国立西洋美術館 The National Museum of Western Art

更新日 2025.04.09 | 09 April 2025

展示中 企画展示館展示室 | Special Exhibition Wing

  • 共有
    ×
    • twitter
    • facebook
    • line
    • コピー
  • 拡大
  • ズーム
  • 印刷

展示中

企画展示館展示室

カミーユ・ピサロ

セント・トーマス島, 1830年 - パリ, 1903年

Camille Pissarro

Saint Thomas, 1830 - Paris, 1903

立ち話 Conversation

制作年 1881年頃
材質・技法・形状 油彩、カンヴァス
寸法(cm) 65.3 x 54
署名・年記 左下に署名: C. Pissarro.
所蔵経緯 松方コレクション
Standard ref. Pissarro/Venturi 544; Pissarro/Snollaerts 658; M867
分類 絵画
所蔵番号 P.1959-0165

全8回の印象派展にすべて参加した唯一のメンバーであり、印象派の画家のなかで最年長だったピサロは、彼らの精神的支柱として印象主義の展開に貢献します。 1880年代初頭、当時ポントワーズを制作拠点としていたピサロが手がけた本作は、1882年の第7回印象派展に出品されました。画面には、何気ない農村の日常のひとこまが切り取られています。左手の女性の足元には、描き直しのあとが認められます。はじめ両足をそろえて立つ姿勢であったのが、左足を曲げて垣根にからだの重みを任せる寛いだ姿勢に変更されたのでした。人物の飾り気のない姿にくわえ、画面を覆う振動するような筆触、明るい色調、躍動的な垣根の斜め線がみずみずしく軽やかな印象を生み、バルビゾン派のミレーが描いた労働にいそしむ農民たちの威厳に満ちた姿とはまた違う、新しい農村のイメージを作り出しています。(出典: 展示室作品解説パネル)

来歴

Bought by Durand-Ruel from the artist, 4 August 1881; Sold by Durand-Ruel to Erwin Davis, New York, 10 April 1888; Bought back by Durand-Ruel NY from Erwin Davis, 14 April 1899; Sold by Durand-Ruel to Paul Rosenberg, 10 January 1918; 松方幸次郎氏購入; 1944年フランス政府が接収; 1959年フランス政府より寄贈返還.

展覧会歴

1882
7e Exposition des artistes indépendants (Salons du Panorama de Reichs-hoffen), Paris, 1882年3月0日-1882年3月0日, cat. no. 123
1883
Œuvres de C. Pissarro, (Paris, 9, Boulevard de la Madeleine), 1883年5月1日-1883年5月25日, cat. no. 46
1917
Französische Kunst des XIX. und XX. Jahrhunderts, Kunsthaus, Zürich, 1917年10月5日-1917年11月14日, cat. no. 150
1924
XIVa Esposizione internazionale d'arte della città di Venezia, 1924年0月0日-1924年0月0日, cat. no. 285 bis
1947
De David à Cézanne, Palais des Beaux-Arts, Brussel, 1947年0月0日-1947年0月0日, cat. no. 106
1947
De David à Cézanne, Palais des Beaux-Arts, Brussel, 1947年11月0日-1948年1月0日, cat. no. 106, pl. 53, repr.
1949
Pintura francesa: de Manet a nuestros días, Museo Nacional de Bellas Artes, Buenos Aires, 1949年7月0日-1949年7月0日, ; Ministerio de Educaçao e Saude, Rio de Janeiro, Brazil, 1949年10月; Museo de Bellas Artes, Montevideo, 1950年7月, cat. no. 7
1953
Van Gogh's grote tijdgenoten, Stedelijk Museum, Amsterdam, 1953年0月0日-1953年0月0日, cat. no. 42
1955
Mostra di capolavori della pittura francese dell'ottocento , Palazzo delle Esposizioni, Rome, 1955年2月0日-1955年3月0日, cat. no. 85
1956
Peinture française du XIXe siècle, Pushkin Museum of Fine Arts, Moscow, 1956年0月0日-1956年0月0日, The State Hermitage Museum, Leningrad, 1956年, cat. no.48,
1956
Peinture française de David à Cézanne, National Museum, Warsaw, 1956年6月15日-1956年7月31日, cat. no. 80
1973
近代日本美術史におけるパリと日本, 東京国立近代美術館, 1973年9月15日-1973年11月4日, 京都国立近代美術館, 1973年11月10日-1973年12月16日, cat. no. 29
1988
常設展, 大原美術館, 1988年9月8日-1988年12月9日
1989
松方コレクション展:いま甦る夢の美術館―神戸市制100周年記念特別展, 神戸市立博物館, 1989年9月14日-1989年11月26日, cat. no. 28, col. repr.
1996
東京国立近代美術館・国立西洋美術館所蔵作品による 交差するまなざし: ヨーロッパと近代日本の美術, 東京国立近代美術館, 1996年7月20日-1996年9月8日, cat. no. 35
2009
フランス絵画の19世紀, 島根県美術館, 2009年3月6日-2009年5月31日, cat. no. 66, col. repr.
2012
カミーユ・ピサロと印象派―永遠の近代, 宇都宮美術館, 2012年3月24日-2012年5月27日, cat. no. 33, col. repr., 兵庫県立美術館, 2012年6月6日-2012年8月19日
2013
モネ、風景をみる眼:19世紀フランス風景画の革新, ポーラ美術館, 2013年7月13日-2013年11月24日, 国立西洋美術館, 2013年12月7日–2014年3月9日, cat. no. 28, col. repr.
2017
[平成29年度国立美術館巡回展]国立西洋美術館所蔵 ミューズ(芸術の女神):まなざしの先の女性たち, 福島県立美術館, 2017年4月22日-2017年7月2日, 秋田県立近代美術館, 7月15日-9月18日, cat. no. 25
2022
Renoir—Monet—Gauguin: Images of a Floating World: the Collections of Kōjirō Matsukata and Karl Ernst Osthaus, Museum Folkwang, 2022年2月6日-2022年5月15日
2023
土とともに美術にみる〈農〉の世界, 茨城県近代美術館, 2023年7月8日-2023年9月3日, cat. no. 44, col. repr.

文献歴

1939
Pissarro, L. R.; Venturi, L. Camille Pissarro, son art- son œuvre. Paris, 1939, p. 157, no. 544, pl. 112.
1953
Van Gogh's Grote Tijdgenoten (exh. cat.). [Amsterdam, Stedelijk Museum, 1953], cat. no. 42, repr.
1955
松方コレクション. 東京, 朝日新聞社, 1955, no.12, col. repr.
1961
国立西洋美術館総目録. 東京, 国立西洋美術館, 1961, P-228.
1971
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1971, no. 63, col. repr.
1975
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1975, no. 46, col. repr.
1978
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1978, no.53, col. repr.
1979
国立西洋美術館総目録: 絵画篇. 東京, 国立西洋美術館, 1979, no. 216, repr.
1989
松方コレクション展:いま甦る夢の美術館―神戸市制100周年記念特別展 (exh. cat.). 神戸市立博物館編. [神戸], 「松方コレクション展」実行委員会, 1989, pp. 27, 161, cat. no. 28, col. repr.
1990
神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸, 「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. 1203.
1996
Berson, Ruth, The New Painting: Impressionism, 1874-1886, vol. 2, pp. 209, 228, cat. no. VII-123, repr.
2005
Pissarro, Joachim; Snollaerts, Claire Durand-Ruel. Pissarro: critical catalogue of paintings. Milan, Skira; Paris, Wildenstein Institute, 2005, vol. 2, p. 440, cat. no. 658, repr.
2006
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 80, col. repr.
2009
フランス絵画の19世紀(exh.cat.). 島根県立美術館; 横浜美術館; 日本経済新聞社文化事業部編. [東京], 日本経済新聞社, 2009, cat. no. 66, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 80, col. repr.
2012
カミーユ・ピサロと印象派:永遠の近代(exh. cat.). [出版地不明], アルティス, c2012, cat. no. 33, col. repr.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 92, col. repr.
2013
モネ、風景をみる眼: 19世紀フランス風景画の革新(exh. cat.). 東京, TBSテレビ, c2013, cat. no. 28, col. repr.
2017
芸術の女神ミューズ:まなざしの先の女性たち:国立西洋美術館所蔵:平成29年度国立美術館巡回展 (exh. cat.). 中田明日佳責任編集. 東京, 国立西洋美術館, 2017, pp. 51, 139, cat. no. 25, col. repr.
2018
松方コレクション:西洋美術全作品. 川口雅子; 陳岡めぐみ編. 第1巻 絵画, 東京, 国立西洋美術館, 2018, cat. no. 867, col. repr.
2022
Renoir—Monet—Gauguin: Images of a Floating World: the Collections of Kōjirō Matsukata and Karl Ernst Osthaus (exh.cat.). Engel, Nadine; Herlemann, Rebecca, eds. Berlin, Hatje Cantz, [2022], pp. 306, 367, col. repr.
2023
土とともに美術にみる〈農〉の世界 (exh.cat.). 茨城県近代美術館; 永松左知; 澤渡麻里編. 茨城, 茨城県近代美術館, 2023, pp. 61, 129, 141, cat. no. 44, col. repr.

Page top

On Display

Special Exhibition Wing

Camille Pissarro

Saint Thomas, 1830 - Paris, 1903

Conversation

Date c. 1881
Materials and Techniques oil on canvas
Size(cm) 65.3 x 54
Inscriptions Signed lower left: C. Pissarro.
Credit Line Matsukata Collection
Standard ref. Pissarro/Venturi 544; Pissarro/Snollaerts 658; M867
Category Paintings
Collection Number P.1959-0165

The late 1870s to the 1880s were a major turning point in the careers of Pissarro and the other Impressionists. This change was symbolized by Monet, Renoir and Sisley's absence from the 6th Impressionists Exhibition held in 1881, and from this time onwards the Impressionists each struck out on their own path. Pissarro also made some new attempts to find a way out of this impasse amidst these circumstances in the late 1870s. These experiments included his work with prints, his experiments with a new genre, and his research into new techniques in concert with such younger artists as Gauguin, Seurat and Signac. We can find evidence of these changes in this Conversation. Here we can spot the technical precursor to Pissarro's experiments with Seurat's pointillist techniques in the later 1880s. In terms of subject matter, Pissarro here changes his focus to figures, a shift from his earlier emphasis on the landscape. This work was exhibited in the 7th Impressionist Exhibition of 1882. Of the 36 works that Pissarro displayed in that exhibition, 27 of them, as here, portray the figural forms of the farmers around Pontoise. Pissarro's works avoid Millet's dramatically idealized images of farmers, concentrating rather on an unexaggerated depiction of farmers in their everyday surroundings. It is for this reason that Pissarro's farmers exhibit a greater validity and familiarity than that found in Millet. In addition, the unifying touch that creates all, whether figure, road, or tree, conveys a sense of the close bond between Pissarro's peasants and nature. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no.80)

Provenance

Purchased from the artist by Galerie Durand-Ruel, Paris, 4 August 1881; purchased from the above by Erwin Davis, New York, 10 April 1888; bought back from the above by Galerie Durand-Ruel, New York, 14 April 1899; Galerie Durand-Ruel, stock no. 10784 [gallery label on the reverse: “Pissarro 10784, La Conversation”]; purchased from the above by Paul Rosenberg, Paris, 10 January 1918; purchased from the above by Kojiro Matsukata, Kobe, ca. March 1922 (Fr. 25,000) [see letter from Paul Rosenberg to Léonce Bénédite, dated 30 March 1922, in the Bibliothèque centrale des musées nationaux, Paris (copy in NMWA curatorial file)]; sequestered by French government, 1944; vested in French government under San Francisco Peace Treaty, 1952; transferred from French to Japanese government, 23 January 1959; entered into NMWA, April 1959.

Exhibition History

1882
7e Exposition des artistes indépendants (Salons du Panorama de Reichs-hoffen), Paris, 0 March 1882 - 0 March 1882, cat. no. 123
1883
Œuvres de C. Pissarro, (Paris, 9, Boulevard de la Madeleine), 1 May 1883 - 25 May 1883, cat. no. 46
1917
Französische Kunst des XIX. und XX. Jahrhunderts, Kunsthaus, Zürich, 5 October 1917 - 14 November 1917, cat. no. 150
1924
XIVa Esposizione internazionale d'arte della città di Venezia, 0  1924 - 0  1924, cat. no. 285 bis
1947
De David à Cézanne, Palais des Beaux-Arts, Brussel, 0  1947 - 0  1947, cat. no. 106
1947
De David à Cézanne, Palais des Beaux-Arts, Brussel, 0 November 1947 - 0 January 1948, cat. no. 106, pl. 53, repr.
1949
Pintura francesa: de Manet a nuestros días, Museo Nacional de Bellas Artes, Buenos Aires, 0 July 1949 - 0 July 1949, ; Ministerio de Educaçao e Saude, Rio de Janeiro, Brazil, October 1949; Museo de Bellas Artes, Montevideo, July 1950, cat. no. 7
1953
Van Gogh's grote tijdgenoten, Stedelijk Museum, Amsterdam, 0  1953 - 0  1953, cat. no. 42
1955
Mostra di capolavori della pittura francese dell'ottocento, Palazzo delle Esposizioni, Rome, 0 February 1955 - 0 March 1955, cat. no. 85
1956
Peinture française du XIXe siècle, Pushkin Museum of Fine Arts, Moscow, 0  1956 - 0  1956, The State Hermitage Museum, Leningrad, 1956, cat. no.48
1956
Peinture française de David à Cézanne, National Museum, Warsaw, 15 June 1956 - 31 July 1956, cat. no. 80
1973
Modern Japanese Art and Paris, The National Museum of Modern Art, Tokyo, 15 September 1973 - 4 November 1973, The National Museum of Modern Art, Kyoto, 10 November 1973 – 16 December 1973, cat. no. 29
1988
Permanent exhibition, Ohara Museum of Art, 8 September 1988 - 9 December 1988
1989
The Old Matsukata Collection, Kobe City Museum, 14 September 1989 - 26 November 1989, cat. no. 28, col. repr.
1996
The Crossing Visions: European and Modern Japanese Art from the Collections of The National Museum of Western Art & The National Museum of Modern Art, Tokyo, National Museum of Modern Art, Tokyo, 20 July 1996 - 8 September 1996, cat. no. 35
2009
Le peinture française du XIXe siècle : académisme et modernité, Shimane Art Museum, 6 March 2009 - 31 May 2009, cat. no. 66, col. repr.
2012
Camille Pissarro: Patriarche de la modernité, Utsunomiya Museum of Art, 24 March 2012 - 27 May 2012, cat. no. 33, col. repr., Hyogo Prefectural Museum of Art, 6 June 2012 - 18 August 2012
2013
Monet, An Eye for Landscapes: Innovation in 19th Century French Landscape Paintings, Pola Museum of Art, 13 July 2013 - 24 November 2013, The National Museum of Western Art, Tokyo, 7 December 2013-9 March 2014, cat. no. 28, col. repr.
2017
[Traveling Exhibitions Presenting National Art Museum Collections, Fiscal 2017] Muse: Women before the Artists' Eyes: From the Collection of the National Museum of Western Art, Tokyo, Fukushima Prefectural Museum of Art, 22 April 2017 - 2 July 2017, Akita Museum of Modern Art, 15 July-18 September, cat. no. 25
2022
Renoir—Monet—Gauguin: Images of a Floating World: the Collections of Kōjirō Matsukata and Karl Ernst Osthaus, Museum Folkwang, 6 February 2022 - 15 May 2022
2023
Tsuchi to Tomo ni Bijutsu ni Miru 〈Nou〉 no Sekai, The Museum of Modern Art, Ibaraki, 8 July 2023 - 3 September 2023, cat. no. 44, col. repr.

Bibliography

1939
Pissarro, L. R.; Venturi, L. Camille Pissarro, son art- son œuvre. Paris, 1939 , p. 157, no. 544, pl. 112.
1953
Van Gogh's Grote Tijdgenoten (exh. cat.). [Amsterdam, Stedelijk Museum, 1953], cat. no. 42, repr.
1955
La Collection Matsukata, Tokyo, Asahi- Shimbun, 1955 (Japanese), no.12, col. repr.
1961
Catalogue du Musée National d'Art Occidental, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1961 (Préface and Catalogue Général in Japanese and French), P-228.
1971
Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1971 (Japanese), no. 63, col. repr.
1975
Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1975 (Japanese), no. 46, col. repr.
1978
Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1978 (Japanese, preface in Japanese and English), no.53, col. repr.
1979
The National Museum of Western Art, Tokyo: Catalogue of Paintings. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1979, no. 216, repr.
1989
The Old Matsukata Collection (exh. cat.). Kobe City Museum, ed. [Kobe], "Matsukata Collection Ten" Jikkoiinkai, 1989, pp. 27, 161, cat. no. 28, col. repr.
1990
The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. 1203.
1996
Berson, Ruth, The New Painting: Impressionism, 1874-1886, vol. 2, pp. 209, 228, cat. no. VII-123, repr.
2005
Pissarro, Joachim; Snollaerts, Claire Durand-Ruel. Pissarro: critical catalogue of paintings. Milan, Skira; Paris, Wildenstein Institute, 2005, vol. 2, p. 440, cat. no. 658, repr.
2006
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 80, col. repr.
2009
Le peinture française du XIXe siècle: académisme et modernité(exh.cat.). Shimane Art Museum; Yokohama Museum of Art; Cultural Affairs Department, Nikkei Inc, eds. [Tokyo], Nikkei Inc., 2009, cat. no. 66, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 80, col. repr.
2012
Camille Pissarro: Patriarche de la modernité(exh. cat.). [no place of publication], Artis, c2012, cat. no. 33, col. repr.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 92, col. repr.
2013
MONET, An Eye For Landscapes: Innovation in 19th Century French Landscape Paintings(exh. cat.). Tokyo, TBS, c2013, cat. no. 28, col. repr.
2017
Muse: Women before the Artists' Eyes: from the Collection of the National Museum of Western Art, Tokyo: Traveling Exhibitions Presenting National Art Museum Collections, Fiscal 2017 (exh. cat.). Nakada, Asuka, ed. Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2017, pp. 51, 139, cat. no. 25, col. repr.
2018
The Matsukata Collection: Complete Catalogue of the European Art. Kawaguchi, Masako; Jingaoka, Megumi, eds. vol. 1: Paintings, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2018, cat. no. 867, col. repr.
2022
Renoir—Monet—Gauguin: Images of a Floating World: the Collections of Kōjirō Matsukata and Karl Ernst Osthaus (exh.cat.). Engel, Nadine; Herlemann, Rebecca, eds. Berlin, Hatje Cantz, [2022], pp. 306, 367, col. repr.
2023
Tsuchi to Tomo ni Bijutsu ni Miru 〈Nou〉 no Sekai (exh.cat.). The Museum of Modern Art, Ibaraki; Nagamatsu, Sachi; Sawawatari, Mari, eds. Ibaraki, The Museum of Modern Art, Ibaraki, 2023, pp. 61, 129, 141, cat. no. 44, col. repr.

Page top

パーマリンク:https://collection.nmwa.go.jp/P.1959-0165.html

©2022 独立行政法人国立美術館国立西洋美術館

©2022 The National Museum of Western Art, Independent Administrative Institution National Museum of Art