国立西洋美術館 The National Museum of Western Art

更新日 2025.04.10 | 10 April 2025

展示中 常設展 | Permanent collection

  • 共有
    ×
    • twitter
    • facebook
    • line
    • コピー
  • 拡大
  • ズーム
  • 印刷

展示中

常設展

ジョゼフ・ヴェルネ

アヴィニョン, 1714年 - パリ, 1789年

Joseph Vernet

Avignon, 1714 - Paris, 1789

夏の夕べ、イタリア風景 Summer Evening, Landscape in Italy

制作年 1773年
材質・技法・形状 油彩、カンヴァス
寸法(cm) 89 x 133
署名・年記 左下に署名、年記: J. Vernet. 1773
Standard ref. Ingersoll-Smouse 973
分類 絵画
所蔵番号 P.1988-0002

本作品は、ヴェルネの画歴の上では比較的晩年に近い1773年の制作になる。形式としては、一日の各時間を複数のタブローによって描き分けるという、イタリア時代以来ヴェルネが好んだ17世紀からの伝統に従っていると思われ、同じ1773年制作の作品《朝》が対作品として存在していたことも確認されている(現在所在不明)。画面には、川辺で水浴びをする人々を点景に、夏の長い一日が暮れようとする時刻の風景が表わされている。右側の大きな岩と樹、画面の中心を占める川と橋などはヴェルネの作品にしばしば見られる道具立てである。遠景となっている町の風景は現時点では特定できず、いくつかの実景の組み合わせであろうと推測する他はない。イタリア時代には実際に戸外で風景を直接写生・制作したと言われるヴェルネであるが、すでに18世紀当時に指摘されていたように、晩年にはかつて手懸けたモティーフをさまざまに組み合わせながら繰り返して使用するという傾向が強くなっていたのである。構図全体は落ち着いた均衡をみせ、17世紀の古典主義的風景画を彷彿とさせるが、幾分硬さの感じられる画面仕上げにはすでに新古典主義的要素を認めることも可能であろう。また、個々の人物の描写や、自然観察などには、ディドロを感嘆させたヴェルネの「自然主義」的特質が十二分に発揮されており、コローやバルビゾン派、印象派などに連なってゆくフランス風景画の伝統の確立を見てとることができよう。(典拠: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 55)

来歴

Lespinasse d'Artel; Auc. Lespinasse d'Artel, July 11, 1803, no. 248; De Preuil (According to the catalogue of the Auc. Boisgerard); Boisgerard; Auc. Boisgerard, Paris, March 6, 1820, no. 136; De Forest; Auc. De Forest, Paris, Apr. 21, 1873, no. 14; Henry Lapauze; Auc., Christie's, London, July 3-20, 1908, no. 117; Auc., Paris, Dec. 21, 1937, no. 5, repr. pl. 111; Private Coll., Paris; Cailleux, Paris; Purchased by the NMWA, 1989.

展覧会歴

1925
Le paysage français de Poussin à Corot, Musée du Petit-Palais, Paris, 1925年5月0日-1925年6月0日, cat. no. P. 339 (as "Les baigneuses")
1973
Autour du Néoclassicisme, Cailleux, Paris, 1973年0月0日-1973年0月0日, cat. no. 50, repr.
1980
Des monts et des eaux: paysages de 1715 á 1850, Galerie Cailleux, Paris, 1980年9月23日-1980年10月30日, Galerie Cailleux, Genève, 17 November 1980-17 January 1981, cat. no. 40, repr.
1997
国立西洋美術館展─愛と生命の響き: ルネサンスから近代への西洋美術の流れ, 新潟県立近代美術館, 1997年4月12日-1997年5月18日, cat. no. 10
1998
イタリアの光─クロード・ロランと理想風景, 国立西洋美術館, 1998年9月15日-1998年12月6日, cat. no. 117
2012
ユベール・ロベール―時間の庭―, 国立西洋美術館 企画展示室, 2012年3月6日-2012年5月20日, cat. no. 102
2017
[平成29年度国立美術館巡回展]国立西洋美術館所蔵 ミューズ(芸術の女神):まなざしの先の女性たち, 福島県立美術館, 2017年4月22日-2017年7月2日, 秋田県立近代美術館, 7月15日-9月18日, cat. no. 48
2019
黄昏の絵画たち:近代絵画に描かれた夕日・夕景, 山梨県立美術館, 2019年6月22日-2019年8月25日, 島根県立美術館, 2019年9月4日-11月4日, cat. no. 2

文献歴

0
芸術の女神ミューズ:まなざしの先の女性たち:国立西洋美術館所蔵:平成29年度国立美術館巡回展 (exh. cat.). 中田明日佳責任編集. 東京, 国立西洋美術館, 2017, pp. 76, 140, cat. no. 48, col. repr.
1900
Marines et paysages aux XVIIe et XVIIIe siècle. 2ème série, Parc-Saint-Maur, n. d. (ca.1900), pl. 8.
1926
Ingersoll-Smouse, Florence. Joseph Vernet, peintre de marine, 1714-1789: étude critique suivie d'un catalogue raisonné de son œuvre peint, avec 357 reproductions. vol. 2, Paris, Étienne Bignou 1926, no. 973, repr. pl. CXI, no. 244.
1989
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1989, no. 45, repr.
1990
国立西洋美術館新収蔵絵画目録: 昭和54年-平成元年. 東京, 国立西洋美術館, 1990, pp. 77-78, repr.
1992
国立西洋美術館年報. Nos. 23-24 (1989-90), 1992, 高橋明也. 新収作品解説. pp. 17-19, 新収作品目録. pp. 42-43, repr.
2006
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 55, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 55, col. repr.
2012
ユベール・ロベール―時間の庭 (exh. cat.). 国立西洋美術館; 福岡市美術館; 静岡県立美術館; 東京新聞編. [東京/ 福岡/ 静岡], 国立西洋美術館: 西洋美術振興財団; 福岡市美術館; 静岡県立美術館; 東京新聞, 2012, pp. 206-207, 308, cat. no. 102, col. repr.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 68, col. repr.
2017
芸術の女神ミューズ:まなざしの先の女性たち:国立西洋美術館所蔵:平成29年度国立美術館巡回展 (exh. cat.). 中田明日佳責任編集. 東京, 国立西洋美術館, 2017, pp. 76, 140, cat. no. 48, col. repr.
2019
黄昏の絵画たち:近代絵画に描かれた夕日・夕景(exh. cat.). [松江], 島根県立美術館; [甲府], 山梨県立美術館; [神戸], 神戸市立小磯記念美術館, 2019, cat. no. 2, col. repr.

Page top

On Display

Permanent collection

Joseph Vernet

Avignon, 1714 - Paris, 1789

Summer Evening, Landscape in Italy

Date 1773
Materials and Techniques oil on canvas
Size(cm) 89 x 133
Inscriptions Signed and dated lower left: J. Vernet. 1773
Credit Line Purchased
Standard ref. Ingersoll-Smouse 973
Category Paintings
Collection Number P.1988-0002

Joseph Vernet was a representative French eighteenth-century landscape painter. After returning home from twenty years in Italy, he furthered his reputation for landscapes, especially seascapes. The bathers at the riverside, seen here, are largely incidental to the main purpose of the piece, which is to depict an Italianate landscape, albeit an imaginary one. It is the evening of a summer's day. The painting is one of a series undertaken by the artist capturing scenes at different hours of a single day, following a tradition that went back to the seventeenth century. (Source: Gallery label, July 2016)

Provenance

Lespinasse d'Artel; Auc. Lespinasse d'Artel, July 11, 1803, no. 248; De Preuil (According to the catalogue of the Auc. Boisgerard); Boisgerard; Auc. Boisgerard, Paris, March 6, 1820, no. 136; De Forest; Auc. De Forest, Paris, Apr. 21, 1873, no. 14; Henry Lapauze; Auc., Christie's, London, July 3-20, 1908, no. 117; Auc., Paris, Dec. 21, 1937, no. 5, repr. pl. 111; Private Coll., Paris; Cailleux, Paris; Purchased by the NMWA, 1989.

Exhibition History

1925
Le paysage français de Poussin à Corot, Musée du Petit-Palais, Paris, 0 May 1925 - 0 June 1925, cat. no. P. 339 (as "Les baigneuses")
1973
Autour du Néoclassicisme, Cailleux, Paris, 0  1973 - 0  1973, cat. no. 50, repr.
1980
Des monts et des eaux: paysages de 1715 á 1850, Galerie Cailleux, Paris, 23 September 1980 - 30 October 1980, Galerie Cailleux, Genève, 17 November 1980-17 January 1981, cat. no. 40, repr.
1997
Resonating Love and Life: European Art from National Museum of Western Art, Tokyo, The Niigata Prefectural Museum of Modern Art, Nagaoka, 12 April 1997 - 18 May 1997, cat. no. 10
1998
Claude Lorrain and the Ideal Landscape, The National Museum of Western Art, Tokyo, 15 September 1998 - 6 December 1998, cat. no. 117
2012
Hubert Robert: Les jardins du Temps, The National Museum of Western Art, 6 March 2012 - 20 May 2012, cat. no. 102
2017
[Traveling Exhibitions Presenting National Art Museum Collections, Fiscal 2017] Muse: Women before the Artists' Eyes: From the Collection of the National Museum of Western Art, Tokyo, Fukushima Prefectural Museum of Art, 22 April 2017 - 2 July 2017, Akita Museum of Modern Art, 15 July-18 September, cat. no. 48
2019
Pictures of Twilight: The Evening Scene in Modern Painting, Yamanashi Prefectural Museum of Art, Kofu, 22 June 2019 - 25 August 2019, Shimane Art Museum, 4 September-4 November 2019, cat. no. 2

Bibliography

0
Muse: Women before the Artists' Eyes: from the Collection of the National Museum of Western Art, Tokyo: Traveling Exhibitions Presenting National Art Museum Collections, Fiscal 2017 (exh. cat.). Nakada, Asuka, ed. Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2017, pp. 76, 140, cat. no. 48, col. repr.
1900
Marines et paysages aux XVIIe et XVIIIe siècle. 2ème série, Parc-Saint-Maur, n. d. (ca.1900), pl. 8.
1926
Ingersoll-Smouse, Florence. Joseph Vernet, peintre de marine, 1714-1789: étude critique suivie d'un catalogue raisonné de son œuvre peint, avec 357 reproductions. vol. 2, Paris, Étienne Bignou 1926, no. 973, repr. pl. CXI, no. 244.
1989
Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1989 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 45, repr.
1990
Catalogue of painting acquisitions: 1979-1989. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1990, pp. 77-78, repr.
1992
Annual bulletin of the National Museum of Western Art. Nos. 23-24 (1989-90), 1992, Takahashi, Akiya. New Acquisitions 1988-89. pp. 17-19, Catalogue of the New Acquisitions 1988-89.pp. 42-43, repr.
2006
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 55, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 55, col. repr.
2012
Hubert Robert: Les jardins du Temps (exh. cat.). The National Museum of Western Art; Fukuoka Art Museum; Shizuoka Prefectural Museum of Art; The Tokyo Shimbun, eds. [Tokyo/ Fukuoka/ Shizuoka], The National Museum of Western Art; Western Art Foundation; Fukuoka Art Museum; Shizuoka Prefectural Museum of Art; The Tokyo Shimbun, 2012, pp. 206-207, 308, cat. no. 102, col. repr.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 68, col. repr.
2017
Muse: Women before the Artists' Eyes: from the Collection of the National Museum of Western Art, Tokyo: Traveling Exhibitions Presenting National Art Museum Collections, Fiscal 2017 (exh. cat.). Nakada, Asuka, ed. Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2017, pp. 76, 140, cat. no. 48, col. repr.
2019
Pictures of Twilight: The Evening Scene in Modern Painting(exh. cat.) [Matsue],Shimane Art Museum; [Kofu], Yamanashi Prefectural Museum of Art; [Kobe], Kobe City Koiso Memorial Museum of Art, cat. no. 2, col. repr.

Page top

パーマリンク:https://collection.nmwa.go.jp/P.1988-0002.html

©2022 独立行政法人国立美術館国立西洋美術館

©2022 The National Museum of Western Art, Independent Administrative Institution National Museum of Art