更新日 2021.07.05 | 05 July 2021
現在は展示していません

現在は展示していません。
Marie-Geneviève Bouliar
Paris, 1772 - Paris, 1819
自画像 Self-Portrait
制作年 | 18世紀 |
---|---|
材質・技法・形状 | パステル、紙 |
寸法(cm) | 57.8 x 33.7 |
分類 | 素描 |
所蔵番号 | D.1977-0001 |
18世紀のパリにおいて華やかな宮廷文化の担い手となったのは、上流階級の才気にあふれる女性たちであった。このことは美術の領域にもあてはまり、世紀の後半にはかつてないほどに多くの女性画家が活躍した。そうした画家の一人であるブリアールは、ルイ16世の宮廷画家デュプレッシスらのもとで絵を学び、伝統的に女性が描くことを許されていた肖像画の分野で成功をおさめた。本作品のモデルは、フランスのアンジェール美術館に所蔵される1792年作の署名入りの自画像との比較から、画家自身であることがわかる。パステル画の特性を存分に生かし、明るく柔らかな色調で描き出された彼女の表情は、画家としての自信に満ちているようにみえる。(出典: デジタルギャラリー. 1999-2006)
来歴
Private collection, France; Wildenstein; Purchased by the NMWA, 1978.
展覧会歴
- 1972
- Women: A historical survey of works by women artists, Salem Fine Art Center, Winston-Salem, NC, 1972年2月27日-1972年3月19日, North Carolina Museum of Art, Raleigh, NC, 1972年3月25日- 4月20日, p. 5, cat. no. 6
- 1973
- Master Drawings, Wildenstein, New York, NY, 1973年2月0日-1973年3月0日, no catalogue
- 1973
- Master Drawings, Wildenstein, New York, 1973年2月0日-1973年3月0日
- 1977
- フランス素描名作展: ワトーからアングルまで, ウィルデンスタイン・東京, 1977年10月13日-1977年11月30日, cat. no. 40
- 2001
- 国立西洋美術館所蔵フランス素描名作展: 版画素描展示室改装記念, 国立西洋美術館 版画素描展示室, 2001年3月27日-2001年6月24日
- 2009
- かたちは、うつる:国立西洋美術館所蔵版画展, 国立西洋美術館, 2009年7月7日-2009年8月16日, cat. no. 34
文献歴
- 1965
- Vente anonyme. Paris, Hôtel Drouot, 28 June 1965, lot. 3
- 1971
- Nochlin, L.. Why have there been no great women artists?. Art News. vol. 69, no. 9, January, 1971, reproduced p. 27.
- 1976
- Harris, A. S.; Nochlin, L. Women artists: 1550-1950 (exh. cat.). Country Museum of Art, Los Angels, 1976-1977, p. 202, note 3.
- 1979
- 国立西洋美術館年報. No. 12 (1977), 1979, 新収作品目録. pp. 20-21, repr.

Currently not on display
Self-Portrait
Date | 18 C |
---|---|
Materials and Techniques | pastel on paper |
Size(cm) | 57.8 x 33.7 |
Category | Drawings |
Collection Number | D.1977-0001 |
In 18th century Paris, it was the smart upper class women that led the gallant court culture. The domain of art was no exception and by the latter half of the century, an unprecedented number of female artists were active. Bouliar was one such artist who studied painting under Duplessis, painter to the court of Louis XVI, and achieved success in portraiture, a field in which women were traditionally allowed to participate. Comparison with a signed self-portrait of 1792 belonging to the Musee des Beaux Arts in Angers tells us that the model is the artist herself. The characteristic of pastel is exerted in full and portrayed in a soft, bright tone, the artist appears to be full of confidence. (Source: The Digital Gallery. 1999-2006)
Provenance
Private collection, France; Wildenstein; Purchased by the NMWA, 1978.
Exhibition History
- 1972
- Women: A historical survey of works by women artists, Salem Fine Art Center, Winston-Salem, NC, 27 February 1972 - 19 March 1972, North Carolina Museum of Art, Raleigh, NC, 25 March - 20 April 1972, p. 5, cat. no. 6
- 1973
- Master Drawings, Wildenstein, New York, NY, 0 February 1973 - 0 March 1973, no catalogue
- 1973
- Master Drawings, Wildenstein, New York, 0 February 1973 - 0 March 1973
- 1977
- Maîtres du dessin français 18ème ciècle, Wildenstein Tokyo, 13 October 1977 - 30 November 1977, cat. no. 40
- 2001
- French Masterpiece Drawings from The National Museum of Western Art Collection, National Museum of Western Art, Tokyo, 27 March 2001 - 24 June 2001
- 2009
- Iconomorphosis: Selected Graphics from the NMWA Collection, The National Museum of Western Art, Tokyo, 7 July 2009 - 16 August 2009, cat. no. 34
Bibliography
- 1965
- Vente anonyme. Paris, Hôtel Drouot, 28 June 1965, lot. 3
- 1971
- Nochlin, L.. Why have there been no great women artists?. Art News. vol. 69, no. 9, January, 1971, reproduced p. 27.
- 1976
- Harris, A. S.; Nochlin, L. Women artists: 1550-1950 (exh. cat.). Country Museum of Art, Los Angels, 1976-1977, p. 202, note 3.
- 1979
- Annual Bulletin of the National Museum of Western Art. No. 12 (1977), 1979, New Acquisitions (Catalogue). pp. 20-21, repr.