国立西洋美術館 The National Museum of Western Art

更新日 2025.04.08 | 08 April 2025

現在は展示していません

  • 共有
    ×
    • twitter
    • facebook
    • line
    • コピー
  • 拡大
  • ズーム
  • 印刷

現在は展示していません。

エミール・ベルナール

リール, 1868年 - パリ, 1941年

Emile Bernard

Lille, 1868 - Paris, 1941

吟遊詩人に扮した自画像 Self-Portrait as a Troubadour

制作年 1892年
材質・技法・形状 油彩、カンヴァス
寸法(cm) 81 x 65
署名・年記 右下にアトリエ印: Emile Bernard
Standard ref. Luthi 351
分類 絵画
所蔵番号 P.1990-0001

ベルナールが毎年のようにブルターニュ地方に赴いて、ゴーガンを始め、シュフネッケル、デ・ハーン、ラヴァルらいわゆる「ポン・タヴェン派」の画家たちと密接に交流したのは、1882年から1892年にかけてのことである。19世紀も終わりに近いこの頃、大西洋に突き出す半島の形状をしたこの地方は、フランスの先住民族であるケルトの習俗・伝承が色濃く残る土地として、芸術家たちの想像力をかき立てていた。 この作品は、ベルナールのブルターニュ時代の最後を飾る作品の一つである。中世的な主題、画面を色面と輪郭線で構成してゆく綜合主義的手法などには、ゴーガンの強い影響下に制作を行ったこの画家の特徴が良く現れている。ただ、この絵が描かれた時には既にベルナールはゴーガンから離れており、ゴーガン流の平面的で簡略化された賦彩や強靭なフォルムは見当たらない。代わって、柔らかく夢幻的な色彩の中に、中世の宮廷物語を思い起こさせるような優美なプロポーションをもつ人物像が描きだされている。リュートを奏でる中世の吟遊詩人風の人物は、ベルナール自身の姿である。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 88)

来歴

Coll. Amboise Vollard, Paris; Coll. R. Lundén, Enebyberg (Sweden); Purchased by the NMWA, 1990.

展覧会歴

1976
Emile Bernard, Aguélimuseet, Sala, 1976年11月14日-1976年12月5日, Konsthallen, Uppsala, 1976年12月26日– 1977年1月16日, no. 11
1996
東京国立近代美術館・国立西洋美術館所蔵作品による 交差するまなざし: ヨーロッパと近代日本の美術, 東京国立近代美術館, 1996年7月20日-1996年9月8日, cat. no. 48
2009
ロートレック・コネクション, Bunkamuraザ・ミュージアム, 2009年11月10日-2009年12月23日, cat. no. 17, col. repr.
2013
モネ、風景をみる眼:19世紀フランス風景画の革新, ポーラ美術館, 2013年7月13日-2013年11月24日, 国立西洋美術館, 2013年12月7日–2014年3月9日, cat. no. 60, col. repr.
2021
森と水と生きる, 長野県立美術館, 2021年8月28日-2021年11月3日, cat.no.47

文献歴

1982
Luthi, J. J. Emile Bernard, Catalogue raisonné de l'œuvre peints, Paris, 1982, no. 351.
1992
国立西洋美術館所蔵「近代フランス美術」展. 国立西洋美術館学芸課編. 沖縄, 浦添市美術館, 1992 , p. 27, cat. no. 17, col. repr
1994
国立西洋美術館年報. Nos. 25-26 (April 1990-March 1992), 1994, 高橋明也. 新収作品. エミール・ベルナール《吟遊詩人に扮した自画像》.pp. 17-20, 新収作品一覧. p. 45, col. repr.
2006
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 88, col. repr.
2009
ロートレック・コネクション(exh.cat). Bunkamura ザ・ミュージアムほか編. [東京], 東京新聞, 2009, cat. no. 17, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 88, col. repr.
2013
モネ、風景をみる眼: 19世紀フランス風景画の革新(exh. cat.). 東京, TBSテレビ, c2013, cat. no. 60, col. repr.
2021
森と水と生きる:長野県立美術館グランドオープン記念 (exh.cat.). 田中正史, 古家満葉, 池田淳史編. [長野], 長野県立美術館, 2021, pp. 101, 212, 217, cat. no. 47, col. repr.

Page top

Currently not on display

Emile Bernard

Lille, 1868 - Paris, 1941

Self-Portrait as a Troubadour

Date 1892
Materials and Techniques oil on canvas
Size(cm) 81 x 65
Inscriptions Stamped lower right (studio's seal): Emile Bernard
Credit Line Purchased
Standard ref. Luthi 351
Category Paintings
Collection Number P.1990-0001

From 1882 through 1892, Bernard traveled to Brittany every year and there he interacted closely with the Pont-Aven school of painters, including P. Gauguin, C.-E. Schuffenecker, M. de Hahn and Ch. Laval. During that period near the end of the 19th century, the peninsula-shaped region of Brittany, protruding into the Atlantic, stimulated the imaginations of artists as a land where the ancient traditions and customs of the Celts, France's indigenous people, remained deeply entrenched. This painting is one of the last works from Bernard's Brittany period. The medieval subject, the synthetic handling of the composition in color planes and outlines, and other features reveal the strong influence of Gauguin while also ably conveying Bernard's own characteristics. However, by the time this painting was created Bernard had already split from Gauguin, and the Gauguin-style of planar, simplified colors and stiff forms cannot be found. Conversely, the painting is characterized by a gentle, dream-like palette and figures with their proportions reminiscent of a medieval courtly tale. The figure of the medieval troubadour playing the lute is Bernard himself. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no. 88)

Provenance

Coll. Amboise Vollard, Paris; Coll. R. Lundén, Enebyberg (Sweden); Purchased by the NMWA, 1990.

Exhibition History

1976
Emile Bernard, Aguélimuseet, Sala, 14 November 1976 - 5 December 1976, Konsthallen, Uppsala, 26 December 1976 – 16 January 1977, no. 11
1996
The Crossing Visions: European and Modern Japanese Art from the Collections of The National Museum of Western Art & The National Museum of Modern Art, Tokyo, National Museum of Modern Art, Tokyo, 20 July 1996 - 8 September 1996, cat. no. 48
2009
Toulouse-Lautrec et son cercle, The Bunkamura Museum of Art, 10 November 2009 - 23 December 2009, cat. no. 17, col. repr.
2013
Monet, An Eye for Landscapes: Innovation in 19th Century French Landscape Paintings, Pola Museum of Art, 13 July 2013 - 24 November 2013, The National Museum of Western Art, Tokyo, 7 December 2013-9 March 2014, cat. no. 60, col. repr.
2021
Living in symbiosis with Forests and Water, Nagano Prefectural Art Museum, 28 August 2021 - 3 November 2021, cat.no.47

Bibliography

1982
Luthi, J. J. Emile Bernard, Catalogue raisonné de l'œuvre peints, Paris, 1982, no. 351.
1992
The French Modern Art, from The National Museum of Western Art, Tokyo (exh. cat.). The National Museum of Western Art, Tokyo, ed. Okinawa, Urasoe Art Museum, 1992, p. 27, cat. no. 17, col. repr
1994
Annual bulletin of the National Museum of Western Art. Nos. 25-26 (April 1990-March 1992), 1994, Takahashi, Akiya. New Acquisutions. Emile Bernard, 《Self-Portrait as a Troubadour》. pp. 17-20, List of New Acquisitions. p. 45, col. repr.
2006
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 88, col. repr.
2009
Toulouse-Lautrec et son cercle(exh.cat). The Bunkamura Museum of Art. et al., eds. [Tokyo], The Tokyo Shimbun, 2009, cat. no. 17, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 88, col. repr.
2013
MONET, An Eye For Landscapes: Innovation in 19th Century French Landscape Paintings(exh. cat.). Tokyo, TBS, c2013, cat. no. 60, col. repr.
2021
Living in Symbiosis with Forests and Water: Celebrating the Grand Opening of Nagano Prefectural Art Museum (exh.cat.). Tanaka, Masafumi; Furuie, Mitsuha; Ikeda, Atsushi, eds. [Nagano], Nagano Prefectural Art Museum, 2021, pp. 101, 212, 217, cat. no. 47, col. repr.

Page top

パーマリンク:https://collection.nmwa.go.jp/P.1990-0001.html

©2022 独立行政法人国立美術館国立西洋美術館

©2022 The National Museum of Western Art, Independent Administrative Institution National Museum of Art