国立西洋美術館 The National Museum of Western Art

更新日 2025.05.14 | 14 May 2025

現在は展示していません

  • 共有
    ×
    • twitter
    • facebook
    • line
    • コピー
  • 拡大
  • ズーム
  • 印刷

現在は展示していません。

≫ほかの画像をみる
とじる
1

アルブレヒト・デューラー

ニュルンベルク, 1471年 - ニュルンベルク, 1528年

Albrecht Dürer

Nürnberg, 1471 - Nürnberg, 1528

ネメシス(運命) Nemesis (The Great Fortune)

制作年 1502年
材質・技法・形状 エングレーヴィング
寸法(cm) 33.1 x 22.9
署名・年記 右下にモノグラム: AD; コレクター印: Stuttgart Kupfenstich MH. R.E.
Standard ref. Bartsch 77; Koehler 33; Dodgson 33; Tietze 196; Meder 72/2; Hollstein 72b (ii/?)
分類 版画
所蔵番号 G.1979-0006

デューラーはドイツ・ルネサンスを代表する画家・版画家である。「ネメシス」とは古代の応報の女神で、手にしている馬勒と酒杯は、それぞれ、懲戒と寵愛を意味している。本作品は文学作品に源泉を得ている。虚空の白い背景にくっきりと浮かび上がるネメシスの姿は、厳格な側面観で描写されているが、大英博物館に現存する準備素描をみるとわずかに方眼が記されていることが確認でき、以前のイタリア旅行で知ったウィトルウィウスにならった人体比例の研究の成果が反映されていることがわかる。ネメシスの足元にみえる風景は、反転してはいるものの、アルプスのクラウゼン地方、アイザクタルの情景である。(出典: デジタルギャラリー. 1999-2006)

来歴

Purchased by the NMWA, 1980.

展覧会歴

1997
国立西洋美術館展─愛と生命の響き: ルネサンスから近代への西洋美術の流れ, 新潟県立近代美術館, 1997年4月12日-1997年5月18日, cat. no. 49
2010
アルブレヒト・デューラー版画・素描展, 国立西洋美術館, 2010年10月26日-2011年1月16日, cat. no. 151
2018
[版画素描展示]西洋版画を視る―エングレーヴィング:ビュランから生まれる精緻な世界, 国立西洋美術館 版画素描展示室, 2018年6月19日-2018年9月24日, cat. no. 2

文献歴

1902
Giehlow, K. Poliziano und Dürer. Mitteilungen der Gesellschaft für vervielfältigende Kunst. vol. 25, 1902, p. 25.
1943
Panofsky, Erwin. Albrecht Dürer. vol. 1, Princeton, Princeton University, 1943, p. 81.
1951
Kauffmann, H. Dürers "Nemesis", Tymbos für Wilheim Ahlmann. Berlin 1951, p. 135.
1981
国立西洋美術館年報. No. 14 (1979), 1981, 新収作品目録. pp. 22-23, repr.

Page top

Currently not on display

≫View other images
close
1

Albrecht Dürer

Nürnberg, 1471 - Nürnberg, 1528

Nemesis (The Great Fortune)

Date 1502
Materials and Techniques engraving
Size(cm) 33.1 x 22.9
Inscriptions Monogram lower right: AD; Collector's mark: Stuttgart Kupfenstich MH. R.E.
Standard ref. Bartsch 77; Koehler 33; Dodgson 33; Tietze 196; Meder 72/2; Hollstein 72b (ii/?)
Category Prints
Collection Number G.1979-0006

Dürer was a leading artist of the German Renaissance known for his paintings, woodcuts, and engravings. Nemesis is the ancient goddess of retribution. The stirrups and chalice she is holding are symbols of discipline and favour respectively. This engraving is based on a literary work. Nemesis is portrayed in sharp profile against an empty white background. The study for this engraving remains in the British Museum. In that drawing, there are traces of squares reflecting Dürer's studies of human proportions following the example set by Vitruvius, whom Dürer learnt about earlier on during a trip to Italy. The landscape underneath Nemesis' feet is a reversed image of the Tyrolese town of Chiuso.(Source: The Degital Gallery. 1999-2006)

Provenance

Purchased by the NMWA, 1980.

Exhibition History

1997
Resonating Love and Life: European Art from National Museum of Western Art, Tokyo, The Niigata Prefectural Museum of Modern Art, Nagaoka, 12 April 1997 - 18 May 1997, cat. no. 49
2010
Albrecht Dürer: Religion/Portraits/Nature, National Museum of Western Art, Tokyo, 26 October 2010 - 16 January 2011, cat. no. 151
2018
[Prints and Drawings Exhibition] Examining Western Prints – Engraving: Intricate Realms Conjured by the Burin, National Museum of Western Art, Prints and Drawings Gallery, Tokyo, 19 June 2018 - 24 September 2018, cat. no. 2

Bibliography

1902
Giehlow, K. Poliziano und Dürer. Mitteilungen der Gesellschaft für vervielfältigende Kunst. vol. 25, 1902, p. 25.
1943
Panofsky, Erwin. Albrecht Dürer. vol. 1, Princeton, Princeton University, 1943., p. 81.
1951
Kauffmann, H. Dürers "Nemesis", Tymbos für Wilheim Ahlmann. Berlin 1951, p. 135.
1981
Annual Bulletin of the National Museum of Western Art. No. 14 (1979), 1981, New Acquisitions (Catalogue). pp. 22-23, repr.

Page top

パーマリンク:https://collection.nmwa.go.jp/G.1979-0006.html

©2022 独立行政法人国立美術館国立西洋美術館

©2022 The National Museum of Western Art, Independent Administrative Institution National Museum of Art