更新日 2021.12.01 | 01 December 2021
現在は展示していません

現在は展示していません。
William Hogarth
London, 1697 - London, 1764
『放蕩一代』:(2) <A Rake's Progress>: (2)
制作年 | 1735年初版 |
---|---|
材質・技法・形状 | エッチング、エングレーヴィング |
寸法(cm) | 35.5 x 40.7 |
署名・年記 | 下余白に書込み: Prosperity, (with Harlot's smiles, / Most pleasing, when she most beguiles,) / How soom, Sweet foe, can all thy Train / Of false, gay, frantick, loud & vain, / Enter the unprovided Mind, / And Memory in fetters bind; / Load faith and Love with golden chain, / And sprinkle Lethe o're the Brain! / Pleasure on her silver Throne / Smiling comes, nor comes alone; / Venus moves with her along, / And smooth Lyceus, ever-young; / And in their Train, to fill the Press, / Come apish Dance, and swolen Excess, / Mechanic Honour, vicious Taste, / And fashion in her changing Vest. |
Standard ref. | Paulson 133 (5/5) |
分類 | 版画 |
所蔵番号 | G.1994-0005 |
ホガースは近代英国絵画の創始者。主に版画で活躍。17世紀オランダ風俗画の伝統を継承しつつも、登場人物の視線を交錯させたり、顔の表情に劇的効果を与えることによって画面に生気をもたらし、勤勉を尊ぶ資本主義勃興期の市民階級の倫理観に根ざした、新しい風俗画を確立した。 「放蕩一代」は、主人公トム・レイクウェル(レイクとは放蕩者の意味)が、父の遺産を相続してから放蕩の末に狂人として精神病院に収容されるまでを綴った年代記である。 第2図。豪華なサロンはトムに雇って貰おうと集まってきた人々で賑わっている。その一人、画面右手前の騎手はシリー・トム(阿呆のトム)という馬に乗って優勝した時のトロフィーを自慢気に見せている。ハープシコードの上の譜面には「サビニの女の掠奪、新作オペラ」と記され、出演者のトップには当時人気絶頂であったカストラート歌手(高音域を保つため去勢された男性ソプラノ歌手)のカルロ・ファリネッリの名が見られる。去勢された歌手にレイプをテーマとするオペラの主役を演じさせるのは、ホガースの皮肉であろう。(出典: 平成6年度新収作品 [配布資料]. 国立西洋美術館, 1995. より一部引用)
来歴
Purchased by the NMWA, 1995.
文献歴
- 1968
- Burke, Joseph; Caldwell, Colin. Hogarth: The Complete Engravings. London, Thames and Hudson, 1968, pl. 151.
- 1981
- 森洋子編著. ホガースの銅版画: 英国の世相と諷刺. 岩崎美術社, 1981 (双書美術の泉, 48), fig. 30.
- 1987
- ヴィクトリア・アンド・アルバート美術館所蔵イギリスのカリカチュア (exh. cat.). 1987年10月24日-12月13日. 東京, 国立西洋美術館, 1987, cat. no. 13
- 1989
- Paulson, Ronald. Hogarth's Graphic Works. 3rd. rev. ed., New Haven/London, 1989 , cat. no. 133.
- 1991
- ウィリアム・ホガース銅版画展. (exh. cat.). 1991年11月25日-12月7日. 東京, ARCADIA, 1991, p. 25, cat. no. 14
- 1996
- Hogarth and the Shows of London (exh. cat.). Stevens, Andrew. Madison, Elvehjem Museum of Art, University of Wisconsin-Madison, 1996, cat. no. 18.
- 1997
- 国立西洋美術館年報. Nos. 29-30 (April 1994-March 1996), 1997, 新収作品一覧. p. 37.

Currently not on display
<A Rake's Progress>: (2)
Date | 1735,first published |
---|---|
Materials and Techniques | etching and engraving |
Size(cm) | 35.5 x 40.7 |
Inscriptions | Inscribed in bottom margin: Prosperity, (with Harlot's smiles, / Most pleasing, when she most beguiles,) / How soom, Sweet foe, can all thy Train / Of false, gay, frantick, loud & vain, / Enter the unprovided Mind, / And Memory in fetters bind; / Load faith and Love with golden chain, / And sprinkle Lethe o're the Brain! / Pleasure on her silver Throne / Smiling comes, nor comes alone; / Venus moves with her along, / And smooth Lyceus, ever-young; / And in their Train, to fill the Press, / Come apish Dance, and swolen Excess, / Mechanic Honour, vicious Taste, / And fashion in her changing Vest. |
Standard ref. | Paulson 133 (5/5) |
Category | Prints |
Collection Number | G.1994-0005 |
Provenance
Purchased by the NMWA, 1995.
Bibliography
- 1968
- Burke, Joseph; Caldwell, Colin. Hogarth: The Complete Engravings. London, Thames and Hudson, 1968, pl. 151.
- 1981
- Mori, Yoko. Hogarth no Dohanga: Eikoku no seso to fushi. Iwasaki Bijutsusha, 1981 (Sosho bijutsu no izumi, vol. 48), fig. 30.(in Japanese)
- 1987
- The Exhibition of British Caricature from Hogarth to Hockney (exh cat.). 24 October - 13 December 1987. Tokyo, National Museum of Western Art, Tokyo, 1987, cat. no. 13
- 1989
- Paulson, Ronald. Hogarth's Graphic Works. 3rd. rev. ed., New Haven/London, 1989 , cat. no. 133.
- 1991
- Engraved Works by William Hogarth (exh. cat.). 25 November - 7 December 1991. Tokyo, ARCADIA, 1991, p. 25, cat. no. 14
- 1996
- Hogarth and the Shows of London (exh. cat.). Stevens, Andrew. Madison, Elvehjem Museum of Art, University of Wisconsin-Madison, 1996, cat. no. 18.
- 1997
- Annual bulletin of the National Museum of Western Art. Nos. 29-30 (April 1994-March 1996), 1997, List of New Acquisitions. p. 37.