更新日 2024.08.22 | 22 August 2024
現在は展示していません
現在は展示していません。
Gustave Moreau
Paris, 1826 - Paris, 1898
聖なる象(ペリ) The Sacred Elephant (Péri)
制作年 | 1882年 |
---|---|
材質・技法・形状 | 水彩、グワッシュ、紙 |
寸法(cm) | 57.0 x 43.5 |
署名・年記 | 左下に署名: Gustave Moreau |
Standard ref. | Mathieu, 1976, 325; Mathieu, 1998, 365 |
分類 | 素描 |
所蔵番号 | D.1995-0001 |
《聖なる象》は、モローの生前に一度展覧会に出された後ずっと個人の所蔵となって、最近までまともな複製図版さえなかった幻の水彩画である。正面を向いた象が静かに水辺を歩み、その背には東洋風の衣装を身に纏った女性が横たわっている。女性の回りには彼女を囲み礼讃するかのように有翼の人物が5人、宙を舞っている。モローはこの作品の準備デッサンに「ペリ」という書き込みをしており、中央の女性がペリ、すなわちペルシアの妖精であることが分かるが、具体的な説話などには関わりがないようだ。白象を神聖視するヒンドゥー教が想起されるもうひとつの題名《聖なる象》も、モロー自身が文書に書き残したものとはいえ、特定の物語との関連は見いだせない。むしろ画家はこの暖昧な主題のうちに、幻想のオリエントを詰め込めるだけ詰め込んだ観がある。 輿や象を覆う装飾の多くは、オーウェン・ジョーンズの『装飾文法』という当時の装飾パターン集の図版から採られ、それが自由に組合わせられている。また、周囲の植物は、《ナイル川に捨てられたモーセ》(1876年)のために、パリの植物園の温室などでスケッチしたさまざまな植物のデッサンに基づき、当時パリにも紹介されたオオオニバスなどにヒントを得たのであろう、普通のホテイアオイやアマリリスまでもが巨大化され、熱帯の雰囲気を作っている。モローはこうした断片化されたイメージの操作によって、見る者をひたすら東洋の夢幻へと誘うような、きらびやかな画面を作り出すのに成功している。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2004. cat. no. 95)
来歴
Galerie Goupil; Charles Hayem; Alfred Baillehache; Madam Labé de La Mauvinière, Reims; sale Drouot Montaigne, Paris, "Importants tableaux des XIXe et XXe siècles", 20 May 1990, no. 3; Société Dianard; Purchased by the NMWA, 1996.
展覧会歴
- 1886
- La Fontaine's fables, Galerie Goupil, Paris, 1886年3月27日-0年0月0日, Galerie Goupil, London, 1886年11月
- 1996
- 東京国立近代美術館・国立西洋美術館所蔵作品による 交差するまなざし: ヨーロッパと近代日本の美術, 東京国立近代美術館, 1996年7月20日-1996年9月8日, cat. no. 80
- 1998
- Gustave Moreau: 1826-1898, Galeries nationales du Grand Palais, Paris, 1998年9月29日-1999年1月4日, The Art Institute of Chicago, 2月13日-4月25日, The Metropolitan Museum of Art, New York, 5月24日-8月22日, cat. no. 101
- 2001
- 国立西洋美術館所蔵フランス素描名作展: 版画素描展示室改装記念, 国立西洋美術館 版画素描展示室, 2001年3月27日-2001年6月24日
- 2010
- 所蔵水彩・素描展―松方コレクションとその後, 国立西洋美術館 版画素描展示室, 2010年2月23日-2010年5月30日, cat. no. 18
- 2013
- [版画素描展示]風景―国立西洋美術館素描コレクションより, 国立西洋美術館 版画素描展示室, 2013年3月2日-2013年6月2日, [21]
- 2014
- 非日常からの呼び声:平野啓一郎が選ぶ西洋美術の名品, 国立西洋美術館, 2014年4月8日-2014年6月15日, cat. no. 3
- 2022
- 自然と人のダイアローグ フリードリヒ、モネ、ゴッホからリヒターまで:国立西洋美術館リニューアルオープン記念, 国立西洋美術館, 2022年6月4日-2022年9月11日, cat. no. 43
文献歴
- 1889
- Huysmans, Jolis-Karles. Certains. Paris, 1889
- 1889
- Leprieur, Paul. Gustave Moreau et son œuvre. Paris, 1889, p. 51.
- 1906
- Montesquiou, Robert de. "Un peintre lapidaire: Gustave Moreau". Gustave Moreau (exh. cat.). Paris, Georges Petit, 1906, p. 20.
- 1976
- Mathieu, Pierre-Louis. Gustave Moreau, sa vie, son œuvre: catalogue raisonné de l'œuvre achevé. Fribourg, 1976, no. 325.
- 1991
- Mathieu, Pierre-Louis. Tout l'œuvre peint de Gustave Moreau. Paris, 1991, no. A11, repr.
- 1997
- 国立西洋美術館年報. Nos. 29-30 (April 1994-March 1996), 1997, 喜多崎 親. 新収作品. pp. 16-19, 新収作品一覧. p. 38, col. repr.
- 1997
- 喜多崎 親. 断片としてのオリエント ギュスターヴ・モローの《聖なる象》にみる引用の構造. 国立西洋美術館研究紀要. No. 1, 1997, pp. 50-65, 89-90, repr. [with English Abstract]
- 1998
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1998, no. 95, col. repr.
- 1998
- Gustave Moreau 1826-1898 (exh. cat.). Galeries nationales du Grand Palais, Paris, 29 September 1998 - 4 January 1999; The Art Institute, Chicago, 13 February - 25 April 1999; The Metropolitan Museum of Art, New York, 24 May - 22 August 1999. Paris, c1998, cat. no. 101
- 2022
- 自然と人のダイアローグ:フリードリヒ、モネ、ゴッホからリヒターまで (exh. cat.). 陳岡めぐみ; 新藤淳; 読売新聞東京本社事業局ミュージアム事業部編集. 東京, 国立西洋美術館; 読売新聞社; NHK; NHKプロモーション, 2022, pp. 108, 257, cat. no. 43, col. repr.
Currently not on display
The Sacred Elephant (Péri)
Date | 1882 |
---|---|
Materials and Techniques | watercolour and gouache on paper |
Size(cm) | 57.0 x 43.5 |
Inscriptions | Signed lower left: Gustave Moreau |
Standard ref. | Mathieu, 1976, 325; Mathieu, 1998, 365 |
Category | Drawings |
Collection Number | D.1995-0001 |
Moreau is a 19th century French artist considered the pioneer of Symbolism. Although literary sources of the theme of "a sacred elephant" are unclear, it would appear to be based on the Hindu belief. This work is a fine example conveying Moreau's delicate and gallant mastership of watercolour. Particularly the way one colour is applied over another on the ornament on the elephant's head is a technique frequently employed in Moreau's watercolours of the 1880s. The transparent expression of the plants on both sides is similar to the effect identifiable in the upper panel of "La vie de l'humanité" (1886). The effect of the estrangement of the line drawing and the colouring was also applied to the highly experimental techniques employed in "Les Licornes"(1886). (Source: The Digital Gallery. 1999-2006)
Provenance
Galerie Goupil; Charles Hayem; Alfred Baillehache; Madam Labé de La Mauvinière, Reims; sale Drouot Montaigne, Paris, "Importants tableaux des XIXe et XXe siècles", 20 May 1990, no. 3; Société Dianard; Purchased by the NMWA, 1996.
Exhibition History
- 1886
- La Fontaine's fables, Galerie Goupil, Paris, 27 March 1886 - 0 0, Galerie Goupil, London, November 1886
- 1996
- The Crossing Visions: European and Modern Japanese Art from the Collections of The National Museum of Western Art & The National Museum of Modern Art, Tokyo, National Museum of Modern Art, Tokyo, 20 July 1996 - 8 September 1996, cat. no. 80
- 1998
- Gustave Moreau: 1826-1898, Galeries nationales du Grand Palais, Paris, 29 September 1998 - 4 January 1999, The Art Institute of Chicago, 13 February-25 April, The Metropolitan Museum of Art, New York, 24 May-22 August, cat. no. 101
- 2001
- French Masterpiece Drawings from The National Museum of Western Art Collection, National Museum of Western Art, Tokyo, 27 March 2001 - 24 June 2001
- 2010
- Modern Drawings from the National Museum of Western Art: Selections from the Matsukata Collection and Post-1959 Acquisitions, National Museum of Western Art, Tokyo, 23 February 2010 - 30 May 2010, cat. no. 18
- 2013
- [Prints and Drawings Exhibition] Landscape: from the Drawing collection of the National Museum of Western Art, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2 March 2013 - 2 June 2013, [21]
- 2014
- Voices Calling from the Unusual: Hirano Keiichiro's Selection of Western Art Masterpieces, National Museum of Western Art, Tokyo, 8 April 2014 - 15 June 2014, cat. no. 3
- 2022
- In Dialogue with Nature - from Friedrich, Monet and Van Gogh to Richter, The National Museum of Western Art, Tokyo, 4 June 2022 - 11 September 2022, cat. no. 43
Bibliography
- 1889
- Huysmans, Jolis-Karles. Certains. Paris, 1889
- 1889
- Leprieur, Paul. Gustave Moreau et son œuvre. Paris, 1889, p. 51.
- 1906
- Montesquiou, Robert de. "Un peintre lapidaire: Gustave Moreau". Gustave Moreau (exh. cat.). Paris, Georges Petit, 1906, p. 20.
- 1976
- Mathieu, Pierre-Louis. Gustave Moreau, sa vie, son œuvre: catalogue raisonné de l'œuvre achevé. Fribourg, 1976, no. 325.
- 1991
- Mathieu, Pierre-Louis. Tout l'œuvre peint de Gustave Moreau. Paris, 1991, no. A11, repr.
- 1997
- Annual bulletin of the National Museum of Western Art. Nos. 29-30 (April 1994-March 1996), 1997, Kitazaki, Chikashi. New Acquisitions. pp. 16-19, List of New Acquisitions. p. 38, col. repr.
- 1997
- Kitazaki, Chikashi. Orient as Fragments - The Structure of Quotation in Gustave Moreau's 《Eléphant Sacré》. Journal of the National Museum of Western Art, Tokyo. no. 1, 1997, pp. 50-65, 89-90, repr. [with English Abstract]
- 1998
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1998 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 95, col. repr.
- 1998
- Gustave Moreau 1826-1898 (exh. cat.). Galeries nationales du Grand Palais, Paris, 29 September 1998 - 4 January 1999; The Art Institute, Chicago, 13 February - 25 April 1999; The Metropolitan Museum of Art, New York, 24 May - 22 August 1999. Paris, c1998, cat. no. 101
- 2022
- In Dialogue with Nature: from Friedrich, Monet and Van Gogh to Richter (exh. cat.). Jingaoka, Megumi; Shinfuji, Atsushi; Yomiuri Shimbun, Museum Exhibition Department, eds. Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo; Yomiuri Shimbun; NHK; NHK Promotions, 2022, pp. 108, 257, cat. no. 43, col. repr.