国立西洋美術館 The National Museum of Western Art

更新日 2025.05.15 | 15 May 2025

展示中 常設展 | Permanent collection

  • 共有
    ×
    • twitter
    • facebook
    • line
    • コピー
  • 拡大
  • ズーム
  • 印刷

展示中

常設展

ジャン=バティスト・カルポー

ヴァランシエンヌ, 1827年 - クールブヴォア, 1875年

Jean-Baptiste Carpeaux

Valenciennes, 1827 - Courbevoie, 1875

ナポリの漁師の少年 The Neapolitan Fisherboy

制作年 1857-58年(原型)
材質・技法・形状 ブロンズ
寸法(cm) 90 x 46 x 53
署名・年記 台座上面右後方に署名、年記: J. B. CARPEAUX. / 1857. ROME.; 台座上面左後方に鋳造銘: Fdu par Vor THIEBAUT
分類 彫刻
所蔵番号 S.1982-0001

1856年にローマに留学したカルポーは、翌1857年、パリへ送る留学課題作品としてこの《ナポリの漁師の少年》を制作した。友人に宛てた手紙の中で、カルポーは次のように述べている。「私の作品の主題は、自然から取材したものです。これは、微笑みながら貝の響きに耳を澄ませている11歳の漁師の少年です」。神話や歴史に取材した英雄的主題とは対照的な、このような風俗的な主題の彫刻は、19世紀フランスではカルポーの師であったリュードの作品に最も早い例を見ることができる。それは1831年のサロンに出品された《亀と遊ぶ少年》である。「眼の前にあるがままの姿で人間の肉体を表現しようとした最初の試み」であり、この時から近代彫刻が始まったと評されたリュードの少年像は、カルポーの作品に大きな影響を与えている。しかし、このカルポーの少年像は、緊密な彫塑的フォルムと生き生きとした微妙なモデリングによって遥かに師の作品を凌駕している。ここには、師から受け継いだ自然主義的な精神と、イタリアの自然と芸術が彼にもたらした溌剌たる生命感と古典的な造形感覚とが凝集されている。このブロンズは、来歴資料によって、1861年のメッツの展覧会で栄誉賞を獲得した第二鋳造であると認められている。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 124)

来歴

Adolphe Patoux, maire d'aniche, 1861; Léonie Adolphe Patoux; Maxime Adolphe Emile d'Hennin; Renée Maria Rémiette d'Hennin; Auc., Hôtel Drouot, Paris, 16 Dec. 1980; Bruton Gallery, Bruton, Somerset, Purchased by the NMWA, 1982.

展覧会歴

1861
La Grande Exposition de Metz, 1861年0月0日-0年0月0日
1981
Carrier-Belleuse and His Circle―Origins and Influence, Bruton Gallery, 1981年0月0日-1982年0月0日, E 19
1997
国立西洋美術館展─愛と生命の響き: ルネサンスから近代への西洋美術の流れ, 新潟県立近代美術館, 1997年4月12日-1997年5月18日, cat. no. 34
2021
山形で考える西洋美術|高岡で考える西洋美術—「ここ」と「遠く」が触れるとき , 山形美術館, 2021年7月17日-2021年8月27日, 高岡市美術館, 2021年9月10日-10月24日, cat. no. Y1_13 | T1_16

文献歴

1861
Mouvement des Arts et de la Curiosité. Gazette des Beaux-Arts. vol.11, 1861, p.383.
1971
Nineteenth Century French Sculpture―Monuments for the Middle Class (exh. cat.). J.B. Speed Art Museum, Louisville, 1971, p.64.
1980
The Romantics to Rodin (exh. cat.). Los Angeles County Museum of Art, 1980, p.145.
1981
French Sculpture 1780-1940 (exh. cat.). Bruton Gallery, 1981, E 19.
1984
国立西洋美術館年報. No.17 (1982), 1984, 長谷川三郎. [作品解説.] pp. 6-8, 新収作品目録. pp. 16-17, repr.
2006
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 124, repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 124, repr.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 126, col. repr.
2021
山形で考える西洋美術|高岡で考える西洋美術—「ここ」と「遠く」が触れるとき (exh. cat.). 新藤淳責任編集. 東京, 国立西洋美術館, 2021, pp. 34, 174, cat. no. Y1_13 | T1_16, col. repr.

Page top

On Display

Permanent collection

Jean-Baptiste Carpeaux

Valenciennes, 1827 - Courbevoie, 1875

The Neapolitan Fisherboy

Date 1857-58 (model)
Materials and Techniques bronze
Size(cm) 90 x 46 x 53
Inscriptions Signed and dated right back top of base: J. B. CARPEAUX. / 1857. ROME.; Foundry mark left back top of base: Fdu par Vor THIEBAUT
Credit Line Purchased
Category Sculptures
Collection Number S.1982-0001

Carpeaux began to study in Rome in 1856 and the following year he created The Neapolitan Fisherboy as his assignment piece in Rome to send to Paris. Carpeaux noted the following in a letter addressed to a friend. "The subject of my work is taken from nature. This delightful 11-year-old fisherboy smiles as he strains to hear the sound of the shell he holds to his ear." In contrast to the heroic subjects taken from mythology and history, one of the earliest examples of this type of sculpture addressing genre subjects can be seen in 19th century France in a work by Carpeaux's teacher, Rude. This work was his 1831 salon piece Young Neapolitan Fisherboy Playing with Turtle. "The first experiment in showing a figure as a human body before our very eyes" this study of a small boy by Rude which has been called the beginning of modern sculpture. It also exerted a tremendous influence on the works of Carpeaux. In this sculpture of a young boy by Carpeaux, the tensely modeled form and its lively detailed modeling outdistances that of his teacher. Here his cohesive forms show the spirit of naturalism handed down from his teacher and Carpeaux's own understanding of the freshly liveliness and the classical sense of the forms of Italian nature and art.According to the work's provenance, this bronze is known as the second casting that received the prix d'honneur in the 1861 Metz Exhibition.(Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no.124)

Provenance

Adolphe Patoux, maire d'aniche, 1861; Léonie Adolphe Patoux; Maxime Adolphe Emile d'Hennin; Renée Maria Rémiette d'Hennin; Auc., Hôtel Drouot, Paris, 16 Dec. 1980; Bruton Gallery, Bruton, Somerset, Purchased by the NMWA, 1982.

Exhibition History

1861
La Grande Exposition de Metz, 0  1861 - 0  0
1981
Carrier-Belleuse and His Circle―Origins and Influence, Bruton Gallery, 0  1981 - 0  1982, E 19
1997
Resonating Love and Life: European Art from National Museum of Western Art, Tokyo, The Niigata Prefectural Museum of Modern Art, Nagaoka, 12 April 1997 - 18 May 1997, cat. no. 34
2021
National Touring Exhibition of Western Art from the NMWA: When Here and Afar Meet: Western Art in Yamagata / Western Art in Takaoka, Yamagata Museum of Art, 17 July 2021 - 27 August 2021, Takaoka Art Museum, 10 September-24 October 2021, cat. no. Y1_13 | T1_16

Bibliography

1861
Mouvement des Arts et de la Curiosité. Gazette des Beaux-Arts. vol.11, 1861, p.383.
1971
Nineteenth Century French Sculpture―Monuments for the Middle Class (exh. cat.). J.B. Speed Art Museum, Louisville, 1971, p.64.
1980
The Romantics to Rodin (exh. cat.). Los Angeles County Museum of Art, 1980, p.145.
1981
French Sculpture 1780-1940 (exh. cat.). Bruton Gallery, 1981, E 19.
1984
Annual bulletin of the National Museum of Western Art. No. 17 (1982), 1984, Hasegawa, Saburou. On the New Acquisitions 1982. pp. 6-8, Catalogue of the New Acquisition 1982. pp. 16-17, repr.
2006
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 124, repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 124, repr.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 126, col. repr.
2021
When Here and Afar Meet: Western Art in Yamagata/Western Art in Takaoka (exh. cat.). Shinfuji, Atsushi, ed. Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2021, pp. 34, 174, cat. no. Y1_13 | T1_16, col. repr.

Page top

パーマリンク:https://collection.nmwa.go.jp/S.1982-0001.html

©2022 独立行政法人国立美術館国立西洋美術館

©2022 The National Museum of Western Art, Independent Administrative Institution National Museum of Art