更新日 2024.08.01 | 01 August 2024
現在は展示していません

現在は展示していません。
Amedeo Modigliani
Livorno, 1884 - Paris, 1920
カリアティード Caryatid
制作年 | 20世紀 |
---|---|
材質・技法・形状 | テンペラ、紙 |
寸法(cm) | 53.0 x 43.0 |
署名・年記 | 右下に署名: Modigliani |
Standard ref. | Lanthemann 583; Parisot 10/13 |
分類 | 素描 |
所蔵番号 | D.1967-0001 |
モディリアーニの絵画を見ていると、もし彼が彫刻を思うがままに制作できる体力と財力に恵まれていたらと惜しまれることがある。彼の絵画、特に彼が多く残している裸婦像は、対象の把握の仕方が彫刻的であると感じさせることが多い。「カリアティード」とは「重荷を支える女」の意味で、古代から建築の装飾に用いられた女性人物柱を指す美術用語である。モディリアーニは1909年頃から、このカリアティードを描いた素描の連作を行なっているが、これらは彫刻のための準備習作であったと考えられる。このうち、本作品のようにうずくまった姿のものは、1911年から登場するものだが、頭部の表わし方などから見て、ブランクーシの《ポガニー嬢》などに刺激されたことが充分察せられる。ニューヨークの近代美術館には、石を用いた未完の《カリアティード》がある。(典拠: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1989. cat. no. 104)
展覧会歴
- 1958
- Mostra di Amedeo Modigliani, Palazzo Reale, Milano, 1958年11月0日-1958年12月0日, cat. no. 54
- 1959
- Amedeo Modigliani, Galleria Nazionale d'Arte Moderna, Rome, 1959年0月0日-0年0月0日
- 1968
- モジリアニ名作展, 西武百貨店渋谷店特設会場, 1968年5月3日-1968年6月19日, 京都国立近代美術館, 1968年6月22日-8月4日, cat. no. 4
- 2016
- Amedeo Modigliani, Ateneum, Kansallisgalleria, Helsinki, 2016年10月28日-2017年2月5日, p. 66, col. repr.
文献歴
- 1952
- Carli, Enzo. Amedeo Modigliani con una testimonianza di Jean Cassou. Roma, 1952, p. 34, pl. 30.
- 1960
- Röthlisberger, Marcel. Les Cariatides de Modigliani - Notice critique. Critica d'Arte. no. 38, marzo-aprile 1960, p. 108.
- 1969
- 国立西洋美術館年報. No. 3 (1968), 1969, 新収作品目録. pp. 34-35, no. P-362. repr.
- 1970
- Lanthemann, J.. Modigliani, catalogue raisonné, sa vie son œuvre complet, son art. Barcelona, 1970, no. 583.
- 1976
- 嘉門安雄, 藤枝晃雄編. モディリアーニ. 学習研究社, 1976 (巨匠の名画, 8) , no. 53.
- 1989
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 1989, p. 109, cat. no. 104.
- 2016
- Amedeo Modigliani (exh. cat.). Bonsdorff, Anna-Maria von; Huusko, Timo. Helsinki, Ateneum, Kansallisgalleria, [2016], p. 66, col. repr.

Currently not on display
Caryatid
Date | 20 C |
---|---|
Materials and Techniques | tempera on paper |
Size(cm) | 53.0 x 43.0 |
Inscriptions | Signed lower right: Modigliani |
Standard ref. | Lanthemann 583; Parisot 10/13 |
Category | Drawings |
Collection Number | D.1967-0001 |
Since ancient times, cariatide has been a term for female figures that serve as columns. From around 1909, Modigliani made a number of rough sketches of cariatides, which are thought to be studies for sculptures. Here, the human form is given strong expression through Modigliani's chracteristic abstract, curved lines. (Source: The Digital Gallery. 1999-2006)
Exhibition History
- 1958
- Mostra di Amedeo Modigliani, Palazzo Reale, Milano, 0 November 1958 - 0 December 1958, cat. no. 54
- 1959
- Amedeo Modigliani, Galleria Nazionale d'Arte Moderna, Rome, 0 1959 - 0 0
- 1968
- Modigliani, Grand magazin Seibu, 3 May 1968 - 19 June 1968, The National Museum of Modern Art, Kyoto, 22 June - 4 August 1968, cat. no. 4
- 2016
- Amedeo Modigliani, Ateneum, Kansallisgalleria, Helsinki, 28 October 2016 - 5 February 2017, p. 66, col. repr.
Bibliography
- 1952
- Carli, Enzo. Amedeo Modigliani con una testimonianza di Jean Cassou. Roma, 1952, p.34, pl. 30.
- 1960
- Röthlisberger, Marcel. Les Cariatides de Modigliani - Notice critique. Critica d'Arte. no. 38, marzo-aprile 1960, p. 108.
- 1969
- Annual bulletin of the National Museum of Western Art. No. 3 (1968), 1969, Catalogue of the New Acquisitions. pp. 34-35, no. P-362. repr.
- 1970
- Lanthemann, J.. Modigliani, catalogue raisonné, sa vie son œuvre complet, son art. Barcelona, 1970, no. 583.
- 1976
- Kamon, Yasuo; Fujieda, Akio, eds. Modigliani. Gakushu-Kenkyusha, 1976 (Kyosho no Meiga, vol. 8), no.53. (in Japanese)
- 1989
- Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art, 1989 (Japanese, preface in Japanese and English), p. 109, cat. no. 104.
- 2016
- Amedeo Modigliani (exh. cat.). Bonsdorff, Anna-Maria von; Huusko, Timo. Helsinki, Ateneum, Kansallisgalleria, [2016], p. 66, col. repr.