mark lower right back of base: .Alexis Rudier. / .Fondeur. PARIS. |
Credit Line | Matsukata Collection |
Standard ref. | M1250 |
Category | Sculptures |
Collection Number | S.1959-0002 |
A plaster cast of this work entitled The Vanquished was displayed in the 1877 Cercle Artistique in Brussels, but later this work was given the name of Awakening or Man of the First Ages. After the golden and silver ages of the gods, the first pulsating movements of mankind in the bronze age is expressed in the awakening form of this young man. Paul Gsell saw this statue in Rodin's home in Meudon and said "The legs of this just awakened man have no strength and are still slack. But as the viewer looks up the body, we can see how clearly that form is defined. .... The first arousing movement of a person seen in the transformation from a half sleeping state to that of life." (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no.126)
Provenance
Bought from Musée Rodin by Kojiro Matsukata, Kobe through Léonce Bénédite, ca. February 1919, as ‘L’Age d’airan’(Fr. 30,000) [see several letters between Bénédite and Suzuki & Co., February 1919, in Archives of Musée Rodin, Paris; copy in NMWA curatorial files]; sequestered by French government, 1944; vested in French government under San Francisco Peace Treaty, 1952; transferred from French to Japanese government, 23 January 1959; entered into NMWA, April 1959.
Exhibition History
- 1966
- Rodin, National Museum of Western Art, Tokyo, 23 July 1966 - 11 September 1966, cat. no. 6
- 1996
- The Crossing Visions: European and Modern Japanese Art from the Collections of The National Museum of Western Art & The National Museum of Modern Art, Tokyo, National Museum of Modern Art, Tokyo, 20 July 1996 - 8 September 1996, cat. no. 105
- 2024
- Does the Future Sleep Here?: Revisiting the Museum's Response to Contemporary Art after 65 Years, National Museum of Western Art, Tokyo, 12 March 2024 - 12 May 2024
Bibliography
- 1989
- Goldscheider, Cécile. Rodin, vie et œuvre, Tome I. Paris, Wildenstein Institute, 1989, pp. 114-117, no. 95.
- 1990
- The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. S-16.
- 2006
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 126, repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 126, repr.
- 2013
- Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 127, col. repr.
- 2019
- The Matsukata Collection: Complete Catalogue of the European Art. Kawaguchi, Masako; Jingaoka, Megumi, eds. vol. 2: Sculpture, Drawings, Prints and Decorative Arts and Other Works, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2019, cat. no. 1250, col. repr.
- 2021
- When Here and Afar Meet: Western Art in Yamagata/Western Art in Takaoka (exh. cat.). Shinfuji, Atsushi, ed. Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2021, pp. 29, 173, cat. no. Y1_1 | T1_1, col. repr.
- 2024
- Does the Future Sleep Here?: Revisiting the Museum's Response to Contemporary Art after 65 Years (exh. cat.). Shinfuji, Atsushi; Mochizuki, Kaoru, eds. [Tokyo], Culture Convenience Club; Bijutsu Shuppan-sha, 2024, pp. 83, 303, col. repr.