更新日 2024.10.10 | 10 October 2024
現在は展示していません
現在は展示していません。
Juan van der Hamen y León
Madrid, 1596 - Madrid, 1631
果物籠と猟鳥のある静物 Still Life with Basket of Fruit and Game Fowl
材質・技法・形状 | 油彩、カンヴァス |
---|---|
寸法(cm) | 75.4 x 144.5 |
署名・年記 | 画面右下に署名と年記:Juº BaldeRama Deleon/f. 162… |
分類 | 絵画 |
所蔵番号 | P.2014-0002 |
バン・デル・アメンは、17世紀初頭のマドリードで活躍し、ボデゴンと呼ばれるスペイン独自の静物画を代表する画家です。メロン、果物籠、そして猟鳥というモチーフの種類、それらを窓枠のような奥行きの浅い台に配す構図は、当時のボデゴンに典型的な手法です。画面を埋め尽くすように多数のモチーフを配すのはこの画家の初期作品に顕著な特徴で、左右対称の厳格な構図に華やかな装飾的感覚を持ち込み、独自の気品ある静物画を確立しました。 本作はバン・デル・アメンが描いた最も大きな静物画の1つであり、初期の野心作です。横長のフォーマットからして、邸宅内の扉口もしくは窓の上を飾るために制作されたものと考えられますが、注文主は判明していません。(出典: 展示室作品解説パネル)
来歴
1855, Madrid; ca.1936-39 to 1954, Celedonio Leyún Villanueva, Madrid; and to 2010 by inheritance; from whom acquired by a private collection, Spain; purchased by NMWA, 2014.
展覧会歴
- 2018
- プラド美術館展:ベラスケスと絵画の栄光:日本スペイン外交関係樹立150周年記念, 国立西洋美術館, 2018年2月24日-2018年5月27日, cat. no. X-2
文献歴
- 1982
- Padrón, Matías Díaz. Tres bodegones identificados de Juan van der Hamen, Felipe Ramirez y Francisco Ykens. Archivo Español de Arte. 220, 1982, pp. 382-386.
- 2005
- Juan van der Hamen and the Court of Madrid (exh. cat.). Jordan, William B.; Real, Palacio eds. Palacio Real, Madrid, October 2005-January 2006. Meadows Museum, Dallas, February-May 2006. New Haven and London, Yale University Press, 2005, p. 108, fig. 6.34.
- 2016
- 国立西洋美術館報. No. 49 (Apr. 2014-Mar. 2015), 2016, 川瀬佑介. 新収作品. pp. 13-18, 新収作品一覧. p. 26, repr.
- 2018
- プラド美術館展:ベラスケスと絵画の栄光:日本スペイン外交関係樹立150周年記念 (exh. cat.). 川瀬佑介; 読売新聞社編集. 東京, 読売新聞東京本社, 国立西洋美術館, 2018, pp. 200-201, cat. no. X-2, col. repr.
Currently not on display
Still Life with Basket of Fruit and Game Fowl
Materials and Techniques | Oil on canvas |
---|---|
Size(cm) | 75.4 x 144.5 |
Inscriptions | Signed and indistinctly dated, lower right: Juº BaldeRama Deleon/f. 162... |
Category | Paintings |
Collection Number | P.2014-0002 |
Active in Madrid, Juan van der Hamen mastered a form of still-life painting that appeared in early seventeenth-century Spain known as the bodegón (derived from bodega, meaning "tavern" ). The choice of motifs and style of composition on display here are typical of bodegones of around 1620. As in other early works by the artist, the motifs are arranged to almost completely fill up the picture plane. The rigorous composition and splendid decorativeness of this, one of van der Hamen's largest still lifes, underpin its unique, refined appeal. (Source: Gallery label, July 2016)
Provenance
1855, Madrid; ca.1936-39 to 1954, Celedonio Leyún Villanueva, Madrid; and to 2010 by inheritance; from whom acquired by a private collection, Spain; purchased by NMWA, 2014.
Exhibition History
- 2018
- Velázquez and the Celebration of Painting: The Golden Age in the Museo del Prado: The 150th Anniversary of the Establishment of Diplomatic Relations between Japan and Spain, The National Museum of Western Art, Tokyo, 24 February 2018 - 27 May 2018, cat. no. X-2
Bibliography
- 1982
- Padrón, Matías Díaz. Tres bodegones identificados de Juan van der Hamen, Felipe Ramirez y Francisco Ykens. Archivo Español de Arte. 220, 1982, pp. 382-386.
- 2005
- Juan van der Hamen and the Court of Madrid (exh. cat.). Jordan, William B.; Real, Palacio eds. Palacio Real, Madrid, October 2005-January 2006. Meadows Museum, Dallas, February-May 2006. New Haven and London, Yale University Press, 2005, p. 108, fig. 6.34.
- 2016
- Annual Bulletin of the National Museum of Western Art. No. 49 (Apr. 2014-Mar. 2015), 2016, Kawase, Yusuke. New Acquisitions. pp. 13-18, List of New Acquisitions. p. 26, repr.
- 2018
- Velázquez and the Celebration of Painting: the Golden Age in the Museo del Prado: the 150th Anniversary of the Establishment of Diplomatic Relations between Japan and Spain (exh. cat.). Kawase, Yusuke; Yomiuri Shimbun, eds. Tokyo, Yomiuri Shimbun; The National Museum of Western Art, Tokyo, 2018, pp. 200-201, cat. no. X-2, col. repr.