更新日 2024.09.26 | 26 September 2024
現在は展示していません
現在は展示していません。
Honoré Daumier
Marseille, 1808 - Valmondois, 1879
観劇 Theater Audience
制作年 | 1856-60年頃 |
---|---|
材質・技法・形状 | 油彩、板 |
寸法(cm) | 23.6 x 32.7 |
所蔵経緯 | 松方幸次郎氏御遺族より寄贈(旧松方コレクション) |
Standard ref. | Maison I-104; M366 |
分類 | 絵画 |
所蔵番号 | P.1984-0001 |
ドーミエは演劇の世界に深い関心を抱いていた。大道芸人(サルタンバンク)、劇場の舞台裏の人々の表情、精いっぱい気どった観客のブルジョワたち、舞台上のシーンに一喜一憂する観客などを、巧みなタッチでリトグラフに表わし、油彩でも描いている。 暗い棧敷席から明るい舞台を覗くというモティーフのリトグラフは、1852-64年にいくつか作られた。リトグラフでは、人々の驚きや退屈の表情が鮮明であるが、この油彩画では人々の姿はシルエットで描かれているため、表情はあまりはっきりとは読みとれない。華やかな正面棧敷を背景に、この黒い服の一団は乗り出すようにして左手前方を見つめている。簡潔な横顔のシルエットとポーズだけで観客の熱中した様を描き上げている。このような表現は、人々の顔やポーズを深く研究し、社会的地位、性格、感情をそれらによって表わそうとしたドーミエならではのものである。細部を省略し、シルエットを大胆に塗りつぶし、少ない色数で微妙なニュアンスを描き出す手法は、その現代生活という主題とならんで当時としては極めて斬新であり、マネやドガらに大きな影響を与えた。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 62)
来歴
Charles-François Daubigny, Paris; Madame Daubigny, Paris; Ambroise Vollard, Paris; A. S. Henraux, Paris; Wilhelm Hansen, Ordrupgaard, near Copenhagen, 1918–1923; purchased from the above by Kojiro Matsukata, Kobe, through Galerie Barbazanges, Paris, 1923, as ‘Spectateurs’ (Fr. 15,000) [see records in the Bibliothèque centrale des musées nationaux, Paris (copy in NMWA curatorial file)]; inherited by his family; deposited in the Bridgestone Museum of Art, Tokyo, 13 March 1953–6 April 1984; sale, Sotheby's, New York, 15 May 1984, lot 15A (the sale was cancelled); donated by the heirs of Kojiro Matsukata to NMWA, 6 April 1984.
展覧会歴
- 1878
- Daumier, Galerie Durand-Ruel, Paris, 1878年0月0日-1878年0月0日, cat. no. 52
- 1901
- Daumier, École des Beaux-Arts, Paris, 1901年0月0日-1901年0月0日, cat. no. 97
- 1923
- Art Français, Prague, 1923年0月0日-1923年0月0日, cat. no. 228
- 1953
- 旧松方コレクション展, ブリヂストン美術館, 1953年3月24日-1953年5月10日, cat. no. 32
- 1955
- 第2回旧松方コレクション展, ブリヂストン美術館, 1955年0月0日-1955年0月0日, cat. no. 14
- 1957
- 旧松方コレクション展, 石橋美術館, 1957年4月9日-1957年4月28日, cat. no. 14
- 1961
- 近代西洋絵画名作展, 石橋美術館, 1961年0月0日-1961年0月0日, cat. no. 13
- 1962
- La peinture française de Corot à Braque dans la Collection Ishibashi de Tokyo, Musée National d'Art Moderne, Paris, 1962年0月0日-1962年0月0日, cat. no. 15
- 1989
- 松方コレクション展:いま甦る夢の美術館―神戸市制100周年記念特別展, 神戸市立博物館, 1989年9月14日-1989年11月26日, cat. no. 8, col. repr.
- 1996
- 東京国立近代美術館・国立西洋美術館所蔵作品による 交差するまなざし:ヨーロッパと近代日本の美術, 東京国立近代美術館, 1996年7月20日-1996年9月8日, cat. no. 87
- 2008
- ドーミエ 人間喜劇: 第二部 日本人のまなざし, 伊丹市美術館, 2008年11月29日-2008年12月21日
- 2015
- NO MUSEUM, NO LIFE?:これからの美術館事典:国立美術館コレクションによる展覧会, 東京国立近代美術館, 2015年6月16日-2015年9月13日, cat. no. B-3
- 2016
- 動き出す!絵画:ペール北山の夢:モネ、ゴッホ、ピカソらと大正の若き洋画家たち, 東京ステーションギャラリー, 2016年9月17日-2016年11月6日, 和歌山県立近代美術館, 2016年11月19日-2017年1月15日, cat. no. 1-37, col. repr.
- 2019
- 松方コレクション展:国立西洋美術館開館60周年記念, 国立西洋美術館, 2019年6月11日-2019年9月23日, cat. no. 128, col. repr.
- 2022
- パリ・オペラ座:響き合う芸術の殿堂, アーティゾン美術館, 2022年11月5日-2023年2月5日, cat. no. 2-64, col. repr.
文献歴
- 1918
- Madsen, Karl. Wilhelm Hansens Samling. Copenhagen, 1918, no. 27.
- 1923
- Klossowski, Erich. Honoré Daumier. München, 1923, no. 86.
- 1930
- Fuchs, Edouard. Der Maler Daumier. München, 1930, no. 134b.
- 1954
- Adhémar, Jean. Honoré Daumier. Paris, 1954, pl. 102.
- 1959
- ブリヂストン美術館 増築新装記念画集. 東京, 1959, no. 20, repr.
- 1965
- ブリヂストン美術館. 東京, 1965, no. 14, repr.
- 1966
- 大島清次. 世界美術(12). 東京, 講談社, 1966, p. 116.
- 1968
- 宮田重雄. 世界美術全集(6): コロー、ミレー. 東京, 山田書院, 1968, pl. 68.
- 1968
- Maison, Karl Eric. Honoré Daumier: Catalogue Raisonné of the Paintings, Watercolors and Drawings. vol. 1. London, 1968, no. I - 104, repr.
- 1971
- 高階秀爾. 近代の美術(2): 松方コレクション. 東京, 至文堂, 1971, pl. 91.
- 1971
- Barzini, Luigi and Mandel, Gabriele. L'Opera Pittorica Completa di Daumier. Milano, 1971, no. 143, repr.
- 1977
- ブリヂストン美術館, 東京, 1977, no. 13, repr.
- 1988
- 国立西洋美術館年報. No. 19 (1984), 1988, 馬渕明子. 新収作品解説. p. 26, 新収作品目録. pp. 96-97, repr.
- 1989
- 松方コレクション展:いま甦る夢の美術館―神戸市制100周年記念特別展 (exh. cat.). 神戸市立博物館編. [神戸], 「松方コレクション展」実行委員会, 1989, pp. 16, 156-157, cat. no. 8, col. repr.
- 1989
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 1989, no. 52, repr.
- 1990
- 国立西洋美術館新収蔵絵画目録: 昭和54年-平成元年. 東京, 国立西洋美術館, 1990, pp. 25-27, repr.
- 1990
- 神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸, 「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. 526.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 62, col. repr.
- 2013
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 78, col. repr.
- 2016
- 動き出す!絵画:ペール北山の夢:モネ、ゴッホ、ピカソらと大正の若き洋画家たち (exh. cat.). 青木加苗, 宮本久宣編. [和歌山], 和歌山県立近代美術館, 2016, pp. 78, 307, 334, cat. no. 1-37, co. repr.
- 2018
- 松方コレクション:西洋美術全作品. 川口雅子; 陳岡めぐみ編. 第1巻 絵画, 東京, 国立西洋美術館, 2018, cat. no. 366, col. repr.
- 2019
- 松方コレクション展:国立西洋美術館開館60周年記念 (exh. cat.). 陳岡めぐみ責任編集. 東京, 国立西洋美術館; 読売新聞東京本社; NHK; NHKプロモーション, 2019, pp. 222, 371, cat. no. 128, col. repr.
- 2022
- パリ・オペラ座:響き合う芸術の殿堂 (exh. cat.). 石橋財団アーティゾン美術館; 三浦篤編集. [東京], 石橋財団アーティゾン美術館, 2022, pp. 170, 361, cat. no. 2-64, col. repr.
Currently not on display
Theater Audience
Date | c. 1856-60 |
---|---|
Materials and Techniques | oil on panel |
Size(cm) | 23.6 x 32.7 |
Credit Line | Donated by the heirs of Mr. Kojiro Matsukata (ex-Matsukata Collection) |
Standard ref. | Maison I-104; M366 |
Category | Paintings |
Collection Number | P.1984-0001 |
Daumier was deeply fascinated by the world of the theater. He created skillful lithographs and oil paintings of street players, backstage scenes, the bourgeoisie in the audience and scenes on the stage. He created several lithographs during the period 1852-64 that incorporate the motif of peeping out from the dark box seats to the bright stage. He clearly shows the figures' enjoyment and boredom in his lithographs, while in this oil painting he renders the figures in silhouette so that their facial expressions can barely be discerned. A black clothed group is set against the gorgeous background of a front row box in the left front of the scene. The audience is shown only in careful, simple silhouettes. This type of expression reflects Daumier's study of figural poses and facial expressions, and his thorough understanding of social position, character and sentiment. Daumier took up the relatively new subject of modern life through broad-stroked silhouettes, abbreviated details, and his rendering of subtle nuances in a limited palette. His work later exerted considerable influence on Manet and Degas. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no.62)
Provenance
Charles-François Daubigny, Paris; Madame Daubigny, Paris; Ambroise Vollard, Paris; A. S. Henraux, Paris; Wilhelm Hansen, Ordrupgaard, near Copenhagen, 1918–1923; purchased from the above by Kojiro Matsukata, Kobe, through Galerie Barbazanges, Paris, 1923, as ‘Spectateurs’ (Fr. 15,000) [see records in the Bibliothèque centrale des musées nationaux, Paris (copy in NMWA curatorial file)]; inherited by his family; deposited in the Bridgestone Museum of Art, Tokyo, 13 March 1953–6 April 1984; sale, Sotheby's, New York, 15 May 1984, lot 15A (the sale was cancelled); donated by the heirs of Kojiro Matsukata to NMWA, 6 April 1984.
Exhibition History
- 1878
- Daumier, Galerie Durand-Ruel, Paris, 0 1878 - 0 1878, cat. no. 52
- 1901
- Daumier, École des Beaux-Arts, Paris, 0 1901 - 0 1901, cat. no. 97
- 1923
- Art Français, Prague, 0 1923 - 0 1923, cat. no. 228
- 1953
- Ex-Matsukata Collection, Bridgestone Gallery, Tokyo, 24 March 1953 - 10 May 1953, cat. no. 32
- 1955
- 2nd Ex-Matsukata Collection, Bridgestone Gallery, Tokyo, 0 1955 - 0 1955, cat. no. 14
- 1957
- Ex-Matsukata Collection, Ishibashi Art Gallery, Kurume, 9 April 1957 - 28 April 1957, cat. no. 14
- 1961
- Kindai Seiyo Kaiga Meisaku Ten (Masterpieces of Modern European Painting), Ishibashi Art Gallery, Kurume, 0 1961 - 0 1961, cat. no. 13
- 1962
- La peinture française de Corot à Braque dans la Collection Ishibashi de Tokyo, Musée National d'Art Moderne, Paris, 0 1962 - 0 1962, cat. no. 15
- 1989
- The Old Matsukata Collection, Kobe City Museum, 14 September 1989 - 26 November 1989, cat. no. 8, col. repr.
- 1996
- The Crossing Visions: European and Modern Japanese Art from the Collections of The National Museum of Western Art & The National Museum of Modern Art, Tokyo, National Museum of Modern Art, Tokyo, 20 July 1996 - 8 September 1996, cat. no. 87
- 2008
- Daumier and the Human Comedy, Itami City Museum of Art, 29 November 2008 - 21 December 2008
- 2015
- NO MUSEUM, NO LIFE?: Art-Museum Encyclopedia to Come: From the Collections of the National Museums of Art, The National Museum of Modern Art, Tokyo, 16 June 2015 - 13 September 2015, cat. no. B-3
- 2016
- Paintings Go Motion!: Kitayama Seitaro and Artists in the Taisho Era, Tokyo Station Gallery, 17 September 2016 - 6 November 2016, The Museum of Modern Art, Wakayama, 19 November-15 January 2017, cat. no. 1-37, col. repr.
- 2019
- The Matsukata Collection: A One-Hundred-Year Odyssey: Upon the 60th Anniversary of the NMWA, The National Museum of Western Art, Tokyo, 11 June 2019 - 23 September 2019, cat. no. 128, col. repr.
- 2022
- Dialogues of the Muses: The Paris Opera House and the Arts, Artizon Museum, 5 November 2022 - 5 February 2023, cat. no. 2-64, col. repr.
Bibliography
- 1918
- Madsen, Karl. Wilhelm Hansens Samling. Copenhagen, 1918, no. 27.
- 1923
- Klossowski, Erich. Honoré Daumier. München, 1923, no. 86.
- 1930
- Fuchs, Edouard. Der Maler Daumier. München, 1930, no. 134b.
- 1954
- Adhémar, Jean. Honoré Daumier. Paris, 1954, pl. 102.
- 1959
- Bridgestone Gallery. Tokyo, 1959, no. 20, repr.
- 1965
- Bridgestone Gallery. Tokyo, 1965, no. 14, repr.
- 1966
- Oshima, Seiji. Sekai Bijutsu. Vol. 12. Tokyo, 1966, p. 116.
- 1968
- Miyata, Shigeo. L'Art du Monde. Corot/Millet. Vol.6, Tokyo, 1968, pl. 68.
- 1968
- Maison, Karl Eric. Honoré Daumier: Catalogue Raisonné of the Paintings, Watercolors and Drawings. vol. 1. London, 1968, no. I - 104, repr.
- 1971
- Takashina, Shuji. Kindai no Bijutsu. Matsukata Collection. Vol.2, Tokyo, 1971, pl. 91.
- 1971
- Barzini, Luigi and Mandel, Gabriele. L'Opera Pittorica Completa di Daumier. Milano, 1971, no. 143, repr.
- 1977
- Bridgestone Museum of Art. Tokyo, 1977, no. 13.
- 1988
- Annual bulletin of the National Museum of Western Art. No. 19 (1984), 1988, Mabuchi, Akiko. New Acquisitions 1984. p. 26, Catalogue of the New Acquisitions 1984. pp. 96-97, repr.
- 1989
- The Old Matsukata Collection (exh. cat.). Kobe City Museum, ed. [Kobe], "Matsukata Collection Ten" Jikkoiinkai, 1989, pp. 16, 156-157, cat. no. 8, col. repr.
- 1989
- Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1989 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 52, repr.
- 1990
- Catalogue of painting acquisitions: 1979-1989. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1990, pp. 25-27, repr.
- 1990
- The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. 526.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 62, col. repr.
- 2013
- Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 78, col. repr.
- 2016
- Paintings Go Motion!: Kitayama Seitaro and Artists in the Taisho Era (exh. cat.). Aoki, Kanae; Miyamoto, Hisanobu, eds. [Wakayama], The museum of Modern Art, Wakayama, 2016, pp. 78, 307, 334, cat. no. 1-37, co. repr.
- 2018
- The Matsukata Collection: Complete Catalogue of the European Art. Kawaguchi, Masako; Jingaoka, Megumi, eds. vol. 1: Paintings, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2018, cat. no. 366, col. repr.
- 2019
- The Matsukata Collection: A One-Hundred-Year Odyssey (exh. cat.). Jingaoka, Megumi, ed. Tokyo, The National Museum of the Western Art, Tokyo; Yomiuri Shimbun; NHK; NHK Promotions, 2019, pp. 222, 371, cat. no. 128, col. repr.
- 2022
- Dialogues of the Muses: The Paris Opera House and the Arts (exh. cat.). Artizon Museum, Ishibashi Foundation; Miura, Atsushi, eds. [Tokyo], Artizon Museum, Ishibashi Foundation, 2022, pp. 170, 361, cat. no. 2-64, col. repr.