更新日 2017.04.20 | 20 April 2017

展示中 前庭彫刻Forecourt

エミール=アントワーヌ・ブールデル[モントーバン, 1861年 - ル・ヴェジネ, 1929年]

弓をひくヘラクレス

制作年1909年(原型)
材質・技法・形状ブロンズ
寸法(cm)250 x 240 x 90
署名・年記台座正面右に署名、年記、題名: HERAKLES HPAKLHS / BOURDELLE / 1909; 台座左側面に鋳造銘、鋳造番号: No8 / SUSSE. FONDEUR. PARIS./(c) BY BOURDELLE
分類彫刻
所蔵番号S.1966-0002
弓をひくヘラクレス Hercules the Archer
撮影: (c) 上野則宏

作品解説

ブールデルの名を不朽のものとした本作品は、ギリシャ神話の英雄へラクレスの「十二の功業」の一つに主題を借りている。へラクレスが怪鳥ステュムファリデスを射るために渾身の力で弓をひき、まさに矢を放とうとする瞬間を捉えている。隆々たる筋肉におおわれた緊張感あふれるヘラクレスの肉体は、ロダンのなまなましく息づいているような人体と比較するならば、驚嘆すべきエネルギーに満ちている。1910年のソシエテ・ナショナル・デ・ボザールのサロンに出品された本作品は、極めて好意的に迎えられ、批評家シャルル・モーリスは「レアリスムがイデアリスムの域にまで達している」と絶讃した。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 142)

展覧会歴

1968
ブールデル展, 国立西洋美術館, 1968年7月7日-1968年8月25日, 京都国立博物館, 1968年9月8日-10月27日, cat. no. 12
1996
[子どものための美術展] どうして像はつくられたの?, 東京国立博物館, 1996年7月2日-1996年9月1日, cat. no. 10
2012
手の痕跡:国立西洋美術館所蔵作品を中心としたロダンとブールデルの彫刻と素描, 国立西洋美術館, 2012年11月3日-2013年1月27日, cat. no. 9

文献歴

1968
国立西洋美術館年報. No. 2 (1967), 1968, 新収作品目録. pp. 100-101, no. S-72. repr.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 139, col. repr.

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Émile-Antoine Bourdelle [Montauban, 1861 - Le Vésinet, 1929]

Hercules the Archer

Date1909 (model)
Materials/Techniquesbronze
Size (cm)250 x 240 x 90
InscriptionsSigned, dated and titled right front of base: HERAKLES HPAKLHS / BOURDELLE / 1909; Foundry mark with cast number left side of base: No8 / SUSSE. FONDEUR. PARIS./(c) BY BOURDELLE
Credit LinePurchased
CategorySculptures
Collection NumberS.1966-0002
Hercules the Archer

This work which immortalized the name of Bourdelle takes as its subject one of the "twelve labors" of the hero Heracles from Greek mythology. This sculpture captures the instant of the arrow's release as Heracles pulls back his bow with all of the strength of his powerful body in his effort to shoot the voracious birds Stymfalides. The tension coursing through his brawny muscular body is filled with a wonderful spiritual energy when compared to the lively physical forms of Rodin's figures. This work was extremely well received when it was entered in the 1910 Salon of the Société Nationale des Beaux-Arts. The critic Charles Maurice praised the work with the comment "Realism extended to the realm of Idealism." (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no. 142)

Exhibition History

1968
Bourdelle, National Museum of Western Art, Tokyo, 7 July 1968 - 25 August 1968, Kyoto National Museum, 8 September – 27 October 1968, cat. no. 12
1996
[Exhibition for Children] “What were the Sculptures Made for?”, Tokyo National Museum, 2 July 1996 - 1 September 1996, cat. no. 10
2012
Traces of Hands: Sculpture and Drawings by Rodin and Bourdelle from the National Museum of Western Art, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 3 November 2012 - 27 January 2013, cat. no. 9

Bibliography

1968
Annual bulletin of the National Museum of Western Art. No. 2 (1967), 1968, Catalogue of the New Acquisitions. pp. 100-101, no. S-72. repr.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 139, col. repr.

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