更新日 2024.09.13 | 13 September 2024
現在は展示していません
現在は展示していません。
Georges Rouault
Paris, 1871 - Paris, 1958
エバイ(びっくりした男) L'Ébahi (The Surprised)
制作年 | 1948-52年頃 |
---|---|
材質・技法・形状 | 油彩、基底材不明(積層板で補強あるいは積層板に移行)、着彩の額付 |
寸法(cm) | 39.7 x 25.6(画面のみ); 60.8 x 46.8(額) |
署名・年記 | 右下に署名: G.Rouault; 額縁の裏面に書込み: 1951 (?) / ...Pour petite Ceguette (?) / Rigolboche L'EBAHI |
所蔵経緯 | 梅原龍三郎氏より寄贈 |
Standard ref. | Dorival 2428 |
分類 | 絵画 |
所蔵番号 | P.1977-0005 |
本作品は当館所蔵の《リュリュ》と共に、ルオー晩年の典型的な作品の一つである。第二次大戦後のルオーの芸術は主題、画風ともに大きな変化は認められないものの、極端な厚塗りが好んで用いられている。本作品も遠くから見ればあたかも光を発しているような、透明感をすら感じさせる画面であるが、近付いて見ると、厚い色層の重なる激しいマティエールに驚かされる。この《エバイ》は道化を主題としたものと考えられるが、ルオーはこの主題をすでに1910年代初めのサーカスの連作で何度か扱っている。ただここに見られる道化には、初期のものに見られる暗さや社会的諷刺性はなく、むしろ作者晩年の穏やかな心境が感じられる。このように頭部だけの像も晩年の作品によく見られるが、こうした像に、画家はしばしば自ら彩色した額縁を付しており、本作品もその例にもれない。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 115)
来歴
Ryuzaburo Umehara, Tokyo; Tsuya Umehara, Tokyo, 1957; Donated by Mr. Ryuzaburo Umehara, Tokyo, 1978.
展覧会歴
- 1953
- ルオー展, 東京国立博物館, 1953年0月0日-1953年0月0日, cat. no. 58
- 1957
- 西洋美術名作展, 京都市美術館, 1957年2月1日-1957年3月24日
- 1997
- 素材と表現: 国立西洋美術館所蔵作品を中心に, 国立国際美術館, 1997年4月17日-1997年6月22日, cat. no. 46
- 2005
- 梅原龍三郎:晩年の造形と愛蔵品, 渋谷区立松濤美術館, 2005年4月5日-2005年5月15日, cat. no. C-42, col. repr.
- 2016
- 拝啓ルノワール先生, 三菱一号館美術館, 東京, 2016年10月19日-2017年1月9日, あべのハルカス美術館, 大阪, 1月24日-3月26日, cat. no. 35, col. repr.
文献歴
- 1979
- 国立西洋美術館総目録: 絵画篇. 東京, 国立西洋美術館, 1979, no. 248, repr.
- 1979
- 国立西洋美術館年報. No. 12 (1977), 1979, 越 宏一. [作品解説]. pp. 14-15, 新収作品目録. pp. 26-27, repr.
- 1988
- Dorival, Bernard. Rouault: l'œuvre peint. Monte-Carlo, André Sauret, 1988, (vol. 2), p. 252, no. 2428, repr.
- 2005
- 梅原龍三郎:晩年の造形と愛蔵品(exh. cat.). 渋谷区松濤美術館編. [東京], 渋谷区立松濤美術館, 2005, cat. no. C-42, col. repr
- 2006
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 115, col. repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 115, col. repr.
- 2016
- 拝啓ルノワール先生 (exh. cat.). 三菱一号館美術館ほか編. [東京], キュレイターズ, 2016, pp. 66, 73, 185, cat. no. 35, col. repr.
Currently not on display
L'Ébahi (The Surprised)
Date | c. 1948-52 |
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Materials and Techniques | oil on unconfirmed support (reinforced by or transferred to a plywood-panel) with painted frame |
Size(cm) | 39.7 x 25.6 (picture only); 60.8 x 46.8 (with frame) |
Inscriptions | Signed lower right: G.Rouault; Inscribed on back of frame: 1951 (?) / ...Pour petite Ceguette (?) / Rigolboche L'EBAHI |
Credit Line | Donated by Mr. Ryuzaburo Umehara |
Standard ref. | Dorival 2428 |
Category | Paintings |
Collection Number | P.1977-0005 |
This work, like Lulu, also in the NMWA collection, is typical of Rouault's final years. Rouault's works did not undergo a huge change in terms of subject matter or painting style after the Second World War, but they did exhibit an increasingly thick application of paint. Viewed from a distance, this work has a translucence that appears to radiate light, but when viewed close up, there is a surprising degree of violent pigment applied in thick layers. L'Ébahi is thought to represent a clown, and Rouault had previously addressed this subject in a series of works depicting the circus that he began in the early 1910s. However, here the clown does not exhibit the social irony or darkness seen in Rouault's earlier works and may represent the peaceful spirit of the artist's last years. This is a superb example of the type of face-only image which appears frequently in his later works, and the painted frame which the artist frequently added to these images. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no.115)
Provenance
Ryuzaburo Umehara, Tokyo; Tsuya Umehara, Tokyo, 1957; Donated by Mr. Ryuzaburo Umehara, Tokyo, 1978.
Exhibition History
- 1953
- Rouault, Tokyo National Museum, 0 1953 - 0 1953, cat. no. 58
- 1957
- Seiyo Bijutsu Meisaku Ten (Masterpieces of European Art), Kyoto Municipal Museum of Art, 1 February 1957 - 24 March 1957
- 1997
- Expressiveness of Materials, National Museum of Art, Osaka, 17 April 1997 - 22 June 1997, cat. no. 46
- 2005
- Late Umehara: His Art and Collection, The Shoto Museum of Art, 5 April 2005 - 15 May 2005, cat. no. C-42, col. repr.
- 2016
- Bonjour, Monsieur Renoir: Renoir et Umehara - joie de peindre, Mitsubishi Ichigokan Museum, Tokyo, 19 October 2016 - 9 January 2017, ABENO HARUKAS Art Museum, Osaka, 24 January-26 March, cat. no. 35, col. repr.
Bibliography
- 1979
- The National Museum of Western Art, Tokyo: Catalogue of paintings. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1979, no. 248, repr.
- 1979
- Annual bulletin of the National Museum of Western Art. No. 12, 1978, Koshi, Koichi. New acquisitions 1977 (Painting). pp. 14-15, New acquisitions (Catalogue). pp. 26-27, repr.
- 1988
- Dorival, Bernard. Rouault: l'œuvre peint. Monte-Carlo, André Sauret, 1988, (vol. 2), p. 252, no. 2428, repr.
- 2005
- Late Umehara: his art and collection(exh. cat.). The Shoto Museum of Art, ed. [Tokyo], The Shoto Museum of Art, 2005, cat. no. C-42, col. repr
- 2006
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 115, col. repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 115, col. repr.
- 2016
- Bonjour, Monsieur Renoir: Renoir et Umehara - joie de peindre (exh. cat.). Mitsubishi Ichigoukan Museum, Tokyo et al., eds. [Tokyo], Curators, 2016, pp. 66, 73, 185, cat. no. 35, col. repr.