Émile-Antoine Bourdelle
Montauban, 1861 - Le Vésinet, 1929
弓をひくヘラクレス Hercules the Archer
制作年 | 1909年(原型) |
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材質・技法・形状 | ブロンズ |
寸法(cm) | 250 x 240 x 90 |
署名・年記 | 台座正面右に署名、年記、題名: HERAKLES HPAKLHS / BOURDELLE / 1909; 台座左側面に鋳造銘、鋳造番号: No8 / SUSSE. FONDEUR. PARIS./(c) BY BOURDELLE |
分類 | 彫刻 |
所蔵番号 | S.1966-0002 |
ブールデルの名を不朽のものとした本作品は、ギリシャ神話の英雄へラクレスの「十二の功業」の一つに主題を借りている。へラクレスが怪鳥ステュムファリデスを射るために渾身の力で弓をひき、まさに矢を放とうとする瞬間を捉えている。隆々たる筋肉におおわれた緊張感あふれるヘラクレスの肉体は、ロダンのなまなましく息づいているような人体と比較するならば、驚嘆すべきエネルギーに満ちている。1910年のソシエテ・ナショナル・デ・ボザールのサロンに出品された本作品は、極めて好意的に迎えられ、批評家シャルル・モーリスは「レアリスムがイデアリスムの域にまで達している」と絶讃した。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 142)
展覧会歴
- 1968
- ブールデル展, 国立西洋美術館, 1968年7月7日-1968年8月25日, 京都国立博物館, 1968年9月8日-10月27日, cat. no. 12
- 1996
- [子どものための美術展] どうして像はつくられたの?, 東京国立博物館, 1996年7月2日-1996年9月1日, cat. no. 10
- 2012
- 手の痕跡:国立西洋美術館所蔵作品を中心としたロダンとブールデルの彫刻と素描, 国立西洋美術館, 2012年11月3日-2013年1月27日, cat. no. 9
文献歴
- 1968
- 国立西洋美術館年報. No. 2 (1967), 1968, 新収作品目録. pp. 100-101, no. S-72. repr.
- 2006
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 142, repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 142, repr.
- 2013
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 139, col. repr.
Hercules the Archer
Date | 1909 (model) |
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Materials and Techniques | bronze |
Size(cm) | 250 x 240 x 90 |
Inscriptions | Signed, dated and titled right front of base: HERAKLES HPAKLHS / BOURDELLE / 1909; Foundry mark with cast number left side of base: No8 / SUSSE. FONDEUR. PARIS./(c) BY BOURDELLE |
Credit Line | Purchased |
Category | Sculptures |
Collection Number | S.1966-0002 |
This work which immortalized the name of Bourdelle takes as its subject one of the "twelve labors" of the hero Heracles from Greek mythology. This sculpture captures the instant of the arrow's release as Heracles pulls back his bow with all of the strength of his powerful body in his effort to shoot the voracious birds Stymfalides. The tension coursing through his brawny muscular body is filled with a wonderful spiritual energy when compared to the lively physical forms of Rodin's figures. This work was extremely well received when it was entered in the 1910 Salon of the Société Nationale des Beaux-Arts. The critic Charles Maurice praised the work with the comment "Realism extended to the realm of Idealism." (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no. 142)
Exhibition History
- 1968
- Bourdelle, National Museum of Western Art, Tokyo, 7 July 1968 - 25 August 1968, Kyoto National Museum, 8 September – 27 October 1968, cat. no. 12
- 1996
- [Exhibition for Children] “What were the Sculptures Made for?”, Tokyo National Museum, 2 July 1996 - 1 September 1996, cat. no. 10
- 2012
- Traces of Hands: Sculpture and Drawings by Rodin and Bourdelle from the National Museum of Western Art, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 3 November 2012 - 27 January 2013, cat. no. 9
Bibliography
- 1968
- Annual bulletin of the National Museum of Western Art. No. 2 (1967), 1968, Catalogue of the New Acquisitions. pp. 100-101, no. S-72. repr.
- 2006
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 142, repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 142, repr.
- 2013
- Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 139, col. repr.