更新日 2024.09.26 | 26 September 2024
展示中 常設展 | Permanent collection
展示中
Gustave Moreau
Paris, 1826 - Paris, 1898
ピエタ Pietà
制作年 | 1876年頃 |
---|---|
材質・技法・形状 | 油彩、板 |
寸法(cm) | 23 x 16 |
署名・年記 | 右下に署名: Gustave Moreau |
所蔵経緯 | 松方コレクション |
Standard ref. | Mathieu 148; M810 |
分類 | 絵画 |
所蔵番号 | P.1959-0161 |
聖母マリアが十字架より降ろされたキリストの亡骸を抱えてその死を嘆くという「ピエタ」(嘆きの聖母)の主題は、本来福音書の中には記載のないものであるが、西欧カトリック美術、ことにドイツ、フランスにおいては中世末期を中心に好んで採り上げられてきた。そして、19世紀後半のこの時代、実証主義的・物質主義的風潮全盛の中で、その精神的支柱を伝統的カトリシズムに求める芸術家たちによって、この主題は新たな生命を吹き込まれる。そうした作品の先駆をなすものとしては、ドラクロワがサン=ド=デュ・サン・サクルマン聖堂に描いた壁画(1843-44年)があるが、モローの手になる本作品もまた、この時代としてはまれにみる敬虔な宗教的感情を漂わせた作品である。サロンへの初出品作(1851年)以来モローは10点以上の「ピエタ」を手掛けたが、本作品は、小品ながら、岐阜県美術館の作品(1856年)やフランクフルトのシュテーデル美術館の作品(1867年)などとともに、単にモローの作品というだけでなく、近代におけるこの主題の代表的作例のひとつということができる。モローの特徴をよく示す、彫琢された宝石細工のように精巧な画面に描かれた悲しみのマリアと死せるキリストとの頭上には、聖霊を象徴する鳩が翼をひろげ、背後では二人の天使が顔を寄せ、キリストの勝利が暗示されている。モローは終生母親を愛し続け、傍らを離れることはなかった。この画面に画家のそうした心情の投影を見ることも、必ずしも無理なことではないだろう。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1989. cat. no. 88)
来歴
Ch.Hayem; 松方幸次郎氏購入; 1944年フランス政府が接収; 1959年フランス政府より寄贈返還.
展覧会歴
- 1960
- 松方コレクション名作選抜展, 国立西洋美術館, 1960年5月14日-1960年7月10日, cat. no. 83
- 1964
- ギュスターヴ・モロー展 , 国立西洋美術館, 1964年11月26日-1965年1月31日, cat. no. 52, pl.XCV
- 1995
- ギュスターヴ・モロー, 国立西洋美術館, 1995年3月21日-1995年5月14日, 京都国立近代美術館, 5月23日-7月9日, cat. no. 44, col. repr.
- 2019
- 松方コレクション展:国立西洋美術館開館60周年記念, 国立西洋美術館, 2019年6月11日-2019年9月23日, cat. no. 106, col. repr.
文献歴
- 1961
- 国立西洋美術館総目録. 東京, 国立西洋美術館, 1961, P-219.
- 1971
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1971, no. 58, repr.
- 1975
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1975, no. 63, repr.
- 1976
- Mathieu, P. L. Gustave Moreau, sa vie, son œuvre. Paris, 1976, p. 314, no. 148, repr.
- 1978
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1978, no. 68, repr.
- 1979
- 国立西洋美術館総目録: 絵画篇. 東京, 国立西洋美術館, 1979, no. 203, repr.
- 1990
- 神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸, 「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. 1087.
- 1995
- ギュスターヴ・モロー (exh. cat.). 国立西洋美術館編. 東京, NHK, 1995, p. 138, cat. no. 44, col. repr.
- 2018
- 松方コレクション:西洋美術全作品. 川口雅子; 陳岡めぐみ編. 第1巻 絵画, 東京, 国立西洋美術館, 2018, cat. no. 810, col. repr.
- 2019
- 松方コレクション展:国立西洋美術館開館60周年記念 (exh. cat.). 陳岡めぐみ責任編集. 東京, 国立西洋美術館; 読売新聞東京本社; NHK; NHKプロモーション, 2019, pp. 195, 197, 367, cat. no. 106, col. repr.
On Display
Pietà
Date | c. 1876 |
---|---|
Materials and Techniques | oil on panel |
Size(cm) | 23 x 16 |
Inscriptions | Signed lower right: Gustave Moreau |
Credit Line | Matsukata Collection |
Standard ref. | Mathieu 148; M810 |
Category | Paintings |
Collection Number | P.1959-0161 |
While not originally mentioned in the Gospels, the subject of the Pietà, where Mary holds the body of Christ as he is removed from the Cross, became a favorite theme of Catholic art in western Europe. This work overflows with a pious religious sentiment. It can be seen not only as a work by Moreau, but also as a representative image of this subject in modern painting. The dove of the Holy Ghost, Christ, the Virgin Mary, and two angels symbolizing the victory of Christ are skillfully depicted in Moreau's jewel-like, polished precision. (Source: The Digital Gallery. 1999-2006)
Provenance
Charity sale for Christian schools, expert: Durand-Ruel, 22 (exhibition), 24, 25 May 1880, Hôtel Drouot, Paris, lot 115 [see records in the Durand-Ruel & Cie Archives, Paris]; Charles Hayem [red wax seal on the reverse: “COLLECTION CHARLES HAYEM”]; Galerie Georges Petit, Paris; purchased from the above by Kojiro Matsukata, Kobe, ca. November 1921 (Fr. 12,000) [see duplicate receipt from Galerie Georges Petit to Kojiro Matsukata, dated 10 November 1921, in Bibliothèque centrale des musées nationaux, Paris (copy in NMWA curatorial file)]; sequestered by French government, 1944; vested in French government under San Francisco Peace Treaty, 1952; transferred from French to Japanese government, 23 January 1959; entered into NMWA, April 1959.
Exhibition History
- 1960
- The Masterpieces of the Ex-Matsukata Collection, National Museum of Western Art, Tokyo, 14 May 1960 - 10 July 1960, cat. no. 83
- 1964
- Gustave Moreau, National Museum of Western Art, Tokyo, 26 November 1964 - 31 January 1965, cat. no. 52, pl.XCV
- 1995
- Gustave Moreau, National Museum of Western Art, Tokyo, 21 March 1995 - 14 May 1995, The National Museum of Modern Art, Kyoto, 23 May-9 July, cat. no. 44, col. repr.
- 2019
- The Matsukata Collection: A One-Hundred-Year Odyssey: Upon the 60th Anniversary of the NMWA, The National Museum of Western Art, Tokyo, 11 June 2019 - 23 September 2019, cat. no. 106, col. repr.
Bibliography
- 1961
- Catalogue du Musée National d'Art Occidental, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1961 (Préface and Catalogue Général in Japanese and French), P-219.
- 1971
- Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1971 (Japanese), no. 58, repr.
- 1975
- Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1975 (Japanese), no. 63, repr.
- 1976
- Mathieu, P. L. Gustave Moreau, sa vie, son œuvre. Paris, 1976, p. 314, no. 148, repr.
- 1978
- Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1978 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 68, repr.
- 1979
- The National Museum of Western Art, Tokyo: Catalogue of Paintings. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1979, no. 203, repr.
- 1990
- The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. 1087.
- 1995
- Gustave Moreau (exh. cat.). National Museum of Wetsern Art, ed. Tokyo, NHK, 1995, p. 138, cat. no. 44, col. repr.
- 2018
- The Matsukata Collection: Complete Catalogue of the European Art. Kawaguchi, Masako; Jingaoka, Megumi, eds. vol. 1: Paintings, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2018, cat. no. 810, col. repr.
- 2019
- The Matsukata Collection: A One-Hundred-Year Odyssey (exh. cat.). Jingaoka, Megumi, ed. Tokyo, The National Museum of the Western Art, Tokyo; Yomiuri Shimbun; NHK; NHK Promotions, 2019, pp. 195, 197, 367, cat. no. 106, col. repr.