更新日 2025.03.07 | 07 March 2025
展示中 常設展 | Permanent collection
Ker-Xavier Roussel
Lorry-les-Metz (Moselle), 1867 - L'Étang-la-Ville, 1944
小道の聖母マリア The Virgin Mary on a Path
制作年 | 1890-1892年頃 |
---|---|
材質・技法・形状 | 油彩、カンヴァス |
寸法(cm) | 54 x 37 |
署名・年記 | 右下にイニシャルの押印:kxr |
分類 | 絵画 |
所蔵番号 | P.2018-0002 |
ナビ派の画家ルーセルの、初期の造形的実験をよく物語る作品です。女性像の曖昧な顔貌、やや硬直した、厚みのない身体からのびるほっそりした腕─その中世の聖女像のごとき出で立ちは宗教的感情を喚起します。か細い女性像やS字状に延びる小道は、同時期にナビ派仲間のモーリス・ドニが好んだモティーフでした。一方、作品の裏面には緑と茶色を主調とする色面の併置で風景が表され、ゴーガンやポン=タヴェン派が描くブルターニュ風景を彷彿とさせます。ドニやゴーガンを参照しつつも、女性がまとうローブの幾何学的形体で構図を安定させるなど、ルーセル独自の造形が発揮されているのも魅力です。(出典: 展示室作品解説パネル、2020年8月)
来歴
Jacques Roussel, artist's grand-son; his sale, Enghien, 13 April 1986, no. 25; private collection, France, acquired at the above sale; purchased by NMWA, 23 July 2018.
展覧会歴
- 1944
- K-X Roussel, Galerie Maratier, Paris, 1944年0月0日-1944年0月0日, no. 160.
- 1964
- K-X Roussel, Gallery Wildenstein, London, 1964年0月0日-1964年0月0日, no. 1, repr.
- 1965
- Ker-Xavier Roussel, Kunsthalle Bremen, 1965年9月26日-1965年11月21日, cat. no. 9.
- 1968
- Vuillard-Roussel, Haus der Kunst Munich, Munich, 1968年3月16日-1968年5月12日, Orangerie des Tuileries, 16 May-16 September 1968, no. 206, repr.
- 1972
- French Symbolist Painters: Moreau, Puvis de Chavannes, Redon and Their Followers, Hayward Gallery, London, 1972年6月7日-1972年7月23日, Walker Art Gallery, Liverpool, 9 August-17 September 1972, no. 305, repr.
- 1972
- El Simbolismo en la Pintura Francesa, Museo Español de Arte Contemporáneo, Barcelona, 1972年10月0日-1972年11月0日, no. 243, repr.
- 1990
- ゴーギャンとナビ派の仲間たち, パルテノン多摩, 東京, 1990年10月31日-1990年12月2日, 新潟大和, 1991年1月2日-1月15日; ナビオ美術館, 大阪, 3月8日-4月7日; 下関市立美術館, 山口, 4月12日- 5月12日, no. XIII-2, p. 94, repr.
- 1993
- Die NABIS, Propheten der Moderne, Kunsthaus, Zürich, 1993年5月28日-1998年8月15日, no. 85, repr.
- 1993
- NABIS 1888-1900, Galeries nationales du Grand Palais, Paris, 1993年9月21日-1994年1月3日, no. 85, repr.
- 2011
- Ker-Xavier Roussel, 1867-1944: le Nabi bucolique, Musée de Pont-Aven, Pont-Aven, 2011年0月0日-2011年0月0日, no. 22, p. 9 (detail), p. 75, repr.
文献歴
- 1972
- Stump, Jeanne. The art of Ker-Xavier Roussel. Kansas, 1972, fig. 12, pp. 60-61.
- 1978
- Mauner, George L. The Nabis: Their History and Their Art 1888-1896. New York, 1978, p. 228.
- 1979
- Monneret, Sophie. L'Impressionnisme et son époque. vol. 2, Paris, Denoël, 1979, p. 218.
- 1982
- Götte, Gisela. Ker-Xavier Roussel, Untersuchungen zu seiner Entwicklung vor allem zum Verhältnis Frühwerk-Spätwerk. Brême, 1982, pp. 164-168.
- 1990
- Freches-Thory, Claire; Terrasse, Antoine. Les Nabis. Paris, 1990, p. 70, repr.
- 2002
- Jeancolas, Claude. La peinture des Nabis. Paris, 2002, p. 166, repr.
- 2020
- 国立西洋美術館報. No. 53 (Apr. 2018-Mar. 2019), 2020, 袴田紘代. 新収作品. pp. 13-15, 新収作品一覧. p. 22, col. repr.
The Virgin Mary on a Path
Date | ca. 1890-1892 |
---|---|
Materials and Techniques | oil on canvas |
Size(cm) | 54 x 37 |
Inscriptions | Stamped initials lower right: kxr |
Category | Paintings |
Collection Number | P.2018-0002 |
This painting by the Nabi school artist Roussel ably conveys his early experiments with form. The woman's ambiguous face and thin arms extending from a stiff, flattened body evoke a religious sensibility reminiscent of medieval saint imagery. The slender female and S-shaped path were motifs favored by Roussel's Nabi friend Maurice Denis. The background made up of brown and green-toned color planes resembles the scenes of Brittany painted by Gauguin and the Pont-Aven school. While he referred to the works of Denis, Gauguin and others, here Roussel reveals his own unique creativity by using the geometric form of the woman's garment to stabilize the composition. (Source: Gallery label, August 2020)
Provenance
Jacques Roussel, artist's grand-son; his sale, Enghien, 13 April 1986, no. 25; private collection, France, acquired at the above sale; purchased by NMWA, 23 July 2018.
Exhibition History
- 1944
- K-X Roussel, Galerie Maratier, Paris, 0 1944 - 0 1944, no. 160.
- 1964
- K-X Roussel, Gallery Wildenstein, London, 0 1964 - 0 1964, no. 1, repr.
- 1965
- Ker-Xavier Roussel, Kunsthalle Bremen, 26 September 1965 - 21 November 1965, cat. no. 9.
- 1968
- Vuillard-Roussel, Haus der Kunst Munich, Munich, 16 March 1968 - 12 May 1968, Orangerie des Tuileries, 16 May-16 September 1968, no. 206, repr.
- 1972
- French Symbolist Painters: Moreau, Puvis de Chavannes, Redon and Their Followers, Hayward Gallery, London, 7 June 1972 - 23 July 1972, Walker Art Gallery, Liverpool, 9 August-17 September 1972, no. 305, repr.
- 1972
- El Simbolismo en la Pintura Francesa, Museo Español de Arte Contemporáneo, Barcelona, 0 October 1972 - 0 November 1972, no. 243, repr.
- 1990
- Gauguin et les Nabis, Parthenon Tama, Tokyo, 31 October 1990 - 2 December 1990, Niigata Daiwa, 2-15 January 1991; Navio Museum of Art, Osaka, 8 March-7 April; Simonoseki City Art Museum, 12 April-12 May, no. XIII-2, p. 94, repr.
- 1993
- Die NABIS, Propheten der Moderne, Kunsthaus, Zürich, 28 May 1993 - 15 August 1998, no. 85, repr.
- 1993
- NABIS 1888-1900, Galeries nationales du Grand Palais, Paris, 21 September 1993 - 3 January 1994, no. 85, repr.
- 2011
- Ker-Xavier Roussel, 1867-1944: le Nabi bucolique, Musée de Pont-Aven, Pont-Aven, 0 2011 - 0 2011, no. 22, p. 9 (detail), p. 75, repr.
Bibliography
- 1972
- Stump, Jeanne. The art of Ker-Xavier Roussel. Kansas, 1972, fig. 12, pp. 60-61.
- 1978
- Mauner, George L. The Nabis: Their History and Their Art 1888-1896. New York, 1978, p. 228.
- 1979
- Monneret, Sophie. L'Impressionnisme et son époque. vol. 2, Paris, Denoël, 1979, p. 218.
- 1982
- Götte, Gisela. Ker-Xavier Roussel, Untersuchungen zu seiner Entwicklung vor allem zum Verhältnis Frühwerk-Spätwerk. Brême, 1982, pp. 164-168.
- 1990
- Freches-Thory, Claire; Terrasse, Antoine. Les Nabis. Paris, 1990, p. 70, repr.
- 2002
- Jeancolas, Claude. La peinture des Nabis. Paris, 2002, p. 166, repr.
- 2020
- Annual Bulletin of the National Museum of Western Art. No. 53 (Apr. 2018-Mar. 2019), 2020, Hakamata, Hiroyo. New Acquisitions. pp. 13-15, List of New Acquisitions. p. 22, col. repr.