国立西洋美術館 The National Museum of Western Art

更新日 2025.04.17 | 17 April 2025

展示中 企画展示館展示室 | Special Exhibition Wing

  • 共有
    ×
    • twitter
    • facebook
    • line
    • コピー
  • 拡大
  • ズーム
  • 印刷

展示中

企画展示館展示室

コルネリス・デ・ヘーム

ライデン, 1631年 - アントウェルペン, 1695年

Cornelis de Heem

Leyden, 1631 - Antwerp, 1695

果物籠のある静物 Still Life with a Basket of Fruit

制作年 1654年頃
材質・技法・形状 油彩、板
寸法(cm) 44.5 x 72.5
署名・年記 左下、机の縁に署名: C. DHEEM. f.
分類 絵画
所蔵番号 P.1990-0002

コルネリス・デ・へームは17世紀ネーデルラントを代表する高名な静物画家ヤン・ダフィッツゾーン・デ・へームの息子である。コルネリスは、恐らく、この父のもとで静物画家としての修行を積んだものと思われる。 横長の構図をもつ本作品はコルネリスの初期作品であり、暗緑色の壁の前に、緑色の布が掛けられた木製のテーブルが画面に平行に置かれている。画面左にはむき出しになったテーブル板の奥行きを示す左から右へと走る斜めの線が見られる。この斜線が構図の基本となっており、テーブルのやや右寄り中央部では葡萄、桃、杏、桜桃の入った籠が、左側を上にして、この線に呼応するように斜めに配されている。その左側では2個の胡桃、レモン、葡萄の房および葉によってやはり斜線が形成されている。籠がメロンの上に斜めに置かれているため、籠の中身がこぼれ落ちそうになっていたり、果肉の一部が見えるようにレモンやメロンが切り取られている描写などは、この時期のオランダ静物画にしばしば観察されるモティーフである。それらは時にヴァニタスの意味を伝えることもあったが、本作品にそのような象徴的意味を求めることは難しい。緑を基本とした色調にレモンの黄、桜桃の赤がアクセントを添えている。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 34)

来歴

Coll. Georg Eberle (?); Xaver Scheidwimmer, München; Purchased by the NMWA, 1990

展覧会歴

1996
東京国立近代美術館・国立西洋美術館所蔵作品による 交差するまなざし: ヨーロッパと近代日本の美術, 東京国立近代美術館, 1996年7月20日-1996年9月8日, cat. no. 63

文献歴

1991
Segal, Sam. Jan Davidsz. de Heem en zijn Kring (exh. cat.), Centraal Museum, Utrecht and Herzog Anton Ulrich-Museum, Braunschweig, 1991, pp. 198-199, fig. 35a.
1994
国立西洋美術館年報. Nos. 25-26 (April 1990-March 1992), 1994, 中村俊春. 新収作品解説. コルネリス・ド・ヘーム《果物籠のある静物》. pp. 15-17, 新収作品一覧. p. 45, col. repr.
2006
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 34, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 34, col. repr.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 48, col. repr.
2018
幸福輝. 国立西洋美術館オランダ絵画・フランドル絵画カタログ. [東京], 国立西洋美術館; 西洋美術振興財団, 2018, pp. 94-95, no. 25, col. repr.

Page top

On Display

Special Exhibition Wing

Cornelis de Heem

Leyden, 1631 - Antwerp, 1695

Still Life with a Basket of Fruit

Date c. 1654
Materials and Techniques oil on panel
Size(cm) 44.5 x 72.5
Inscriptions Signed lower left on edge of table: C. DHEEM. f.
Credit Line Purchased
Category Paintings
Collection Number P.1990-0002

Cornelis de Heem was the son of the famous 17th-century Netherlandish still life painter, Jan Davidsz. de Heem and he probably studied under his father. This painting has a horizontal composition and dates from Cornelis' early period. A wood table draped with a green cloth is set parallel to a dark green wall in the background. The left edge of the table forms a diagonal line running from left to right. This diagonal line sets up the basis for the composition, with the array of fruit -- grapes, peaches, apricots, cherries and plums -- spilling from a basket tipped to the upper left in the same diagonal direction. Two walnuts are placed to the left, forming a diagonal line with a peeled lemon, a bunch of grapes and grape leaves. The basket sits tipped up on a melon, which has been cut open to reveal its flesh. The depiction of a cut melon and peeled lemon are frequently seen in Dutch still-life paintings from this period. While such works often had vanitas meanings during that period, this work seems to not have any specifically symbolic meaning. The overall palette is green-based, with accents found in the yellow lemon and the red cherries. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no. 34)

Provenance

Coll. Georg Eberle (?); Xaver Scheidwimmer, München; Purchased by the NMWA, 1990

Exhibition History

1996
The Crossing Visions: European and Modern Japanese Art from the Collections of The National Museum of Western Art & The National Museum of Modern Art, Tokyo, National Museum of Modern Art, Tokyo, 20 July 1996 - 8 September 1996, cat. no. 63

Bibliography

1991
Segal, Sam. Jan Davidsz. de Heem en zijn Kring (exh. cat.), Centraal Museum, Utrecht and Herzog Anton Ulrich-Museum, Braunschweig, 1991, pp. 198-199, fig. 35a.
1994
Annual bulletin of the National Museum of Western Art. Nos. 25-26 (April 1990-March 1992), 1994, Nakamura. Toshiharu. New Acqisitions. Cornelis de Heem, 《Still Life with a Basket of Fruits》. pp. 15-17, List of New Acquisitions. p. 45, col. repr.
2006
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 34, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 34, col. repr.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 48, col. repr.
2018
Kofuku, Akira. Catalogue of Dutch and Flemish Paintings, The National Museum of Western Art, Tokyo. [Tokyo], The National Museum of Western Art, Tokyo; The Western Art Foundation, 2018, pp. 94-95, no. 25, col. repr.

Page top

パーマリンク:https://collection.nmwa.go.jp/P.1990-0002.html

©2022 独立行政法人国立美術館国立西洋美術館

©2022 The National Museum of Western Art, Independent Administrative Institution National Museum of Art