国立西洋美術館 The National Museum of Western Art

更新日 2025.05.13 | 13 May 2025

現在は展示していません

  • 共有
    ×
    • twitter
    • facebook
    • line
    • コピー
  • 拡大
  • ズーム
  • 印刷

現在は展示していません。

シャルル・コッテ

ル・ピュイ・アン・ヴレイ, 1863年 - パリ, 1924年

Charles Cottet

Le Puy-en-Velay, 1863 - Paris, 1924

悲嘆、海の犠牲者 Grief, a Victim of the Sea

制作年 1908-09年
材質・技法・形状 油彩、カンヴァス
寸法(cm) 263 x 347
署名・年記 右下に署名、年記: Ile-de-Sein 1908-09 / Ch. Cottet
所蔵経緯 松方コレクション
Standard ref. M299
分類 絵画
所蔵番号 P.1959-0039

1908年、コッテはこの作品を、パリの国民美術協会のサロンに《海の国にて:悲嘆》として出品した。描かれているのは溺死した漁夫の遺体がサン島の港に戻り、棺に収められようとしているところである。上半身をあらわにしたままの遺体は担架に乗せられ、棺の上に据えられている。遺体の向こう側には、恐らくその年老いた父母や妻や姉妹なのであろう、ひときわ強い悲しみを表す禿頭の老人と3人の女性が描かれている。左側には数多くの村人達が並び、この海の犠牲者の冥福を祈るべく順番をまっている。コッテが好んで描いたブルターニュの漁村の、これは悲しみに包まれた写実的な情景に見える。 だが、この海の民の悲劇を描くに際してこの画家が拠ったのは、キリストの死を嘆く場面の伝統的な図像であった。雑誌『ガゼット・デ・ボザール』に掲載されたこの年のサロン評で、批評家のアンドレ・ボーニエはこの作品が「十字架降下」に似ていることを指摘したうえで以下のように書いている。「裸体の死者は、墓へ運ばれようとしているキリストに似ており、その回りの男女は、最後の試練のさなかにある聖母を助ける聖女達と弟子達に似ている」。周囲には、この悲劇の原因を暗示する要素、嵐の痕跡や難破した船や他の犠牲者の姿は見られず、この唯一の死を際だたせる。単なる一漁師の死は、そこにキリストの死が重ね合わせられることにより、より荘重な聖性を帯びることになる。 この作品はコッテの代表作の一つと目され、数年後に制作されたほぼ同寸のヴァージョンは1912年に国が買い上げ、現在パリのオルセー美術館に所蔵されている。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 96)

来歴

松方幸次郎氏購入; 1944年フランス政府が接収; 1959年フランス政府より寄贈返還.

展覧会歴

1908
Société Nationale des Beaux-Arts, Salon de 1908, Paris, 1908年0月0日-1908年0月0日
2019
松方コレクション展:国立西洋美術館開館60周年記念, 国立西洋美術館, 2019年6月11日-2019年9月23日, cat. no. 74, col. repr.
2023
憧憬の地ブルターニュ:モネ、ゴーガン、黒田清輝らが見た異郷, La Bretagne source d'inspiration: regards de peintres français et japonais, 2023年3月18日-2023年6月11日, cat. no. 95

文献歴

1908
Baunier, A. Les Salons de 1908. Gazette des Beaux-Arts. ser. 3, tome 39, 1908, pp. 467, 468, repr.
1928
Aubert, L. -F. Peintures de Charles Cottet. Paris, 1928, repr. p. 19.
1961
国立西洋美術館総目録. 東京, 国立西洋美術館, 1961, P-56.
1979
国立西洋美術館総目録: 絵画篇. 東京, 国立西洋美術館, 1979, no. 51, repr.
1990
神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸, 「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. 452.
2006
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 96, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 96, col. repr.
2018
松方コレクション:西洋美術全作品. 川口雅子; 陳岡めぐみ編. 第1巻 絵画, 東京, 国立西洋美術館, 2018, cat. no. 299, col. repr.
2019
松方コレクション展:国立西洋美術館開館60周年記念 (exh. cat.). 陳岡めぐみ責任編集. 東京, 国立西洋美術館; 読売新聞東京本社; NHK; NHKプロモーション, 2019, pp. 150-151, 361, cat. no. 74, col. repr.
2023
憧憬の地ブルターニュ:モネ、ゴーガン、黒田清輝らが見た異郷 (exh. cat.). 袴田紘代責任編集. 東京, TBSテレビ, 2023, pp. 128-129, 211, cat. no. 95, col. repr.
2024
Elsig, Frédéric; Lopes, Victor. De Bleu, de Blanc et de Rouge: Catalogue des Peintures Françaises du XIXe Siècle (1800-1918). Cinisello Balsamo (Milano), Silvana Editoriale, [2024], p. 508, fig. 4, repr.

Page top

Currently not on display

Charles Cottet

Le Puy-en-Velay, 1863 - Paris, 1924

Grief, a Victim of the Sea

Date 1908-09
Materials and Techniques oil on canvas
Size(cm) 263 x 347
Inscriptions Signed and dated lower right: Ile-de-Sein 1908-09 / Ch. Cottet
Credit Line Matsukata Collection
Standard ref. M299
Category Paintings
Collection Number P.1959-0039

Cottet entered this work in the 1908 Salon of the Société Nationale des Beaux Arts. The painting depicts a drowning victim, returned to the port of Ile de Sein, where it is being laid out on a coffin. The upper half of the body has been left bare as the body is placed on a stretcher atop the coffin. Four figures, an old man with head bared in grief and three women who are probably the grieving mother, wife, and daughter of the deceased, are seen on the far side of the body. Several villagers are gathered on the left, waiting their turn to pray for the soul of this victim of the sea. The scene is set in a Breton village, a favorite locale for Cottet, and presents a sadly realistic rendering of a tragic scene. However, it is clear that Cottet depended on the traditional iconography of the Lamentation of Christ in his depiction of this tragic seaside village scene. The review of the 1908 Salon published in the Gazette des Beaux Arts was written by André Baunier, and he commented on the resemblance between this work and the Deposition from the Cross: "The nude corpse resembles the body of Christ being carried to the tomb, and the men and women surrounding the body resemble the sainted women and disciples aiding the Madonna." There are no elements surrounding this scene that portend of the tragedy, there are no traces of a storm, or battered boats or the bodies of other victims seen. Only this single death occurred. The linking of the simple death of a fisherman with the death of Christ makes the moment all the more solemn, all the more sacred. This painting is one of Cottet's masterpieces, and a later version of almost the same size was purchased by the French Government in 1912 and today is in the collection of the Musée d'Orsay. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no. 96)

Provenance

Purchased by Kojiro Matsukata, Kobe through Léonce Bénédite or by himself, ca. May 1921 (Fr. 30,000) [see letter from Léonce Bénédite to Suzuki & Co., dated 23 May 1921, in the Bibliothèque centrale des musées nationaux, Paris (copy in NMWA curatorial file)]; sequestered by French government, 1944; vested in French government under San Francisco Peace Treaty, 1952; transferred from French to Japanese government, 23 January 1959; entered into NMWA, April 1959.

Exhibition History

1908
Société Nationale des Beaux-Arts, Salon de 1908, Paris, 0  1908 - 0  1908
2019
The Matsukata Collection: A One-Hundred-Year Odyssey: Upon the 60th Anniversary of the NMWA, The National Museum of Western Art, Tokyo, 11 June 2019 - 23 September 2019, cat. no. 74, col. repr.
2023
国立西洋美術館, The National Museum of Western Art, 18 March 2023 - 11 June 2023, cat. no. 95

Bibliography

1908
Baunier, A. Les Salons de 1908. Gazette des Beaux-Arts. ser. 3, tome 39, 1908, pp. 467, 468, repr.
1928
Aubert, L. -F. Peintures de Charles Cottet. Paris, 1928, repr. p. 19.
1961
Catalogue du Musée National d'Art Occidental, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1961 (Préface and Catalogue Général in Japanese and French), P-56.
1979
The National Museum of Western Art, Tokyo: Catalogue of Paintings. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1979, no. 51, repr.
1990
The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. 452.
2006
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 96, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 96, col. repr.
2018
The Matsukata Collection: Complete Catalogue of the European Art. Kawaguchi, Masako; Jingaoka, Megumi, eds. vol. 1: Paintings, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2018, cat. no. 299, col. repr.
2019
The Matsukata Collection: A One-Hundred-Year Odyssey (exh. cat.). Jingaoka, Megumi, ed. Tokyo, The National Museum of the Western Art, Tokyo; Yomiuri Shimbun; NHK; NHK Promotions, 2019, pp. 150-151, 361, cat. no. 74, col. repr.
2023
La Bretagne source d'inspiration: regards de peintres français et japonais (exh. cat.). Hakamata, Hiroyo, ed. Tokyo, Tokyo Broadcasting System Television, 2023, pp. 128-129, 211, cat. no. 95, col. repr.
2024
Elsig, Frédéric; Lopes, Victor. De Bleu, de Blanc et de Rouge: Catalogue des Peintures Françaises du XIXe Siècle (1800-1918). Cinisello Balsamo (Milano), Silvana Editoriale, [2024], p. 508, fig. 4, repr.

Page top

パーマリンク:https://collection.nmwa.go.jp/P.1959-0039.html

©2022 独立行政法人国立美術館国立西洋美術館

©2022 The National Museum of Western Art, Independent Administrative Institution National Museum of Art