更新日 2025.03.05 | 05 March 2025
現在は展示していません

現在は展示していません。
Charles Cottet
Le Puy-en-Velay, 1863 - Paris, 1924
行列 Procession
制作年 | 1913年 |
---|---|
材質・技法・形状 | 油彩、カルトン |
寸法(cm) | 67.8 x 101.5 |
署名・年記 | 右下に署名、年記: Ch. Cottet 1913 |
所蔵経緯 | 松方コレクション |
Standard ref. | M309 |
分類 | 絵画 |
所蔵番号 | P.1959-0048 |
印象派の画家たちが、外光の輝きに酔って明るい画面の描出に努めていた時、コッテらはブル夕一ニュの片田舎に閉じこもって、農夫や漁民たちの暗い忍従に満ちた生活を、激しい感情表現をこめて、リアリスティックに描いた。そのため彼らは「黒の一団(バンド・ノワール)」とさえ名付けられもした。このグループは、同じようにブルターニュの一角、ポンタヴェンに陣どり、忘れられた半島の神秘的かつピトレスクな風俗に眼を向けていたゴーガンを盟主とするポンタヴェン派の画家たちとも接触するものの、当然のことながら、その関心の赴くところは全く異なっていた。本作品は、このようなコッテの一面をよく伝えており、聖母子像を担って行進するプルガステル村の娘たちの表情は暗く、深く黙想しているかのようである。ここにはミレーの作品、またゴッホのヌエネン時代の作品に共通するような、写実と感情的昂揚が一体化した特異な雰囲気が感じとられる。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 97)
来歴
松方幸次郎氏購入; 1944年フランス政府が接収; 1959年フランス政府より寄贈返還.
展覧会歴
- 1924
- XIVª Esposizione internazionale d'arte della città di Venezia, 1924年0月0日-1924年0月0日, cat. p. 185, no. 126
- 1989
- 国立西洋美術館所蔵 近代フランス絵画展, 都城市立美術館, 1989年4月15日-1989年5月14日, cat. no. 22, repr.
- 2015
- [版画素描展示]世紀末の幻想─近代フランスのリトグラフとエッチング, 国立西洋美術館 版画素描展示室, 2015年3月17日-2015年5月31日, cat. no. 30
- 2023
- 憧憬の地ブルターニュ:モネ、ゴーガン、黒田清輝らが見た異郷, La Bretagne source d'inspiration: regards de peintres français et japonais, 2023年3月18日-2023年6月11日, cat. no. 96
文献歴
- 1912
- Segard, A. Charles Cottet, Painter of Breton life and scene. The Studio. vol. 54, no. 226, Jan. 1912, p. 277, repr.
- 1924
- XIVª Esposizione internazionale d'arte della città di Venezia, 1924: Catalogo, 2nd ed., [Venezia, 1924], p. 183, cat. no. 126
- 1928
- Aubert, L. -F. Peintures de Charles Cottet. Paris, 1928, repr. p. 31.
- 1961
- 国立西洋美術館総目録. 東京, 国立西洋美術館, 1961, P-65.
- 1979
- 国立西洋美術館総目録: 絵画篇. 東京, 国立西洋美術館, 1979, no. 60, repr.
- 1990
- 神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸, 「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. 462.
- 2006
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 97, col. repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 97, col. repr.
- 2018
- 松方コレクション:西洋美術全作品. 川口雅子; 陳岡めぐみ編. 第1巻 絵画, 東京, 国立西洋美術館, 2018, cat. no. 309, col. repr.
- 2023
- 憧憬の地ブルターニュ:モネ、ゴーガン、黒田清輝らが見た異郷 (exh. cat.). 袴田紘代責任編集. 東京, TBSテレビ, 2023, pp. 127, 211-212, cat. no. 96, col. repr.

Currently not on display
Procession
Date | 1913 |
---|---|
Materials and Techniques | oil on cardboard |
Size(cm) | 67.8 x 101.5 |
Inscriptions | Signed and dated lower right: Ch. Cottet 1913 |
Credit Line | Matsukata Collection |
Standard ref. | M309 |
Category | Paintings |
Collection Number | P.1959-0048 |
A distinctive culture and lifestyle has long flourished in the region of Brittany along the French coast of the English Channel. Cottet first visited the region in 1892, and it is apparent that the region's scenery and lifestyle had a decisive impact on his painting style. He later traveled into rural areas of Brittany where he depicted the melancholic emotions of the resigned lives of farmers and peasants through a dark palette. This work ably conveys one aspect of Cottet's style. Here he depicts the dark, deeply meditative expressions of a procession of young girls who carry a statue of the Virgin and Child on their shoulders. Cottet's works resemble those of Millet and early van Gogh in their expression of a special sensibility that unifies realism with heightened emotions. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no. 97)
Provenance
Purchased by Kojiro Matsukata, Kobe through Léonce Bénédite, ca. October 1918 (Fr. 6,000) [see letter from Léonce Bénédit to Suzuki & Co., dated 10 October 1918, as “Procession à Plougastel”, in the Bibliothèque centrale des musées nationaux, Paris (copy in NMWA curatorial file)]; sequestered by French government, 1944; vested in French government under San Francisco Peace Treaty, 1952; transferred from French to Japanese government, 23 January 1959; entered into NMWA, April 1959.
Exhibition History
- 1924
- XIVª Esposizione internazionale d'arte della città di Venezia, 0 1924 - 0 1924, cat. p. 185, no. 126
- 1989
- The French Modern Painting, from the National Museum of Western Art, Tokyo, Miyakonojo City Museum, 15 April 1989 - 14 May 1989, cat. no. 22, repr.
- 2015
- [Prints and Drawings Exhibition]Lithographs and Etchings from Fin-de-Siècle France, National Museum of Western Art, Tokyo, 17 March 2015 - 31 May 2015, cat. no. 30
- 2023
- 国立西洋美術館, The National Museum of Western Art, 18 March 2023 - 11 June 2023, cat. no. 96
Bibliography
- 1912
- Segard, A. Charles Cottet, Painter of Breton life and scene. The Studio. vol. 54, no. 226, Jan. 1912, p. 277, repr.
- 1924
- XIVª Esposizione internazionale d'arte della città di Venezia, 1924: Catalogo, 2nd ed., [Venezia, 1924], p. 183, cat. no. 126
- 1928
- Aubert, L. -F. Peintures de Charles Cottet. Paris, 1928, repr. p. 31.
- 1961
- Catalogue du Musée National d'Art Occidental, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1961 (Préface and Catalogue Général in Japanese and French), P-65.
- 1979
- The National Museum of Western Art, Tokyo: Catalogue of paintings. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1979, no. 60, repr.
- 1990
- The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. 462.
- 2006
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 97, col. repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 97, col. repr.
- 2018
- The Matsukata Collection: Complete Catalogue of the European Art. Kawaguchi, Masako; Jingaoka, Megumi, eds. vol. 1: Paintings, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2018, cat. no. 309, col. repr.
- 2023
- La Bretagne source d'inspiration: regards de peintres français et japonais (exh. cat.). Hakamata, Hiroyo, ed. Tokyo, Tokyo Broadcasting System Television, 2023, pp. 127, 211-212, cat. no. 96, col. repr.