国立西洋美術館 The National Museum of Western Art

更新日 2025.05.13 | 13 May 2025

現在は展示していません

  • 共有
    ×
    • twitter
    • facebook
    • line
    • コピー
  • 拡大
  • ズーム
  • 印刷

現在は展示していません。

アンリ=ジャン=ギヨーム・マルタン

トゥールーズ, 1860年 - ラ・バスティード=デュ=ヴェール, 1943年

Henri-Jean-Guillaume Martin

Toulouse (Haute-Garonne), 1860 - La bastide-du-Vert, 1943

花と泉水 Fountain and Flowers

材質・技法・形状 油彩、カンヴァス
寸法(cm) 82 x 130.5
署名・年記 左下に署名: Henri Martin.
所蔵経緯 松方コレクション
Standard ref. M713
分類 絵画
所蔵番号 P.1959-0127

アマン=ジャンやローランの作品と同様、マルタンの絵からは最後まで新印象派の技法的影響が消えることなく、また後期になるに従って、その色彩は強く、明るく、むしろフォーヴィスムの絵のような輝きを帯びて行く。それは、彼の生まれ育ったラングドック地方の乾いた強烈な陽の光を思い起こさせる。本作品もまた、今世紀に入ってからのマルタンの辿り着いた地点を示している。壁面装飾の大家ピュヴィ・ド・シャヴァンヌをして「私の後継者」と言わせた、パリ市庁舎の装飾を手がけた1890年代、マルタンはしばしば、ミューズが芸術家を訪れるといった、いかにも象徴主義風の主題を描いた。しかしながら、ここに見られる光に満ちあふれた穏やかな庭の風景には、彼の経てきた象徴主義の面影を見出だすのは難しい。形態の端正な描写には、この作家のもつアカデミックな感覚が示されている。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 100)

来歴

松方幸次郎氏購入; 1944年フランス政府が接収; 1959年フランス政府より寄贈返還.

展覧会歴

1985
点描の画家たち, 国立西洋美術館, 1985年4月6日-1985年5月26日, 京都市美術館, 1985年6月4日‐7月14日, cat. no. 29, col. repr.
1987
斎藤豊作と日本の点描, 埼玉県立近代美術館, 1987年8月8日-1987年9月30日, cat. no. 49, repr.
2020
白馬のゆくえ:小林萬吾と日本洋画50年, 香川県立ミュージアム, 2020年4月11日-2020年6月7日, 久留米市美術館, 2020年6月20日-8月23日; 高梁市成羽美術館, 2020年9月5日-11月29日, no. 67, col. repr.
2023
安岡信義1888-1933—近大洋画の黎明期を生きた画家, 鳥取県立美術館, 2023年2月11日-2023年3月21日, cat. no. C4-45, col. repr.

文献歴

1961
国立西洋美術館総目録. 東京, 国立西洋美術館, 1961, P-182.
1971
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1971, no. 43, repr.
1975
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1975, no. 65, repr.
1978
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1978, no. 70, repr.
1979
国立西洋美術館総目録: 絵画篇. 東京, 国立西洋美術館, 1979, no. 164, repr.
1985
点描の画家たち (exh. cat.). 国立西洋美術館編. [東京], 朝日新聞社, 1985, pp. 54-55, cat. no. 29, col. repr.
1987
斎藤豊作と日本の点描 (exh. cat.). 埼玉県立近代美術館編集. [浦和], 埼玉県立近代美術館, 1987, p. 55, cat. no. 49, repr.
1990
神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸, 「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. 1002.
2006
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 100, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 100, col. repr.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 113, col. repr.
2018
松方コレクション:西洋美術全作品. 川口雅子; 陳岡めぐみ編. 第1巻 絵画, 東京, 国立西洋美術館, 2018, cat. no. 713, col. repr.
2020
白馬のゆくえ:小林萬吾と日本洋画50年 (exh. cat.). 香川県立ミュージアム; 久留米市美術館; 高梁市成羽美術館編. [出版地不明], 日動美術財団, 2020, pp. 77, 157, cat. no. 67, col. repr.
2023
安岡信義1888-1933—近大洋画の黎明期を生きた画家 (exh.cat). 友岡真秀. 鳥取, 鳥取県立美術館, 2023, pp. 113, 165, cat. no. C4-45, col. repr.

Page top

Currently not on display

Henri-Jean-Guillaume Martin

Toulouse (Haute-Garonne), 1860 - La bastide-du-Vert, 1943

Fountain and Flowers

Materials and Techniques oil on canvas
Size(cm) 82 x 130.5
Inscriptions Signed lower left: Henri Martin.
Credit Line Matsukata Collection
Standard ref. M713
Category Paintings
Collection Number P.1959-0127

Like the works of Aman-Jean and Laurent, Martin's paintings never lost their Neo-impressionist roots and by his late period, Martin used a stronger, brighter palette that reveled in a brightness akin to the Fauves. This strong palette was the result of the harsh sunlight of his native Languedoc region and this work shows Martin's efforts in the new century. Puvis de Chavannes called Martin "my successor" in the 1890s, when Martin was engaged in the decoration of the Paris City Hall. During this period, he repeatedly depicted artists visited by the Muse and other such symbolist subjects. It is difficult, however, to imagine his symbolist images in this light-filled garden scene. We can glimpse a sense of the academic in his orderly depiction of forms. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no. 100)

Provenance

Purchased by Kojiro Matsukata, Kobe through Léonce Bénédite, ca. November 1918, as “Bassin entouré de fleurs” (Fr. 10,000) [see letter from Léonce Bénédite to Suzuki & Co., dated 14 November 1918, in the Bibliothèque centrale des musées nationaux, Paris (copy in NMWA curatorial file)]; sequestered by French government, 1944; vested in French government under San Francisco Peace Treaty, 1952; transferred from French to Japanese government, 23 January 1959; entered into NMWA, April 1959.

Exhibition History

1985
Exposition du Pointillisme (Pointillism), National Museum of Western Art, Tokyo, 6 April 1985 - 26 May 1985, Musée Municipal d'Art, Kyoto, 4 June - 14 July, cat. no. 29, col. repr.
1987
Saito Toyosaku to Nihon no Tenbyo, The Museum of Modern Art, Saitama, 8 August 1987 - 30 September 1987, cat. no. 49, repr.
2020
Kobayashi Mango and Western-style Painting in 50 Years of the Meiji, Taisho and Showa Eras, The Kagawa Museum, 11 April 2020 - 7 June 2020, Kurume City Art Museum, 20 June-23 August; Takahashi City Nariwa Museum, 5 September-29 November, 2020, no. 67, col. repr.
2023
Yasuoka Nobuyoshi 1888-1933: Kindai Yoga no Reimeiki o Ikita Gaka, Tottori Prefectural Museum of Art, 11 February 2023 - 21 March 2023, cat. no. C4-45, col. repr.

Bibliography

1961
Catalogue du Musée National d'Art Occidental, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1961 (Préface and Catalogue Général in Japanese and French), P-182.
1971
Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1971 (Japanese), no. 43, repr.
1975
Les cent chefs-d'œuvre du Musée National d'Art Occidental. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1975 (Japanese), no. 65, repr.
1978
Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1978 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 70, repr.
1979
The National Museum of Western Art, Tokyo: Catalogue of Paintings. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1979, no. 164, repr.
1985
Exposition du pointillisme (exh. cat.). The National Museum of Western Art, ed. [Tokyo], The Asahi Shimbun, 1985, pp. 54-55, cat. no. 29, col. repr.
1987
Saito Toyosaku to Nihon no Tenbyo (exh. cat.). The Museum of Modern Art, Saitama, ed. [Urawa], The Museum of Modern Art, Saitama, 1987, p. 55, cat. no. 49, repr.
1990
The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. 1002.
2006
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 100, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 100, col. repr.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 113, col. repr.
2018
The Matsukata Collection: Complete Catalogue of the European Art. Kawaguchi, Masako; Jingaoka, Megumi, eds. vol. 1: Paintings, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2018, cat. no. 713, col. repr.
2020
Kobayashi Mango and Western-style Painting in 50 Years of the Meiji, Taisho and Showa Eras (exh. cat.). The Kagawa Museum; Kurume City Art Museum; Takahashi City Nariwa Museum of Art, eds. [n.p. no place], Nichido Art Foundation, 2020, pp. 77, 157, cat. no. 67, col. repr.
2023
Yasuoka Nobuyoshi 1888-1933: Kindai Yoga no Reimeiki o Ikita Gaka (exh.cat.). Tomooka, Maho. Tottori, Tottori Prefectural Museum of Art. 2023, pp. 113, 165, cat. no. C4-45, col. repr.

Page top

パーマリンク:https://collection.nmwa.go.jp/P.1959-0127.html

©2022 独立行政法人国立美術館国立西洋美術館

©2022 The National Museum of Western Art, Independent Administrative Institution National Museum of Art