更新日 2024.06.20 | 20 June 2024
現在は展示していません

現在は展示していません。
Ernest Laurent
Paris, 1859 - Bièvres, 1929
美しい肩 Beautiful Shoulders
制作年 | 1920年 |
---|---|
材質・技法・形状 | 油彩、カンヴァス |
寸法(cm) | 65 x 54.7 |
署名・年記 | 左下に署名、右下に年記: Ernest Laurent / Paris 1920 |
所蔵経緯 | 松方コレクション |
Standard ref. | M631 |
分類 | 絵画 |
所蔵番号 | P.1959-0113 |
《美しい肩》は、ローランの晩年の画風を良く表す作品である。ローランは点描技法を象徴主義に結び付けた画家の一人であったが、ここで用いられている点描技法は、夭折した友人スーラが主張したような純粋な色彩の並置による厳格なものではなく、中産階級好みの穏やかで上品な雰囲気を作り出すための手段となっている。(出典: デジタルギャラリー. 1999-2006)
来歴
松方幸次郎氏購入; 1944年フランス政府が接収; 1959年フランス政府より寄贈返還.
展覧会歴
- 1924
- XIVª Esposizione internazionale d'arte della città di Venezia, 1924年0月0日-1924年0月0日, cat. p. 180, no. 46
- 1981
- 印象派 : パリと日本, 富士美術館, 1981年10月2日-1981年11月8日, cat. no. 31, repr.
- 1985
- 点描の画家たち, 国立西洋美術館, 1985年4月6日-1985年5月26日, cat. no. 37
- 1987
- 斎藤豊作と日本の点描, 埼玉県立近代美術館, 1987年8月8日-1987年9月30日, cat. no. 53, repr.
- 1989
- 国立西洋美術館所蔵 近代フランス絵画展, 都城市立美術館, 1989年4月15日-1989年5月14日, cat. no. 19, repr.
- 2016
- 松方コレクション展―松方幸次郎 夢の軌跡―, 神戸市立博物館, 2016年9月17日-2016年11月27日, cat. no. 47, col. repr.
文献歴
- 1924
- XIVª Esposizione internazionale d'arte della città di Venezia, 1924: Catalogo, 2nd ed., [Venezia, 1924], p. 178, cat. no. 46
- 1961
- 国立西洋美術館総目録. 東京, 国立西洋美術館, 1961, P-168.
- 1979
- 国立西洋美術館総目録: 絵画篇. 東京, 国立西洋美術館, 1979, no. 146, repr.
- 1981
- 印象派:パリと日本 (exh. cat.). 富士美術館編集. 富士宮, 富士美術館, 1981, pp. 40, 108, cat. no. 31, repr.
- 1987
- 斎藤豊作と日本の点描 (exh. cat.). 埼玉県立近代美術館編集. [浦和], 埼玉県立近代美術館, 1987, p. 54, cat. no. 53, repr.
- 1990
- 神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸, 「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. 909.
- 1992
- 国立西洋美術館所蔵「近代フランス美術」展. 国立西洋美術館学芸課編. 沖縄, 浦添市美術館, 1992 , p.30, cat. no. 20, col. repr
- 2016
- 松方コレクション展―松方幸次郎 夢の軌跡― (exh. cat.). 神戸市立博物館編. [神戸], 松方コレクション展実行委員会, 2016, pp. 87, 259, cat. no. 47, col. repr.
- 2018
- 松方コレクション:西洋美術全作品. 川口雅子; 陳岡めぐみ編. 第1巻 絵画, 東京, 国立西洋美術館, 2018, cat. no. 631, col. repr.

Currently not on display
Beautiful Shoulders
Date | 1920 |
---|---|
Materials and Techniques | oil on canvas |
Size(cm) | 65 x 54.7 |
Inscriptions | Signed lower left and dated lower right: Ernest Laurent / Paris 1920 |
Credit Line | Matsukata Collection |
Standard ref. | M631 |
Category | Paintings |
Collection Number | P.1959-0113 |
This work is a superb example of Laurent's painting style during his last years. Laurent was one of the painters who combined Pointillism with symbolism and as a result, the pointillism shown here is not the strictly composed alignment of pure pigments used by his friend Seurat who died at a young age, but rather was a device to produce a rich atmosphere that would appeal to the bourgeoisie. (Source: The Digital Gallery. 1999-2006)
Provenance
Purchased by Kojiro Matsukata, Kobe through Léonce Bénédite, ca. October 1920 (Fr. 7,000) [see letter from Léonce Bénédite to Suzuki & Co., dated 8 October 1920 in the Bibliothèque centrale des musées nationaux, Paris (copy in NMWA curatorial file)]; sequestered by French government, 1944; vested in French government under San Francisco Peace Treaty, 1952; transferred from French to Japanese government, 23 January 1959; entered into NMWA, April 1959.
Exhibition History
- 1924
- XIVª Esposizione internazionale d'arte della città di Venezia, 0 1924 - 0 1924, cat. p. 180, no. 46
- 1981
- Impressionnisme Paris et Japon, Fuji Art Museum, 2 October 1981 - 8 November 1981, cat. no. 31, repr.
- 1985
- Exposition du Pointillisme (Pointillism), National Museum of Western Art, Tokyo, 6 April 1985 - 26 May 1985, cat. no. 37
- 1987
- Saito Toyosaku to Nihon no Tenbyo, The Museum of Modern Art, Saitama, 8 August 1987 - 30 September 1987, cat. no. 53, repr.
- 1989
- The French Modern Painting, from the National Museum of Western Art, Tokyo, Miyakonojo City Museum, 15 April 1989 - 14 May 1989, cat. no. 19, repr.
- 2016
- The Old Matsukata Collection: Reenvisioning the Dream, Kobe City Museum, 17 September 2016 - 27 November 2016, cat. no. 47, col. repr.
Bibliography
- 1924
- XIVª Esposizione internazionale d'arte della città di Venezia, 1924: Catalogo, 2nd ed., [Venezia, 1924], p. 178, cat. no. 46
- 1961
- Catalogue du Musée National d'Art Occidental, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1961 (Préface and Catalogue Général in Japanese and French), P-168.
- 1979
- The National Museum of Western Art, Tokyo: Catalogue of Paintings. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1979, no. 146, repr.
- 1981
- Impressionnisme: Paris et Japon (exh. cat.). Fuji Art Museum, ed. Fujinomiya, Fuji Art Museum, 1981, pp. 40, 108, cat. no. 31, repr.
- 1987
- Saito Toyosaku to Nihon no Tenbyo (exh. cat.). The Museum of Modern Art, Saitama, ed. [Urawa], The Museum of Modern Art, Saitama, 1987, p. 54, cat. no. 53, repr.
- 1990
- The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. 909.
- 1992
- The French Modern Art, from The National Museum of Western Art, Tokyo (exh. cat.). The National Museum of Western Art, Tokyo, ed. Okinawa, Urasoe Art Museum, 1992, p.30, cat. no. 20, col. repr
- 2016
- The Old Matsukata Collection: Reenvisioning the Dream (exh. cat.). Kobe City Museum, ed. [Kobe], Executive Committee of the Old Matsukata Collection, 2016, pp. 87, 259, cat. no. 47, col. repr.
- 2018
- The Matsukata Collection: Complete Catalogue of the European Art. Kawaguchi, Masako; Jingaoka, Megumi, eds. vol. 1: Paintings, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2018, cat. no. 631, col. repr.