国立西洋美術館 The National Museum of Western Art

更新日 2023.02.28 | 28 February 2023

現在は展示していません

  • 共有
    ×
    • twitter
    • facebook
    • line
    • コピー
  • 拡大
  • ズーム
  • 印刷

現在は展示していません。

フランチェスコ・サルヴィアーティ(本名フランチェスコ・デ・ロッシ) (に帰属)

フィレンツェ, 1510年 - ローマ, 1563年

Francesco Salviati (Francesco de' Rossi) (attributed to)

Florence, 1510 - Rome, 1563

ある男の肖像 Portrait of a Man

材質・技法・形状 油彩、カンヴァス
寸法(cm) 117×89.8
分類 絵画
所蔵番号 P.1968-0002

テーブルによりかかっている一人の人物の全身の4分の3ほどを描いた肖像画である。男は黒い髭を豊かに蓄え、絹の光沢を発する黒の上着をつけ、さらに黒いガウンを纏っている。左手はガウンの釦穴と覚しきあたりをつまみ、右手に小さな書物を持ち、テーブルの上にもう一冊の書物が置かれている。背後には明るい緑のカーテンが斜めに垂れ、切れの鋭い折り目をつくりながら、左上から射す光をうけている。 油彩技法の効果は一見したところヴェネツィア派のそれと想わせる特質をそなえている。バーナード・ベレンソンは本作品をセバスティアーノ・デル・ピオンボの作とし、画中の人物についてもフェラーラ公エルコレ2世(?)と、疑問符を付してであるが推定している。しかしながら、本作品とセバスティアーノの確実な肖像作例との類似は、表面的なものにとどまる。ロドルフォ・パルッキーニは本作品をフィレンツェの画家フランチェスコ・サルヴィアーティの作と考え、ロジャー・リーリック(口頭の見解)もこの考えを支持している。リーリックは、サルヴィアーティがヴェネツィアに滞在(1539-40年)した折に、同地の絵画様式の影響を受けてこの肖像を描いたと推定している。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 16)

来歴

Sir Herbert Cook, Richmond; Purchased by the NMWA, 1968.

展覧会歴

1963
, Finch College Museum, New York, 1963年0月0日-1963年0月0日, cat. no. 10
1999
エルミタージュ美術館所蔵イタリア・ルネサンス美術展─フィレンツェとヴェネツィア: 開館40周年記念特別展, 国立西洋美術館, 1999年3月20日-1999年6月20日, cat. no. 42

文献歴

1913
Borenius, T. Catalogue of the Pictures at Doughty House, Richmond & elsewhere in the collection of Sir Frederick Cook. vol. 1. 1913, p. 167.
1932
Brockwell, Maurice W. Abridged Catalogue of the Pictures at Doughty House, Richmond, Surrey, in the Collection of Sir Herbert Cook, Bart. London, 1932, p. 31, no. 141(attributed to school of Sebastiano del Piombo).
1932
Berenson, B. Italian Pictures of the Renaissance. Oxford, 1932, p. 424 (attributed to Paolo Veronese).
1933
Gombosi, G. Thieme-Becker-Künstlerlexikon. Bd. 27, Leipzig, 1933, p. 74 (with doubt).
1944
Pallucchini, Rodolfo. Sebastian Veniziano. Milano, 1944, p. 187 (attributed to Francesco Salviati).
1957
Berenson, B. Italian Pictures of the Renaissance, Venetian School. vol. 1, London, 1957, p. 164 (attributed to Sebastiano del Piombo).
1969
国立西洋美術館年報. No. 3 (1968), 1969, 佐々木英也. セバスティアーノ・デル・ピオンボ 《ある男の肖像》. pp. 49-60; 新収作品目録. pp. 36-37, no. P-366. repr.
1971
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1971, no. 93, repr.
1975
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1975, no. 4, repr.
1978
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1978, no. 4, repr.
1979
国立西洋美術館総目録: 絵画篇. 東京, 国立西洋美術館, 1979, no. 255, repr. (as the work by Sebastiano del Piombo?).
2006
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 16, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 16, col. repr.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 21, col. repr.

Page top

Currently not on display

Francesco Salviati (Francesco de' Rossi) (attributed to)

Florence, 1510 - Rome, 1563

Portrait of a Man

Materials and Techniques oil on canvas
Size(cm) 117×89.8
Credit Line Purchased
Category Paintings
Collection Number P.1968-0002

This portrait shows a man standing and leaning on a table, presented in a three-quarter view. The man has a rich black beard, and wears an upper garment made of lustrous black fabric, further topped by a black robe. His left hand is holding the edges of the robe together at his waist, and he holds a small book in his right hand. A single book rests on the table. A bright green curtain cuts diagonally across the background with sharp folds, seemingly lit from the upper left. The effects of oil painting techniques can at first glance be seen to speak of the characteristics of the Venetian school. B. Berenson attributes the work to Sebastiano del Piombo, and identifies the subject as Ercole II, Duke of Ferrera, but he leaves question marks around these attributions. However, the resemblance between this work and confirmed portraits by Sebastiano is purely a surface effect. R. Pallucchini considers this painting to be the work of the Florentine painter Francesco Salviati. While W. R. Rearick has verbally concurred with Pallucchini's attribution, Rearick suggests that when Salviati spent time in Venice (1539-40), he painted this portrait under the influence of the painting style of that city.(Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no. 16)

Provenance

Sir Herbert Cook, Richmond; Purchased by the NMWA, 1968.

Exhibition History

1963
, Finch College Museum, New York, 0  1963 - 0  1963, cat. no. 10
1999
Florence and Venice: Italian Renaissance Paintings and Sculpture from the State Hermitage Museum, National Museum of Western Art, Tokyo, 20 March 1999 - 20 June 1999, cat. no. 42

Bibliography

1913
Borenius, T. Catalogue of the Pictures at Doughty House, Richmond & elsewhere in the collection of Sir Frederick Cook. vol. 1. 1913, p. 167.
1932
Brockwell, Maurice W. Abridged Catalogue of the Pictures at Doughty House, Richmond, Surrey, in the Collection of Sir Herbert Cook, Bart. London, 1932, p. 31, no. 141(attributed to school of Sebastiano del Piombo).
1932
Berenson, B. Italian Pictures of the Renaissance. Oxford, 1932, p. 424 (attributed to Paolo Veronese).
1933
Gombosi, G. Thieme-Becker-Künstlerlexikon. Bd. 27, Leipzig, 1933, p. 74 (with doubt).
1944
Palluccini, Rodolfo. Sebastian Veniziano. Milano, 1944, p. 187 (attributed to Francesco Salviati).
1957
Berenson, B. Italian Pictures of the Renaissance, Venetian School. vol. 1, London, 1957, p. 164 (attributed to Sebastiano del Piombo).
1969
Annual bulletin of the National Museum of Western Art. No. 3 (1968), 1969, Sasaki, Hideya. Francesco Salviati 《Portrait of a Man》. pp. 49-60; Catalogue of the New Acquisitions. pp. 36-37, no. P-366. repr.
1971
Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1971 (Japanese), no. 93, repr.
1975
Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1975 (Japanese), no. 4, repr.
1978
Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1978 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 4, repr.
1979
The National Museum of Western Art, Tokyo: Catalogue of paintings. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1979, no. 255, repr. (as the work by Sebastiano del Piombo?).
2006
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 16, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 16, col. repr.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 21, col. repr.

Page top

パーマリンク:https://collection.nmwa.go.jp/P.1968-0002.html

©2022 独立行政法人国立美術館国立西洋美術館

©2022 The National Museum of Western Art, Independent Administrative Institution National Museum of Art