国立西洋美術館 The National Museum of Western Art

更新日 2025.04.24 | 24 April 2025

展示中 常設展 | Permanent collection

  • 共有
    ×
    • twitter
    • facebook
    • line
    • コピー
  • 拡大
  • ズーム
  • 印刷

展示中

常設展

15世紀フランドル派

Flemish School of the 15th century

悲しみの聖母 Mater Dolorosa

材質・技法・形状 油彩、板
寸法(cm) 49.5 x 35.3
分類 絵画
所蔵番号 P.1975-0001

金地を背景とし、両手を合わせて祈りの姿勢をとる聖母マリアの半身像が描かれている。ここに描かれる聖母は、ロヒール・ファン・デル・ウェイデンの《ブラック祭壇画》(ルーヴル美術館)中央パネル左側に配される聖母の表現に極めて近く、模したかと思わせる程である。しかし、主題的に見るならば、ロヒールの作品は「最後の審判」に起源を持つ「デエシス」の図像(審判者キリスト、聖母、聖ヨハネの三体像)であり、それゆえ、ルーヴルの作品における聖母は、キリストの死を嘆くいわゆる「悲しみの聖母」ではなく、審判者キリストに慈悲を請願する「とりなしの聖母」として描かれている。従って、聖母は悲しんでもいなければ泣いてもいない。これに対し、本作品における聖母が「悲しみの聖母」であることは頬をつたう涙の表現から明らかであるが、上方を見上げるような祈りの姿勢は、バウツの創案になると考えられている同主題作品の聖母表現とは大きく隔たっている。本作品により近いものとして指摘すべきは、むしろ、メムリンクの《悲しみの聖母 》(ウフィッツィ美術館)ではないだろうか。左右が逆になっているとはいえ、本作品とメムリンクの作品はその形態的類似ばかりでなく、主題においても共通しているからである。 作者について言うならば、当館では従来、この作品はコリン・デ・コーテルのものとされてきたが、コーテルの多くの作品にみられる表現主義的ともいえる強い感情表現は、穏やかで抑制された表現を特色とする本作品とは相容れぬものである。現在の段階で画家を特定するのは困難であるが、むしろ、メムリンクの影響を強く受けたブリュージュの画家を想定するのが妥当ではないだろうか。いずれにせよ、15世紀フランドル絵画がもつ深い宗教感情を伝える佳品と言えよう。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 6)

来歴

Otto Wertheimer, Paris; Purchased by the NMWA, 1975.

展覧会歴

2010
新たなる精神のかたち:ヤン・ファーブル×舟越桂, 金沢21世紀美術館, 2010年4月29日-2010年8月31日
2016
聖なるもの、俗なるもの メッケネムとドイツ初期銅版画, 国立西洋美術館, 2016年7月9日-2016年9月19日

文献歴

1977
国立西洋美術館年報. No. 10 (1975), 1977, 山田智三郎. [作品解説]. p. 4. 新収作品目録. pp. 8-9. repr.
1979
国立西洋美術館総目録: 絵画篇. 東京, 国立西洋美術館, 1979, no. 45, repr.
1991
Kobayashi-Sato, Yoriko. Catalogue of Dutch and Flemish Paintings in Japan II. ブリヂストン美術館・石橋美術館館報. no. 38 (1989), 1991, pp. 31-32, no. 43, repr.
1999
幸福 輝. 頬をつたう涙 ロヒール・ファン・デル・ウェイデンと初期フランドル絵画における感情表現. 国立西洋美術館研究紀要. No. 3, 1999, pp. 5-20, repr. [with English Abstract]
2006
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 6, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 6, col. repr.
2010
ヤン・ファーブル×舟越桂:Alternative Humanities(exh. cat.). [京都], 淡交社, 2010, p. 12, repr. (p. 24, 62, col. repr. in exhibition documents)
2018
幸福輝. 国立西洋美術館オランダ絵画・フランドル絵画カタログ. [東京], 国立西洋美術館; 西洋美術振興財団, 2018, pp. 30-32, no. 4, col. repr.

Page top

On Display

Permanent collection

Flemish School of the 15th century

Mater Dolorosa

Materials and Techniques oil on panel
Size(cm) 49.5 x 35.3
Credit Line Purchased
Category Paintings
Collection Number P.1975-0001

This half-length image of the "Grieving Madonna", or "Mater Dolorosa" in Latin, with tears on her cheeks and hands clasped in prayer, is depicted against a gold background. This image of the Madonna is extremely close to the image by Roger van der Weyden seen on the left side of the central panel of the Braque Triptych (Musée du Louvre, Paris), indeed, the connection is so close that it seems to be a copy of the Louvre image. However, in terms of the subject, the Louvre work shows the Madonna in the context of the "Deesis," or the grouping that includes Christ as Judge, with Madonna and St. John, which derives from the Last Judgment Scene. As a result, the Madonna in the Louvre work is not the Grieving Madonna who cries over the death of Christ, but rather is the Madonna of Intervention who pleads for mercy from Christ the Judge. Thus it does not follow that the Madonna must be sad in order to cry. Conversely, the NMWA work shows tears to clearly convey an image of the Madonna as "Grieving Madonna," with added elements of her hands folded in prayer and her eyes gazing upward. These factors heavily differ from the depiction of the Madonna in this guise thought to have been created by Dieric Bouts. Another work that is closely related to the NMWA work is the Mater Dolorosa (Uffizi Gallery, Florence) by Hans Memling. While here the image has been reversed left to right, the NMWA work and the Uffizi panel share both subject and formal elements. In terms of the painter of this work, the painting was previously attributed by the NMWA to Colin de Coter. However the gentle, subdued expression characteristic of this work differs from the more strongly emotive expression that can almost be called expressionist in style found in the majority of De Coter's works. While it is difficult to assign a specific artist name to this work at present, the work was probably painted by a Bruges painter strongly influenced by Hans Memling. In any event, this painting is a superb example of the deep religiosity found in 15th-century Flemish paintings.(Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no.6)

Provenance

Otto Wertheimer, Paris; Purchased by the NMWA, 1975.

Exhibition History

2010
Alternative Humanities: Jan Fabre×Katsura Funakoshi, 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa, 29 April 2010 - 31 August 2010
2016
Sacred and Secular: Israhel van Meckenem & Early German Engraving, The National Museum of Western Art, Tokyo, 9 July 2016 - 19 September 2016

Bibliography

1977
Bulletin Annuel du Musée National d’Art Occidental, No. 10 (1975), 1977, Nouvelles acquisitions, par Chisaburoh F. Yamada, p. 4. Nouvelles acquisitions (catalogue). pp. 8-9. repr.
1979
The National Museum of Western Art, Tokyo: Catalogue of paintings. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1979, no. 45, repr.
1991
Kobayashi-Sato, Yoriko. Catalogue of Dutch and Flemish Paintings in Japan II. Annual Report Bridgestone Museum of Art & Ishibashi Museum of Art. no. 38 (1989), 1991, pp. 31-32, no. 43, repr.
1999
Kofuku, Akira. Tears running down the cheeks, Rogier van der Weyden and the expression of emotions in early Flemish painting. Journal of the National Museum of Western Art, Tokyo. No. 3, 1999, pp. 5-20, repr. [with English Abstract]
2006
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 6, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 6, col. repr.
2010
Jan Fabre x Katsura Funakoshi: Alternative Humanities(exh. cat.). [Kyoto], Tankosya, 2010, p. 12, repr. (p. 24, 62, col. repr. in exhibition documents)
2018
Kofuku, Akira. Catalogue of Dutch and Flemish Paintings, The National Museum of Western Art, Tokyo. [Tokyo], The National Museum of Western Art, Tokyo; The Western Art Foundation, 2018, pp. 30-32, no. 4, col. repr.

Page top

パーマリンク:https://collection.nmwa.go.jp/P.1975-0001.html

©2022 独立行政法人国立美術館国立西洋美術館

©2022 The National Museum of Western Art, Independent Administrative Institution National Museum of Art