国立西洋美術館 The National Museum of Western Art

更新日 2025.06.13 | 13 June 2025

現在は展示していません

  • 共有
    ×
    • twitter
    • facebook
    • line
    • コピー
  • 拡大
  • ズーム
  • 印刷

現在は展示していません。

≫ほかの画像をみる
とじる
1

ペドロ・デ・オレンテ

ムルシア, 1580年 - バレンシア, 1645年

Pedro de Orrente

Murcia, 1580 - Valencia, 1645

聖母被昇天 The Assumption of the Virgin

制作年 1620-1625年頃
材質・技法・形状 油彩、カンヴァス
寸法(cm) 125 x 93
分類 絵画
所蔵番号 P.2018-0003

地上での生涯を終えた聖母マリアが霊魂と肉体とともに天国に上げられる場面を描く。空の墓の周りには驚きを隠せない12使徒が配される。作者のオレンテは、17世紀初頭にヴェネツィアでレアンドロ・バッサーノに学んだスペイン人画家で、その後トレドに戻りこれを描いた。色彩にはやはりヴェネツィアで学んだエル・グレコの影響が明らかであるが、マリアの肉体の量感や、粗野で武骨な使徒たちの風貌に、当時勃興しつつあった新たな自然主義絵画に対する強い関心が表れている。(出典: 展示室作品解説パネル、2020年8月)

来歴

Family of Marqués de Auñón since 19th century; D. Enrique Valera y Ramírez de Saavedra, marqués de Auñón (1899-1947); By direct inheritance to his son, D. Luis Enrique Valera y Muguiro; From whom Purchased by Galería Coll y Cortés, Madrid, 2018; purchased by NMWA, March 2019.

文献歴

1950
Nieto, Benedicto. La Asunción de la Virgen en el Arte. Madrid, 1950, p. 151, pl. 242.
1971
Angulo Iñiguez, Diego. Pintura del siglo XVII. Madrid, 1971 (Ars Hispaniae, vol. XV), p. 68.
1972
Angulo Iñiguez, Diego; Pérez Sánchez, Alfonso E. Pintura toledana. Primera mitad del siglo XVIII, Madrid, Instituto Diego Velázquez, 1972 (Historia de la Pintura Española), pp. 235-36, 244, 328-29, no. 312, lám. 249.
2020
国立西洋美術館報. No. 53 (Apr. 2018-Mar. 2019), 2020, 川瀬佑介. 新収作品. pp. 16-18, 新収作品一覧. p. 22, col. repr.

Page top

Currently not on display

≫View other images
close
1

Pedro de Orrente

Murcia, 1580 - Valencia, 1645

The Assumption of the Virgin

Date ca. 1620-1625
Materials and Techniques oil on canvas
Size(cm) 125 x 93
Category Paintings
Collection Number P.2018-0003

This scene shows the Assumption of Mary, as God returns her spirit and corporeal body to heaven after her life on earth. The Twelve Apostles are arrayed around the empty tomb, unable to hide their surprise at the event. The painter, Pedro de Orrente, was a Spaniard who studied under Leandro Bassano in Venice at the beginning of the 17th century. He later returned to Toledo, where he created this work. The color palette used here clearly reveals the influence of El Greco, who also studied in Venice, while the sense of volume in Mary's body and the rough, unkempt visages of the Apostles indicate Orrente's strong interest in the newly emerging naturalistic painting style of his day. (Source: Gallery label, August 2020)

Provenance

Family of Marqués de Auñón since 19th century; D. Enrique Valera y Ramírez de Saavedra, marqués de Auñón (1899-1947); By direct inheritance to his son, D. Luis Enrique Valera y Muguiro; From whom Purchased by Galería Coll y Cortés, Madrid, 2018; purchased by NMWA, March 2019.

Bibliography

1950
Nieto, Benedicto. La Asunción de la Virgen en el Arte. Madrid, 1950, p. 151, pl. 242.
1971
Angulo Iñiguez, Diego. Pintura del siglo XVII. Madrid, 1971 (Ars Hispaniae, vol. XV), p. 68.
1972
Angulo Iñiguez, Diego; Pérez Sánchez, Alfonso E. Pintura toledana. Primera mitad del siglo XVIII, Madrid, Instituto Diego Velázquez, 1972 (Historia de la Pintura Española), pp. 235-36, 244, 328-29, no. 312, lám. 249.
2020
Annual Bulletin of the National Museum of Western Art. No. 53 (Apr. 2018-Mar. 2019), 2020, Kawase, Yusuke. New Acquisitions. pp. 16-18, List of New Acquisitions. p. 22, col. repr.

Page top

パーマリンク:https://collection.nmwa.go.jp/P.2018-0003.html

©2022 独立行政法人国立美術館国立西洋美術館

©2022 The National Museum of Western Art, Independent Administrative Institution National Museum of Art