更新日 2024.09.13 | 13 September 2024
展示中 常設展 | Permanent collection
展示中
Georges Rouault
Paris, 1871 - Paris, 1958
道化師 Pierrot
制作年 | 1937-38年 |
---|---|
材質・技法・形状 | 油彩、カンヴァス |
寸法(cm) | 45 x 28.2 |
署名・年記 | 右下に署名、年記: G Rouaut 21 (?) |
所蔵経緯 | 山本英子氏より寄贈 |
Standard ref. | Dorival 2043 |
分類 | 絵画 |
所蔵番号 | P.1990-0004 |
ピエロや道化師は、1902年頃に自らの画風を確立したルオーが生涯描き続けた主題である。ルオーにとって道化師を描くということは、人間の本性を明らかにするという、多少とも象徴的、宗教的な意味を帯びた行為であった。独特の厚塗りの技法から生まれるがっしりとした構築性に、画家のこの主題との真剣な取り組みが窺われる。(出典: デジタルギャラリー. 1999-2006)
来歴
山本英子氏より寄贈、1990.
展覧会歴
- 1991
- [文化庁巡回展] 国立西洋美術館所蔵作品による近代フランス美術展, 八戸市美術館, 1991年9月28日-1991年10月27日, cat. no. 31
- 1991
- [文化庁巡回展] 国立西洋美術館所蔵作品による近代フランス美術展, 天童市美術館, 1991年11月1日-1991年11月24日, cat. no. 31
- 1992
- [地方美術館との連携協力展] 国立西洋美術館所蔵作品による 近代フランス美術展, 浦添市美術館, 1992年11月3日-1992年12月7日, cat. no. 31
- 1995
- 近代日本の美術 ― 東洋と西洋のはざまに:平成7年度国立博物館・美術館巡回展, 長崎県立博物館, 1995年11月1日-1995年11月30日, cat. no. 37, col. repr.
- 1997
- 国立西洋美術館展─愛と生命の響き: ルネサンスから近代への西洋美術の流れ, 新潟県立近代美術館, 1997年4月12日-1997年5月18日, cat. no. 31
- 2012
- [平成24年度国立美術館巡回展]国立西洋美術館所蔵 ヨーロッパの近代美術, 井原市田中美術館, 2012年10月5日-2012年11月25日, 37
文献歴
- 1988
- Dorival, Bernard. Rouault: l'œuvre peint. Monte-Carlo, André Sauret, 1988, (vol. 2), p. 178, no. 2043, repr.
- 1992
- 国立西洋美術館所蔵「近代フランス美術」展. 国立西洋美術館学芸課編. 沖縄, 浦添市美術館, 1992 , p. 41, cat. no. 31, col. repr
- 1994
- 国立西洋美術館年報. Nos. 25-26 (April 1990-March 1992), 1994, 新収作品一覧. p. 55
- 1995
- 近代日本の美術:東洋と西洋のはざまに (exh. cat.). 東京国立近代美術館編. [長崎], 長崎県立美術博物館, 1995, pp. 54, 139, 147, cat. no. 37, col. repr.
On Display
Pierrot
Date | 1937-38 |
---|---|
Materials and Techniques | oil on canvas |
Size(cm) | 45 x 28.2 |
Inscriptions | Signed and dated lower right: G Rouaut 21 (?) |
Credit Line | Donated by Ms. Eiko Yamamoto |
Standard ref. | Dorival 2043 |
Category | Paintings |
Collection Number | P.1990-0004 |
Pierrot and clowns constituted Rouault's primary themes from the establishment of his painting style until the end of his life. The depiction of clowns was a clear representation of the true character of humanity and was an act of symbolic and religious import for Rouault. The strong sense of composition born from Rouault's distinctive method of thickly layered pigment reveals the artist's earnest approach to this subject. (Source: The Digital Gallery. 1999-2006)
Provenance
Donated by Mrs. Eiko Yamamoto, 1990.
Exhibition History
- 1991
- [Tour Exhibition] The French Modern Art, from the National Museum of Western Art, Tokyo, The Hachinohe City Museum of Art, 28 September 1991 - 27 October 1991, cat. no. 31
- 1991
- [Tour Exhibition] The French Modern Art, from the National Museum of Western Art, Tokyo, The Tendo City Museum of Art, Tendo, 1 November 1991 - 24 November 1991, cat. no. 31
- 1992
- [Tour Exhibition] The French Modern Art, from the National Museum of Western Art, Tokyo, The Urasoe Art Museum, 3 November 1992 - 7 December 1992, cat. no. 31
- 1995
- Modern Japanese Art-Between the East and the West, Nagasaki Prefectural Art Museum, 1 November 1995 - 30 November 1995, cat. no. 37, col. repr.
- 1997
- Resonating Love and Life: European Art from National Museum of Western Art, Tokyo, The Niigata Prefectural Museum of Modern Art, Nagaoka, 12 April 1997 - 18 May 1997, cat. no. 31
- 2012
- [Traveling Exhibitions presenting National Art Museum Collections, Fiscal 2012] Modern European Art: From the Collection of the National Museum of Western Art, Ibara Municipal Denchu Art Museum (Okayama), 5 October 2012 - 25 November 2012, 37
Bibliography
- 1988
- Dorival, Bernard. Rouault: l'œuvre peint. Monte-Carlo, André Sauret, 1988, (vol. 2), p. 178, no. 2043, repr.
- 1992
- The French Modern Art, from The National Museum of Western Art, Tokyo (exh. cat.). The National Museum of Western Art, Tokyo, ed. Okinawa, Urasoe Art Museum, 1992, p. 41, cat. no. 31, col. repr
- 1994
- Annual bulletin of the National Museum of Western Art. Nos. 25-26 (April 1990-March 1992), 1994, List of New Acquisitions. p. 55
- 1995
- Modern Japanese Art: Between the East and the West (exh. cat.). National Museum of Modern Art, Tokyo, ed. [Nagasaki], Nagasaki Prefectural Art Museum, 1995, pp. 54, 139, 147, cat. no. 37, col. repr.