国立西洋美術館 The National Museum of Western Art

更新日 2025.04.24 | 24 April 2025

展示中 常設展 | Permanent collection

  • 共有
    ×
    • twitter
    • facebook
    • line
    • コピー
  • 拡大
  • ズーム
  • 印刷

展示中

常設展

ヨアヒム・パティニール(派)

アントウェルペン, 1485年? - アントウェルペン, 1524年

Joachim Patinir (follower of)

Antwerp, 1485? - Antwerp, 1524

三連祭壇画:エジプト逃避途上の休息 Triptych: Rest on the Flight into Egypt

材質・技法・形状 油彩、板
寸法(cm) 中央部: 31 x 20; 両翼部: 31 x 9
分類 絵画
所蔵番号 P.1969-0005

この三連祭壇画は、中央に「エジプト逃避途上の休息」が、両翼にはそれぞれ3個のメダイヨンの中にキリスト伝(左翼には、「博士たちと議論をするキリスト」「シメオンの預言」「埋葬」、右翼には、「十字架を運ぶキリスト」「礎刑」「哀悼」)が描かれている。この七つの主題は、当時のフランドルでしばしば描かれた「聖母の七つの悲しみ」という図像を構成するものであるが、この図像においては、「悲しみの聖母」、あるいは「ピエタ」が中央部を占めるのが通例であり、この作品のように「エジプト逃避途上の休息」が他の六つの主題を従属させる例はない。この点からしても、両翼の小円型画はパティニール以外の画家の手になるものと考えられる。中央部は聖家族がヘロデ王の迫害を逃れてエジプトに向かう道すがら休息している情景であるが、作者の関心が宗教主題そのものより、聖母子の背景に拡がる風景描写にあることは一目瞭然であろう。パティニールは純粋な風景画を制作することはなく、その作品は常に宗教主題を持つものであったが、画家にとって主題は口実に過ぎず、どの作品をとっても、遥か彼方まで拡がる風景の描写が真の主題となっている。とはいえ、パティニールによるこうしたパノラマ風景においては、風景それ自体が宗教的場と化していた可能性もあり、風景描写と主題とを分けようとする思考それ自体が誤りなのかもしれない。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 9)

来歴

Goudstikker, Amsterdam, 1928; A. Kleiweg de Zwaan, Doorn (Netherlands); Frederick Mont, New York; Purchased by the NMWA, 1970.

展覧会歴

1978
ヨーロッパの風景画, 山梨県立美術館、甲府, 1978年11月3日-1979年1月15日, cat. no. 2
1990
ブリューゲルとネーデルラント風景画展, 国立西洋美術館, 1990年3月20日-1990年5月27日, p. 46, fig. 13, 京都国立近代美術館, 1990年7月10日-1990年9月16日
1997
[子どものための美術展] ものがたりの森, 東京国立博物館, 1997年7月1日-1997年8月31日
2016
聖なるもの、俗なるもの メッケネムとドイツ初期銅版画, 国立西洋美術館, 2016年7月9日-2016年9月19日

文献歴

1924
Friedländer, Max J. Die altniederländische Malerei. vol. 9, Leiden, 1934, p. 156, no. 218a.
1968
Koch, Robert A. Joachim Patinir. Princeton, 1968, pp. 74-75, cat. no. 8.
1971
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1971, no. 61, repr.
1971
国立西洋美術館年報. No. 4 (1969), 1971, 山田智三郎. [作品解説]. pp. 3-4. 新収作品目録. pp. 14-15. no. P-379. col. repr. p. 2.
1973
Friedländer, Max J. Early Netherlandish Painting. vol. 9/b, Leiden/Brussel, 1973, p. 121, no. 199, pl. 208.
1975
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1975, no. 9, repr.
1978
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1978, no. 8, repr.
1979
国立西洋美術館総目録: 絵画篇. 東京, 国立西洋美術館, 1979, no. 209, repr.
1989
Kobayashi-Sato, Yoriko. Catalogue of Dutch and Flemish Paintings in Japan I. ブリヂストン美術館・石橋美術館館報. no. 37 (1988), 1989, p. 48, no. 24, repr.
1990
ブリューゲルとネーデルラント風景画:プラハ国立美術館所蔵 (exh. cat.). 国立西洋美術館編. [東京], 朝日新聞社, 1990, p. 46,cat. no. 13, repr.
2006
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 9, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 9, col. repr.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 9, col. repr.
2018
幸福輝. 国立西洋美術館オランダ絵画・フランドル絵画カタログ. [東京], 国立西洋美術館; 西洋美術振興財団, 2018, pp. 38-41, no. 7, col. repr.

Page top

On Display

Permanent collection

Joachim Patinir (follower of)

Antwerp, 1485? - Antwerp, 1524

Triptych: Rest on the Flight into Egypt

Materials and Techniques oil on panel
Size(cm) Center: 31 x 20; Wings: 31 x 9 (each)
Credit Line Purchased
Category Paintings
Collection Number P.1969-0005

The central section of this triptych depicts the Holy Family resting upon their flight into Egypt to escape the persecution of King Herod. The two flanking panels of the triptych depict scenes from the Passion (on the left wing, Christ Debating the Church Fathers, Simon's Prophecy and Christ's Interment, and on the right, Christ Bearing the Cross, the Crucifixion and the Lamentation) and are thought to have been painted by artists other than Patinir. These seven subjects were frequently depicted in Flanders at the time as the Seven Sorrows of the Madonna, and normally flanked either a Pieta or Mater Dolorosa image. There are no other known examples of the Rest on the Flight into Egypt, as seen here, dominant over the other six subjects. In this regard, it is thought that the small round paintings on either side of the triptych were painted by someone other than Patinir. Even though technically the Flight into Egypt is a religious subject, here the painter was clearly more interested in the depiction of the landscape that spreads behind the Madonna than in the figures themselves. Patinir did not create pure landscape paintings, rather he normally produced paintings, as here, that were nominally religious in subject matter. Clearly these subjects were just excuses to paint landscapes, with the scenes that spread into the far distance the real subjects of the paintings. Thus said, however, it is possible that Patinir thought of the landscape as a stage setting surrounding a religious scene, and it thus might be a mistake to consider as separate the depiction of the landscape and the central subjects in his works.(Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no. 9)

Provenance

Goudstikker, Amsterdam, 1928; A. Kleiweg de Zwaan, Doorn (Netherlands); Frederick Mont, New York; Purchased by the NMWA, 1970.

Exhibition History

1978
European Landscape Painting, Yamanashi Prefectural Museum of Art, Kofu, 3 November 1978 - 15 January 1979, cat. no. 2
1990
Bruegel and Netherlandish Landscape Painting, The National Museum of Western Art, Tokyo, 20 March 1990 - 27 May 1990, p. 46, fig. 13, The National Museum of Modern Art, Kyoto, 10 July 1990 - 16 September 1990
1997
[Exhibition for Children] Every Picture Tells a Story, Tokyo National Museum, 1 July 1997 - 31 August 1997
2016
Sacred and Secular: Israhel van Meckenem & Early German Engraving, The National Museum of Western Art, Tokyo, 9 July 2016 - 19 September 2016

Bibliography

1924
Friedländer, Max J. Die altniederländische Malerei. vol. 9, Leiden, 1934, p. 156, no. 218a.
1968
Koch, Robert A. Joachim Patinir. Princeton, 1968, pp. 74-75, cat. no. 8.
1971
Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1971 (Japanese), no. 61, repr.
1971
Annual bulletin of the National Museum of Western Art. No. 4 (1969), 1971, Yamada, Chisaburoh F. [On the New Acquisitions]. pp. 3-4. Catalogue of the New Acquisitions. pp. 14-15. no. P-379. col. repr. p. 2.
1973
Friedländer, Max J. Early Netherlandish Painting. vol. 9/b, Leiden/Brussel, 1973, p. 121, no. 199, pl. 208.
1975
Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1975 (Japanese), no. 9, repr.
1978
Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1978 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 8, repr.
1979
The National Museum of Western Art, Tokyo: Catalogue of paintings. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1979, no. 209, repr.
1989
Kobayashi-Sato, Yoriko. Catalogue of Dutch and Flemish Paintings in Japan I. Annual Report Bridgestone Museum of Art & Ishibashi Museum of Art. no. 37 (1988), 1989, p. 48, no. 24, repr.
1990
Bruegel and Netherlandish Landscape Painting from the National Gallery Prague (exh. cat.). The National Museum of Western Art, Tokyo, ed. [Tokyo], Asahi- Shimbun, 1990, p. 46,cat. no. 13, repr.
2006
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 9, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 9, col. repr.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 9, col. repr.
2018
Kofuku, Akira. Catalogue of Dutch and Flemish Paintings, The National Museum of Western Art, Tokyo. [Tokyo], The National Museum of Western Art, Tokyo; The Western Art Foundation, 2018, pp. 38-41, no. 7, col. repr.

Page top

パーマリンク:https://collection.nmwa.go.jp/P.1969-0005.html

©2022 独立行政法人国立美術館国立西洋美術館

©2022 The National Museum of Western Art, Independent Administrative Institution National Museum of Art