国立西洋美術館 The National Museum of Western Art

更新日 2025.05.15 | 15 May 2025

展示中 常設展 | Permanent collection

  • 共有
    ×
    • twitter
    • facebook
    • line
    • コピー
  • 拡大
  • ズーム
  • 印刷

展示中

常設展

アドリアーン・ファン・ユトレヒト

アントウェルペン, 1599年 - アントウェルペン, 1652年

Adriaen van Utrecht

Antwerp, 1599 - Antwerp, 1652

猟の獲物と野菜のある静物 Still Life with Games and Vegetables

制作年 1648年
材質・技法・形状 油彩、カンヴァス
寸法(cm) 81.5 x 115.5
署名・年記 右上、銅製のバケツの上に署名: Adriaen van / Utrecht fe an / 1648
分類 絵画
所蔵番号 P.1992-0006

さまざまな種類の肉、鳥、魚、野菜で溢れんばかりの厨房や市場の光景を描いたアールツェンやブーケラールの伝統を継承するかたちで、17世紀のフランドルにおいては果物や野菜に猟の獲物を描いた静物画や生きた鳥獣を描いた動物画が流行した。アドリアーン・ファン・ユトレヒトはスネイデルスやヤン・フェイトと並ぶこの絵画ジャンルの代表的画家である。画面左側のモリバト、野兎、ガチョウは足を紐で縛られて逆さにつり下げられており、野兎の頭部と両足、ガチョウの頭部はテーブル板にまで達している。画面ほぼ中央にはキジが描かれており、その首と頭部はテーブル板から垂れ下がっている。その右後方には大きな銅製のバケツが描かれ、その上には画家の署名と1648年という制作年が記されている。バケツの手前にはアーティチョークとカボチャが置かれている。全体は暗褐色の色調でまとめられ、フランドル静物画の一般的傾向である強い装飾的性格とは一線を画すものとなっている。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 32)

来歴

Deborah Gage, London; purchased by NMWA, 1993.

展覧会歴

1996
東京国立近代美術館・国立西洋美術館所蔵作品による 交差するまなざし: ヨーロッパと近代日本の美術, 東京国立近代美術館, 1996年7月20日-1996年9月8日, cat. no. 61
2021
山形で考える西洋美術|高岡で考える西洋美術—「ここ」と「遠く」が触れるとき, 山形美術館, 2021年7月17日-2021年8月27日, 高岡市美術館, 2021年9月10日-10月24日, cat. no. 2_40 | T2_43

文献歴

1996
国立西洋美術館年報. Nos. 27-28 (April 1992-March 1994), 1996, 中村俊春. 新収作品. pp. 20-22, 新収作品一覧. p. 69, col. repr.
2006
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 32, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 32, col. repr.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 46, col. repr.
2014
ア・ターブル !:ごはんだよ! 食をめぐる美の饗宴(exh. cat.). 津, 三重県立美術館協力会, 2014, cat. no. I-2, col. repr.
2018
幸福輝. 国立西洋美術館オランダ絵画・フランドル絵画カタログ. [東京], 国立西洋美術館; 西洋美術振興財団, 2018, pp. 92-93, no. 24, col. repr.
2021
山形で考える西洋美術|高岡で考える西洋美術—「ここ」と「遠く」が触れるとき (exh. cat.). 新藤淳責任編集. 東京, 国立西洋美術館, 2021, pp. 82, 179, cat. no. 2_40 | T2_43, col. repr.

Page top

On Display

Permanent collection

Adriaen van Utrecht

Antwerp, 1599 - Antwerp, 1652

Still Life with Games and Vegetables

Date 1648
Materials and Techniques oil on canvas
Size(cm) 81.5 x 115.5
Inscriptions Signed and dated upper right on copper bucket: Adriaen van / Utrecht fe an / 1648
Category Paintings
Collection Number P.1992-0006

The still life genre flourished in 17th century Flanders. Artists of this period continued to paint scenes of kitchens and markets overflowing with food, like those done during the latter half of the 16th century by artists such as Aertsen, as they also developed the genre by adding game, fruit and similar items to these scenes. Adriaen van Utrecht, along with Frans Snyders and Jan Fyt, is known as one of the major painters of this genre. A wood pigeon, a hare and a goose are seen hanging upside down on the left side of this painting. The hare's head and two forelegs, and the head of the goose hang onto the tabletop. A pheasant is in the center of the composition, with its head and neck hanging off the front of the table. A large copper bucket is placed to the right of the pheasant and the artist's signature and the painting's date of 1648 are inscribed on the bucket. Artichokes appear in front of the bucket along side squash. The painting is worked in darken brown tones overall, and there seems to be a complete difference between this work and the general trend in Flemish still-life paintings with their taste for the highly decorative.(Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no. 32)

Provenance

Deborah Gage, London; purchased by NMWA, 1993.

Exhibition History

1996
The Crossing Visions: European and Modern Japanese Art from the Collections of The National Museum of Western Art & The National Museum of Modern Art, Tokyo, National Museum of Modern Art, Tokyo, 20 July 1996 - 8 September 1996, cat. no. 61
2021
National Touring Exhibition of Western Art from the NMWA: When Here and Afar Meet: Western Art in Yamagata / Western Art in Takaoka, Yamagata Museum of Art, 17 July 2021 - 27 August 2021, Takaoka Art Museum, 10 September-24 October 2021, cat. no. 2_40 | T2_43

Bibliography

1996
Annual bulletin of the National Museum of Western Art. Nos. 27-28 (April 1992-March 1994), 1996, Nakamura, Toshiharu. New Acquisitions. pp. 20-22, List of New Acquisitions. p. 69, col. repr..
2006
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 32, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 32, col. repr.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 46, col. repr.
2014
À table!: art feast(exh. cat.). Tsu, Mie Prefectual Art Museum Cooperative, 2014, cat. no. I-2, col. repr.
2018
Kofuku, Akira. Catalogue of Dutch and Flemish Paintings, The National Museum of Western Art, Tokyo. [Tokyo], The National Museum of Western Art, Tokyo; The Western Art Foundation, 2018, pp. 92-93, no. 24, col. repr.
2021
When Here and Afar Meet: Western Art in Yamagata/Western Art in Takaoka (exh. cat.). Shinfuji, Atsushi, ed. Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2021, pp. 82, 179, cat. no. 2_40 | T2_43, col. repr.

Page top

パーマリンク:https://collection.nmwa.go.jp/P.1992-0006.html

©2022 独立行政法人国立美術館国立西洋美術館

©2022 The National Museum of Western Art, Independent Administrative Institution National Museum of Art