更新日 2024.02.15 | 15 February 2024
展示中 常設展 | Permanent collection
Auguste Rodin
Paris, 1840 - Meudon, 1917
説教する洗礼者ヨハネ Saint John the Baptist Preaching
制作年 | 1880年(原型)、1944年(鋳造) |
---|---|
材質・技法・形状 | ブロンズ |
寸法(cm) | 201 x 58 x 127 |
署名・年記 | 台座上面前方に署名: A. Rodin; 台座背面に鋳造銘: Alexis. Rudier / Fondeur. Paris |
所蔵経緯 | 松方コレクション |
Standard ref. | M1300 |
分類 | 彫刻 |
所蔵番号 | S.1959-0052 |
この作品のモデルはイタリア人の農夫であった。アトリエを訪ねてきたこの男は、その挙措動作にも強靭な肉体にも荒々しい力をみなぎらせ、また素朴で神秘的な雰囲気を漂わせていた。ロダンは彼を見てただちに洗礼者ヨハネを思い浮かべたという。着衣を取り去ってモデル台に上がった彼は「面を上げ、上半身をまっすぐに伸ばし、コンパスのように両脚を開いてしっかりと立った」。ロダンは、この決然たる彼のポーズを目にして「歩み」のテーマを着想した。本作品の制作過程において生まれた《歩く人》は、トルソに両脚だけが付け加えられた立像である。両足を地につけ、「コンパスのように」開いた両脚の動きは、それぞれ時間的にずれのある瞬間を示している。もし歩いているモデルの動きの一瞬の動作を写真に撮ってみれば、後の足がしっかりと地についている時にはまだ前の足は完全に地についていることはなく、逆の場合も同様である。この洗礼者ヨハネも両足をしっかりと地につけて立っている。人が実際に歩く時、このような状態になることは決してない。しかしロダンは言っている。「真実を語るのは芸術家であり、偽るのは写真である。何故なら現実に時間が止まることは決してないからだ」。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 127)
来歴
松方幸次郎氏購入; 1944年フランス政府が接収; 1959年フランス政府より寄贈返還
展覧会歴
- 1960
- 松方コレクション名作選抜展, 国立西洋美術館, 1960年5月14日-1960年7月10日, S-52
- 1966
- ロダン展: 没後50年記念, 国立西洋美術館, 1966年7月23日-1966年9月11日, cat. no. 8
- 1996
- 国立西洋美術館所蔵 ロダン展, 萬鉄五郎記念美術館, 東和町(岩手県), 1996年10月10日-1996年11月17日, cat. no. 2
- 2012
- 手の痕跡:国立西洋美術館所蔵作品を中心としたロダンとブールデルの彫刻と素描, 国立西洋美術館, 2012年11月3日-2013年1月27日, cat. no. 3
- 2014
- 非日常からの呼び声:平野啓一郎が選ぶ西洋美術の名品, 国立西洋美術館, 2014年4月8日-2014年6月15日, cat. no. 26
- 2022
- Renoir—Monet—Gauguin: Images of a Floating World: the Collections of Kōjirō Matsukata and Karl Ernst Osthaus, Museum Folkwang, 2022年2月6日-2022年5月15日
文献歴
- 1989
- Goldscheider, Cécile. Rodin, vie et œuvre, Tome I. Paris, Wildenstein Institute, 1989, pp. 124-129, no. 102.
- 1990
- 神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸, 「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. S-66.
- 2006
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 127, repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 127, repr.
- 2013
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 128, col. repr.
- 2019
- 松方コレクション:西洋美術全作品. 川口雅子; 陳岡めぐみ編. 第2巻 彫刻・素描・版画・工芸その他, 東京, 国立西洋美術館, 2019, cat. no. 1300, col. repr.
- 2022
- Renoir—Monet—Gauguin: Images of a Floating World: the Collections of Kōjirō Matsukata and Karl Ernst Osthaus (exh.cat.). Engel, Nadine; Herlemann, Rebecca, eds. Berlin, Hatje Cantz, [2022], pp. 239, 367, col. repr.
Saint John the Baptist Preaching
Date | 1880 (model), 1944 (cast) |
---|---|
Materials and Techniques | bronze |
Size(cm) | 201 x 58 x 127 |
Inscriptions | Signed front top of base: A. Rodin; Foundry mark back of base: Alexis. Rudier / Fondeur. Paris |
Credit Line | Matsukata Collection |
Standard ref. | M1300 |
Category | Sculptures |
Collection Number | S.1959-0052 |
The model for this work was an Italian farmer. Rodin recognized the farmer's strong bearing and physique, and his artless mystical quality when he came to visit Rodin's studio. As soon as Rodin saw this man he thought of St. John the Baptist. The farmer took off his clothes and stood on the model dais "With his face raced, his upper body straight and proud and his two legs spread like a compass." When Rodin saw this firm pose he decided on the theme of "Walking." The Walking Man made in the process of the creation of this work is a standing figure that consists solely of a torso and legs. Both feet are on the ground and the movement of his legs "spread like a compass" show the slight shift caught in a single moment of time. If a photograph was taken of a single instant of the movement of a walking model, we would see that when the back foot is firmly on the ground, the front foot would not yet be fully on the ground, and vice versa. This figure of St. John the Baptist has both feet firmly planted on the ground. No such moment exists when a person is actually walking. However Rodin states "It is the artist who speaks the truth and the photograph that lies. This is because there is no moment when time is actually stopped." (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no.127)
Provenance
Bought from Musée Rodin by Kojiro Matsukata, Kobe through Léonce Bénédite, ca. July 1921, as ‘St Jean Baptiste’ (Fr. 35,000) [see several letters between Bénédite and Suzuki & Co., July 1921, in Archives of Musée Rodin, Paris; copy in NMWA curatorial files]; sequestered by French government, 1944; vested in French government under San Francisco Peace Treaty, 1952; transferred from French to Japanese government, 23 January 1959; entered into NMWA, April 1959.
Exhibition History
- 1960
- The Masterpieces of the Ex-Matsukata Collection, National Museum of Western Art, Tokyo, 14 May 1960 - 10 July 1960, S-52
- 1966
- Rodin, National Museum of Western Art, Tokyo, 23 July 1966 - 11 September 1966, cat. no. 8
- 1996
- Rodin: Selected Works from National Museum of Western Art, Yorozu Tetsugoro Memorial Museum, Towacho, 10 October 1996 - 17 November 1996, cat. no. 2
- 2012
- Traces of Hands: Sculpture and Drawings by Rodin and Bourdelle from the National Museum of Western Art, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 3 November 2012 - 27 January 2013, cat. no. 3
- 2014
- Voices Calling from the Unusual: Hirano Keiichiro's Selection of Western Art Masterpieces, National Museum of Western Art, Tokyo, 8 April 2014 - 15 June 2014, cat. no. 26
- 2022
- Renoir—Monet—Gauguin: Images of a Floating World: the Collections of Kōjirō Matsukata and Karl Ernst Osthaus, Museum Folkwang, 6 February 2022 - 15 May 2022
Bibliography
- 1989
- Goldscheider, Cécile. Rodin, vie et œuvre, Tome I. Paris, Wildenstein Institute, 1989, pp. 124-129, no. 102.
- 1990
- The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. S-66.
- 2006
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 127, repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 127, repr.
- 2013
- Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 128, col. repr.
- 2019
- The Matsukata Collection: Complete Catalogue of the European Art. Kawaguchi, Masako; Jingaoka, Megumi, eds. vol. 2: Sculpture, Drawings, Prints and Decorative Arts and Other Works, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2019, cat. no. 1300, col. repr.
- 2022
- Renoir—Monet—Gauguin: Images of a Floating World: the Collections of Kōjirō Matsukata and Karl Ernst Osthaus (exh.cat.). Engel, Nadine; Herlemann, Rebecca, eds. Berlin, Hatje Cantz, [2022], pp. 239, 367, col. repr.