更新日 2023.01.26 | 26 January 2023
現在は展示していません

現在は展示していません。
William Hogarth
London, 1697 - London, 1764
『残酷の4段階』:残酷の完成 <The Four Stages of Cruelty>: Cruelty in Perfection
制作年 | 1750/51年 |
---|---|
材質・技法・形状 | エッチング、エングレーヴィング |
寸法(cm) | 38.7 x 31.9 |
署名・年記 | 下余白に書込み: To lawless Love when once betray'd, / Soon Crime to Crime succeeds: / At length beguil'd to Theft, the Maid / By her Beguiler bleeds. / Yet learn, seducing Man! nor Night, / With all its sable Cloud, / Can screen the guilty Deed from Sight; / Foul Murder cries aloud. / The gaping Wounds, and bloodstain'd Steel, / Now shock his trembling Soul: / But Oh! what Pangs his Breast must feel, When Death his Knell shal toll. |
Standard ref. | Paulson 189 (1/1) |
分類 | 版画 |
所蔵番号 | G.1994-0014 |
ホガースは近代英国絵画の創始者。主に版画で活躍。17世紀オランダ風俗画の伝統を継承しつつも、登場人物の視線を交錯させたり、顔の表情に劇的効果を与えることによって画面に生気をもたらし、勤勉を尊ぶ資本主義勃興期の市民階級の倫理観に根ざした、新しい風俗画を確立した。 「ロンドンの街でよく見かける哀れな動物たちの残虐行為をやめさせることができればと思うのだが、といって、あまり強い表現もできない。石のように冷酷な心を持った人々が、かえってこの版画に刺激されるかもしれないからだ」。ホガースは制作意図をこのように述べている。主人公はトム・ネロ。この姓は残酷で有名なローマ皇帝から採られている。 第3図「残酷の完成」辻強盗となったトムは、召し使いのアン・ジルと謀って女主人から金品を盗み出していたが、良心の呵責に堪えかねたアンと仲違いし、殺してしまう。(出典: 平成6年度新収作品 [配布資料]. 国立西洋美術館, 1995. より一部引用)
来歴
Purchased by the NMWA, 1995.
展覧会歴
- 2017
- 怖い絵展, 兵庫県立美術館, 2017年7月22日-2017年9月18日, 上野の森美術館, 2017年10月7日-12月17日, cat. no. 50-3, col. repr.
文献歴
- 1968
- Burke, Joseph; Caldwell, Colin. Hogarth: The Complete Engravings. London, Thames and Hudson, 1968, pl. 226.
- 1981
- 森洋子編著. ホガースの銅版画: 英国の世相と諷刺. 岩崎美術社, 1981 (双書美術の泉, 48), fig. 73.
- 1989
- Paulson, Ronald. Hogarth's Graphic Works. 3rd. rev. ed., New Haven/London, 1989 , cat. no. 189.
- 1991
- ウィリアム・ホガース銅版画展. (exh. cat.). 1991年11月25日-12月7日. 東京, ARCADIA, 1991, p. 59, cat. no. 36
- 1997
- 国立西洋美術館年報. Nos. 29-30 (April 1994-March 1996), 1997, 新収作品一覧. p. 37.
- 2017
- 怖い絵展 (exh. cat.). 中野京子ほか. [東京], 産経新聞社, 2017, pp. 128, 245, cat. no. 50-3, col. repr.

Currently not on display
<The Four Stages of Cruelty>: Cruelty in Perfection
Date | 1750/51 |
---|---|
Materials and Techniques | etching and engraving |
Size(cm) | 38.7 x 31.9 |
Inscriptions | Inscribed in bottom margin: To lawless Love when once betray'd, / Soon Crime to Crime succeeds: / At length beguil'd to Theft, the Maid / By her Beguiler bleeds. / Yet learn, seducing Man! nor Night, / With all its sable Cloud, / Can screen the guilty Deed from Sight; / Foul Murder cries aloud. / The gaping Wounds, and bloodstain'd Steel, / Now shock his trembling Soul: / But Oh! what Pangs his Breast must feel, When Death his Knell shal toll. |
Standard ref. | Paulson 189 (1/1) |
Category | Prints |
Collection Number | G.1994-0014 |
Provenance
Purchased by the NMWA, 1995.
Exhibition History
- 2017
- Fear in Painting, Hyogo Prefectural Museum of Art, 22 July 2017 - 18 September 2017, The Ueno Royal Museum, 7 October-17 December 2017, cat. no. 50-3, col. repr.
Bibliography
- 1968
- Burke, Joseph; Caldwell, Colin. Hogarth: The Complete Engravings. London, Thames and Hudson, 1968, pl. 226.
- 1981
- Mori, Yoko. Hogarth no Dohanga: Eikoku no seso to fushi. Iwasaki Bijutsusha, 1981 (Sosho bijutsu no izumi, vol. 48), fig. 73.(in Japanese)
- 1989
- Paulson, Ronald. Hogarth's Graphic Works. 3rd. rev. ed., New Haven/London, 1989 , cat. no. 189.
- 1991
- Engraved Works by William Hogarth (exh. cat.). 25 November - 7 December 1991. Tokyo, ARCADIA, 1991, p. 59, cat. no. 36
- 1997
- Annual bulletin of the National Museum of Western Art. Nos. 29-30 (April 1994-March 1996), 1997, List of New Acquisitions. p. 37.
- 2017
- Fear in painting (exh. cat.). Nakano, Kyoko. et al. [Tokyo], Sankei Shimbn, 2017, pp. 128, 245, cat. no. 50-3, col. repr.