国立西洋美術館 The National Museum of Western Art

更新日 2025.05.14 | 14 May 2025

現在は展示していません

  • 共有
    ×
    • twitter
    • facebook
    • line
    • コピー
  • 拡大
  • ズーム
  • 印刷

現在は展示していません。

マリー=ジュヌヴィエーヴ・ブリアール

パリ, 1772年 - パリ, 1819年

Marie-Geneviève Bouliar

Paris, 1772 - Paris, 1819

自画像 Self-Portrait

制作年 18世紀
材質・技法・形状 パステル、紙
寸法(cm) 57.8 x 33.7
分類 素描
所蔵番号 D.1977-0001

18世紀のパリにおいて華やかな宮廷文化の担い手となったのは、上流階級の才気にあふれる女性たちであった。このことは美術の領域にもあてはまり、世紀の後半にはかつてないほどに多くの女性画家が活躍した。そうした画家の一人であるブリアールは、ルイ16世の宮廷画家デュプレッシスらのもとで絵を学び、伝統的に女性が描くことを許されていた肖像画の分野で成功をおさめた。本作品のモデルは、フランスのアンジェール美術館に所蔵される1792年作の署名入りの自画像との比較から、画家自身であることがわかる。パステル画の特性を存分に生かし、明るく柔らかな色調で描き出された彼女の表情は、画家としての自信に満ちているようにみえる。(出典: デジタルギャラリー. 1999-2006)

来歴

Private collection, France; Wildenstein; Purchased by the NMWA, 1978.

展覧会歴

1972
Women: A historical survey of works by women artists, Salem Fine Art Center, Winston-Salem, NC, 1972年2月27日-1972年3月19日, North Carolina Museum of Art, Raleigh, NC, 1972年3月25日- 4月20日, p. 5, cat. no. 6
1973
Master Drawings, Wildenstein, New York, NY, 1973年2月0日-1973年3月0日, no catalogue
1973
Master Drawings, Wildenstein, New York, 1973年2月0日-1973年3月0日
1977
フランス素描名作展: ワトーからアングルまで, ウィルデンスタイン・東京, 1977年10月13日-1977年11月30日, cat. no. 40
2001
国立西洋美術館所蔵フランス素描名作展: 版画素描展示室改装記念, 国立西洋美術館 版画素描展示室, 2001年3月27日-2001年6月24日

文献歴

1965
Vente anonyme. Paris, Hôtel Drouot, 28 June 1965, lot. 3
1971
Nochlin, L.. Why have there been no great women artists?. Art News. vol. 69, no. 9, January, 1971, reproduced p. 27.
1976
Harris, A. S.; Nochlin, L. Women artists: 1550-1950 (exh. cat.). Country Museum of Art, Los Angels, 1976-1977, p. 202, note 3.
1979
国立西洋美術館年報. No. 12 (1977), 1979, 新収作品目録. pp. 20-21, repr.

Page top

Currently not on display

Marie-Geneviève Bouliar

Paris, 1772 - Paris, 1819

Self-Portrait

Date 18 C
Materials and Techniques pastel on paper
Size(cm) 57.8 x 33.7
Category Drawings
Collection Number D.1977-0001

In 18th century Paris, it was the smart upper class women that led the gallant court culture. The domain of art was no exception and by the latter half of the century, an unprecedented number of female artists were active. Bouliar was one such artist who studied painting under Duplessis, painter to the court of Louis XVI, and achieved success in portraiture, a field in which women were traditionally allowed to participate. Comparison with a signed self-portrait of 1792 belonging to the Musee des Beaux Arts in Angers tells us that the model is the artist herself. The characteristic of pastel is exerted in full and portrayed in a soft, bright tone, the artist appears to be full of confidence. (Source: The Digital Gallery. 1999-2006)

Provenance

Private collection, France; Wildenstein; Purchased by the NMWA, 1978.

Exhibition History

1972
Women: A historical survey of works by women artists, Salem Fine Art Center, Winston-Salem, NC, 27 February 1972 - 19 March 1972, North Carolina Museum of Art, Raleigh, NC, 25 March - 20 April 1972, p. 5, cat. no. 6
1973
Master Drawings, Wildenstein, New York, NY, 0 February 1973 - 0 March 1973, no catalogue
1973
Master Drawings, Wildenstein, New York, 0 February 1973 - 0 March 1973
1977
Maîtres du dessin français 18ème ciècle, Wildenstein Tokyo, 13 October 1977 - 30 November 1977, cat. no. 40
2001
French Masterpiece Drawings from The National Museum of Western Art Collection, National Museum of Western Art, Tokyo, 27 March 2001 - 24 June 2001

Bibliography

1965
Vente anonyme. Paris, Hôtel Drouot, 28 June 1965, lot. 3
1971
Nochlin, L.. Why have there been no great women artists?. Art News. vol. 69, no. 9, January, 1971, reproduced p. 27.
1976
Harris, A. S.; Nochlin, L. Women artists: 1550-1950 (exh. cat.). Country Museum of Art, Los Angels, 1976-1977, p. 202, note 3.
1979
Annual Bulletin of the National Museum of Western Art. No. 12 (1977), 1979, New Acquisitions (Catalogue). pp. 20-21, repr.

Page top

パーマリンク:https://collection.nmwa.go.jp/D.1977-0001.html

©2022 独立行政法人国立美術館国立西洋美術館

©2022 The National Museum of Western Art, Independent Administrative Institution National Museum of Art