国立西洋美術館 The National Museum of Western Art

更新日 2025.03.07 | 07 March 2025

展示中 常設展 | Permanent collection

  • 共有
    ×
    • twitter
    • facebook
    • line
    • コピー
  • 拡大
  • ズーム
  • 印刷

展示中

常設展

アリ・シェフェール

1795年 - 1858年

Ary Scheffer

1795 - 1858

戦いの中、聖母の加護を願うギリシャの乙女たち Greek Women Plead for the Virgin's Help

制作年 1826年
材質・技法・形状 油彩、カンヴァス
寸法(cm) 65 x 55
署名・年記 左下に署名、年記: A. Scheffer/ 1826
分類 絵画
所蔵番号 P.1998-0006

オランダに生まれ、フランスで活動したシェフェールは、ロマン主義を代表する画家の一人です。ドラクロワの名高い《キオス島の虐殺》(1824年)のように、この作品も、ロマン主義時代の芸術家たちの関心を惹き付けた、オスマン・トルコ帝国からのギリシャの独立戦争(1821-30年)を題材としています。民族衣装に身を包んだ乙女たちは戦火を逃れて洞窟に身を隠し、岩壁に掛けられたイコン(聖画像)に向かって祈りを捧げています。(出典: 展示室作品解説パネル)

来歴

Louis-Philippe d'Orléans (after 1826); Prince Antonie d'Orléans (Duc de Montpensier, catalogued in his collection in Seville, no. 352); Infanta Maria-Isabel (Comtesse de Paris, 1848-1919, on her marriage in 1864); Prince Ferdinand d'Orléans (Duc de Montpensier, 1884-1924); in 1924 to his widow Dona Maria Isabel de Olaneta y Ibarreta (Duchesse de Montpensier, 3rd. Marquesa de Valdeterrazo & Grandee of Spain 1893-1958); in 1958 to her second husband, Exc. mo. Jose Maria de Huarte y Jauregui (Marquez viudo de Valdeterazo, ?-1969); his heirs (1969-1995); Purchased by the NMWA, 1999.

展覧会歴

1827
Salon de 1827, Paris, 1827年11月4日-0年0月0日, no. 943

文献歴

2000
国立西洋美術館年報. No. 33 (April 1998-March 1999), 2000, 高橋明也. 新収作品. pp. 21-24, 新収作品一覧. p. 44, col. repr.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 73, col. repr.

Page top

On Display

Permanent collection

Ary Scheffer

1795 - 1858

Greek Women Plead for the Virgin's Help

Date 1826
Materials and Techniques oil on canvas
Size(cm) 65 x 55
Inscriptions Signed and dated in lower left: A. Scheffer/ 1826
Credit Line Purchased
Category Paintings
Collection Number P.1998-0006

A native of Holland, Ary Scheffer was a representative Romantic painter active in nineteenth-century France. The work takes its theme from the Greek War of Independence against the Ottoman Empire (1821-1830), a favorite subject of artists in the Romantic Period. Eugène Delacroix’s masterpiece The Massacre at Chios (1824) is another example. Greek maidens in native dress are shown hiding in a cave from the battle outside, praying to an icon fixed to the rock wall. (Source: Gallery label, October 2016)

Provenance

Louis-Philippe d'Orléans (after 1826); Prince Antonie d'Orléans (Duc de Montpensier, catalogued in his collection in Seville, no. 352); Infanta Maria-Isabel (Comtesse de Paris, 1848-1919, on her marriage in 1864); Prince Ferdinand d'Orléans (Duc de Montpensier, 1884-1924); in 1924 to his widow Dona Maria Isabel de Olaneta y Ibarreta (Duchesse de Montpensier, 3rd. Marquesa de Valdeterrazo & Grandee of Spain 1893-1958); in 1958 to her second husband, Exc. mo. Jose Maria de Huarte y Jauregui (Marquez viudo de Valdeterazo, ?-1969); his heirs (1969-1995); Purchased by the NMWA, 1999.

Exhibition History

1827
Salon de 1827, Paris, 4 November 1827 - 0  0, no. 943

Bibliography

2000
New Acquisitions. Annual bulletin of the National Museum of Western Art. no. 33 (Apr. 1998-Mar. 1999), 2000, Takahashi, Akiya. New Acquisitions. pp. 21-24, List of New Acquisitions. p. 44, col. repr.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 73, col. repr.

Page top

パーマリンク:https://collection.nmwa.go.jp/P.1998-0006.html

©2022 独立行政法人国立美術館国立西洋美術館

©2022 The National Museum of Western Art, Independent Administrative Institution National Museum of Art