更新日 2024.12.06 | 06 December 2024
現在は展示していません

現在は展示していません。
Fernand Léger
Argentin, 1881 - Gif-sur-Yvette, 1955
赤い鶏と青い空 Red Cock and Blue Sky
制作年 | 1953年 |
---|---|
材質・技法・形状 | 油彩、カンヴァス |
寸法(cm) | 65.3 x 92 |
署名・年記 | 右下に署名、年記: 53 / F. LEGER |
所蔵経緯 | 山村家より寄贈 |
Standard ref. | Bauquier 1572 |
分類 | 絵画 |
所蔵番号 | P.1965-0010 |
第一次大戦以後のレジェの芸術は、相対立する(あるいは対立するかに見える)存在を一つの画面の中で調和させることに捧げられた。例えばモナ・リザと鍵束といった具合である。彼はその緊張的調和の方法をコントラストと呼んだが、彼のコントラストの理念は造形的目的から遂には宇宙的範疇にまで拡大する。彼の夢見た理想世界というものは、近代機械化文明と素朴な人間生活の調和であった。一般に知識人たちが、高度に機能化して行く近代世界での人間性の将来を憂慮する中で、レジェのみはそうした世界で逞しく生きる人間の可能性を期待した殆ど唯一の画家である。1913年にアポリネールが、「彼(レジェ)は人類が古代から持ち続けてきた本能とわが民族の本能に反発して、自分が生きている現代文明の本能に、喜んで専念した最初の画家である」と評した時、彼はすでにレジェの本質を予言していたのである。《赤い鶏と青い空》は、第二次大戦の戦禍を避けていたアメリカから母国に帰った晩年のもので、あの壮大な構成力はすでにないが、空の青と鶏の赤、自然と機械の断片といった取り合わせに、彼のコントラストの理念が生きている。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 119)
来歴
Atelier Fernand Leger, no. 301; Galerie Louise Leiris, Paris (inv. 05226-14490/6834); Saidenberg Gallery, New York; Donated by Haru & Tokutaro Yamamura, Nishinomiya.
展覧会歴
- 1954
- Fernand Leger: Paintings, Drawings, Lithographs, Ceramics, Marlborough Fine Art, London, 1954年12月0日-1955年1月0日, cat. no. 46.
- 1988
- 20世紀絵画の展開:名古屋市美術館開設記念展, 名古屋市美術館, 1988年4月23日-1988年6月19日, cat. no. 55, col. repr.
- 1989
- 国立西洋美術館所蔵 近代フランス絵画展, 都城市立美術館, 1989年4月15日-1989年5月14日, cat. no. 28, col. repr.
- 1994
- レジェ展, Bunkamura ザ・ミュージアム, 1994年4月9日-1994年5月29日, 丸亀市猪熊弦一郎現代美術館, 6月25日-7月30日; 愛知県美術館, 8月5日-9月11日; 茨城県立近代美術館, 9月17日-11月3日, cat. no. 68, col. repr.
- 1997
- 素材と表現: 国立西洋美術館所蔵作品を中心に, 国立国際美術館, 1997年4月17日-1997年6月22日, cat. no. 64
- 2006
- 詩人の眼・大岡信コレクション, 福岡県立美術館, 2006年11月3日-2006年12月10日, 足利市立美術館, 2007年2月10日-3月25日, col. repr.
文献歴
- 1967
- 国立西洋美術館年報. No. 1, 1967, 新収作品目録. pp. 42-43, no. P-352. repr.
- 1971
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1971, no. 37, repr.
- 1975
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1975, no. 82, repr.
- 1979
- 国立西洋美術館総目録: 絵画篇. 東京, 国立西洋美術館, 1979, no. 154, repr.
- 1988
- 20世紀絵画の展開:名古屋市美術館開館記念展 (exh. cat.). 名古屋市美術館編. [名古屋], 名古屋市美術館, 1988, pp. 102-103, 323, cat. no. 55, col. repr.
- 1992
- 国立西洋美術館所蔵「近代フランス美術」展. 国立西洋美術館学芸課編. 沖縄, 浦添市美術館, 1992 , p.44, cat. no. 34, col. repr
- 1994
- レジェ展 (exh. cat.). 東京新聞編. [東京], 東京新聞, 1994, p. 148, no. 68, col. repr.
- 2006
- 詩人の眼・大岡信コレクション展. 三鷹市美術ギャラリーほか編. [東京], 朝日新聞社, 2006, p.140, col. repr.
- 2006
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 119, col. repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 119, col. repr.
- 2013
- Bauquier, Georges. Fernand Léger: catalogue raisonné de l'œuvre peint. [Paris], Irus et Vincent Hansma, 2013, pp. 178-79, no. 1572, col. repr.

Currently not on display
Red Cock and Blue Sky
Date | 1953 |
---|---|
Materials and Techniques | oil on canvas |
Size(cm) | 65.3 x 92 |
Inscriptions | Signed and dated lower right: 53 / F. LEGER |
Credit Line | Donated by Yamamura Family |
Standard ref. | Bauquier 1572 |
Category | Paintings |
Collection Number | P.1965-0010 |
After World War Ⅰ, Léger's art balanced opposing, or seemingly opposing, realities on the same picture plane. For example, this concept can be clearly seen in Mona Lisa with Key (Musée national Fernand Léger, Biot). Léger called such a tension-filled balance in painting "contrast," but he also expanded it from a particular artistic sense into a cosmic and universal sense. His works seem to depict an ideal, dreamlike world that harmonizes modern industrialized civilization with the artless life of mankind. In the midst of the intelligentsia's general dread of the future of mankind with its increasingly high level of mechanization, Léger was the only artist who beheld the possibility of mankind successfully living in such a world. When Apollinaire commented in 1913 that "he [Léger] resists mankind's ancient skills and folk crafts and is the first artist to happily specialize in the skills of his own contemporary world," the poet was foreshadowing Léger's true character. In Red Cock and Blue Sky, one of his late works created after he returned to France from America where he had escaped the ravages of war, the birth of his concept of contrast is evident in the combination of blue sky, red rooster, and the fragment of a machine. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no.119)
Provenance
Atelier Fernand Leger, no. 301; Galerie Louise Leiris, Paris (inv. 05226-14490/6834); Saidenberg Gallery, New York; Donated by Haru & Tokutaro Yamamura, Nishinomiya.
Exhibition History
- 1954
- Fernand Leger: Paintings, Drawings, Lithographs, Ceramics, Marlborough Fine Art, London, 0 December 1954 - 0 January 1955, cat. no. 46.
- 1988
- Perspective of 20th Century Paintings, Nagoya City Art Museum, 23 April 1988 - 19 June 1988, cat. no. 55, col. repr.
- 1989
- The French Modern Painting, from the National Museum of Western Art, Tokyo, Miyakonojo City Museum, 15 April 1989 - 14 May 1989, cat. no. 28, col. repr.
- 1994
- Fernand Léger, The Bunkamura Museum of Art, Tokyo, 9 April 1994 - 29 May 1994, Marugame Genichiro-Inokuma Museum of Contemporary Art, 25 June-30 July; Aichi Prefectural Museum of Art, 5 Aug.-11 Sep.; The Museum of Modern Art, Ibaraki, 17 Sep.-3 Nov., cat. no. 68, col. repr.
- 1997
- Expressiveness of Materials, National Museum of Art, Osaka, 17 April 1997 - 22 June 1997, cat. no. 64
- 2006
- The poet's eyes: Makoto Ooka and his collection, Fukuoka Prefectural Museum of Art, 3 November 2006 - 10 December 2006, Ashikaga Museum of Art, Tochigi, 10 February-25 March 2007, col. repr.
Bibliography
- 1967
- Annual bulletin of the National Museum of Western Art. No. 1, 1967, Catalogue of the New Acquisitions. pp. 42-43, no. P-352. repr.
- 1971
- Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1971 (Japanese), no. 37, repr.
- 1975
- Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1975 (Japanese), no. 82, repr.
- 1979
- The National Museum of Western Art, Tokyo: Catalogue of paintings. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1979, no. 154, repr.
- 1988
- Perspective of 20th Century Paintings: Inaugural Exhibition (exh. cat.). Nagoya City Art Museum, ed. [Nagoya], Nagoya City Art Museum, 1988, pp. 102-103, 323, cat. no. 55, col. repr.
- 1992
- The French Modern Art, from The National Museum of Western Art, Tokyo (exh. cat.). The National Museum of Western Art, Tokyo, ed. Okinawa, Urasoe Art Museum, 1992, p.44, cat. no. 34, col. repr
- 1994
- Fernand Léger (exh. cat.). Tokyo Shimbun, ed. [Tokyo], Tokyo Shimbun. 1994, p. 148, no. 68, col. repr.
- 2006
- The poet's eyes: Makoto Ooka and his Collection(exh.cat.). Mitaka City Gallery of Art. et al., eds. [Tokyo], The Asahi Shimbun, 2006, p.140, col. repr.
- 2006
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 119, col. repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 119, col. repr.
- 2013
- Bauquier, Georges. Fernand Léger: catalogue raisonné de l'œuvre peint. [Paris], Irus et Vincent Hansma, 2013, pp. 178-79, no. 1572, col. repr.