更新日 2019.06.04 | 04 June 2019

展示中 常設展Permanent collection

オーギュスト・ロダン[パリ, 1840年 - ムードン, 1917年]

説教する洗礼者ヨハネ

制作年1880年(原型)、1944年(鋳造)
材質・技法・形状ブロンズ
寸法(cm)201 x 58 x 127
署名・年記台座上面前方に署名: A. Rodin; 台座背面に鋳造銘: Alexis. Rudier / Fondeur. Paris
所蔵経緯松方コレクション
分類彫刻
所蔵番号S.1959-0052
説教する洗礼者ヨハネ Saint John the Baptist Preaching
撮影: (c) 上野則宏

作品解説

この作品のモデルはイタリア人の農夫であった。アトリエを訪ねてきたこの男は、その挙措動作にも強靭な肉体にも荒々しい力をみなぎらせ、また素朴で神秘的な雰囲気を漂わせていた。ロダンは彼を見てただちに洗礼者ヨハネを思い浮かべたという。着衣を取り去ってモデル台に上がった彼は「面を上げ、上半身をまっすぐに伸ばし、コンパスのように両脚を開いてしっかりと立った」。ロダンは、この決然たる彼のポーズを目にして「歩み」のテーマを着想した。本作品の制作過程において生まれた《歩く人》は、トルソに両脚だけが付け加えられた立像である。両足を地につけ、「コンパスのように」開いた両脚の動きは、それぞれ時間的にずれのある瞬間を示している。もし歩いているモデルの動きの一瞬の動作を写真に撮ってみれば、後の足がしっかりと地についている時にはまだ前の足は完全に地についていることはなく、逆の場合も同様である。この洗礼者ヨハネも両足をしっかりと地につけて立っている。人が実際に歩く時、このような状態になることは決してない。しかしロダンは言っている。「真実を語るのは芸術家であり、偽るのは写真である。何故なら現実に時間が止まることは決してないからだ」。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 127)

来歴

松方幸次郎氏購入; 1944年フランス政府が接収; 1959年フランス政府より寄贈返還

展覧会歴

1960
松方コレクション名作選抜展, 国立西洋美術館, 1960年5月14日-1960年7月10日, S-52
1966
ロダン展: 没後50年記念, 国立西洋美術館, 1966年7月23日-1966年9月11日, cat. no. 8
1996
国立西洋美術館所蔵 ロダン展, 萬鉄五郎記念美術館, 東和町(岩手県), 1996年10月10日-1996年11月17日, cat. no. 2
2012
手の痕跡:国立西洋美術館所蔵作品を中心としたロダンとブールデルの彫刻と素描, 国立西洋美術館, 2012年11月3日-2013年1月27日, cat. no. 3
2014
非日常からの呼び声:平野啓一郎が選ぶ西洋美術の名品, 国立西洋美術館, 2014年4月8日-2014年6月15日, cat. no. 26

文献歴

1989
Goldscheider, Cécile. Rodin, vie et œuvre, Tome I. Paris, Wildenstein Institute, 1989, pp. 124-129, no. 102.
1990
神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸, 「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. S-66.
2006
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 127, repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 127, repr.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 128, col. repr.

Page top

Auguste Rodin [Paris, 1840 - Meudon, 1917]

Saint John the Baptist Preaching

Date1880 (model), 1944 (cast)
Materials/Techniquesbronze
Size (cm)201 x 58 x 127
InscriptionsSigned front top of base: A. Rodin; Foundry mark back of base: Alexis. Rudier / Fondeur. Paris
Credit LineMatsukata Collection
CategorySculptures
Collection NumberS.1959-0052
Saint John the Baptist Preaching
Photo by (c) Norihiro Ueno

The model for this work was an Italian farmer. Rodin recognized the farmer's strong bearing and physique, and his artless mystical quality when he came to visit Rodin's studio. As soon as Rodin saw this man he thought of St. John the Baptist. The farmer took off his clothes and stood on the model dais "With his face raced, his upper body straight and proud and his two legs spread like a compass." When Rodin saw this firm pose he decided on the theme of "Walking." The Walking Man made in the process of the creation of this work is a standing figure that consists solely of a torso and legs. Both feet are on the ground and the movement of his legs "spread like a compass" show the slight shift caught in a single moment of time. If a photograph was taken of a single instant of the movement of a walking model, we would see that when the back foot is firmly on the ground, the front foot would not yet be fully on the ground, and vice versa. This figure of St. John the Baptist has both feet firmly planted on the ground. No such moment exists when a person is actually walking. However Rodin states "It is the artist who speaks the truth and the photograph that lies. This is because there is no moment when time is actually stopped." (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no.127)

Provenance

Kojiro Matsukata; Sequestered by the French Government, 1944; Returned to Japan, 1959.

Exhibition History

1960
The Masterpieces of the Ex-Matsukata Collection, National Museum of Western Art, Tokyo, 14 May 1960 - 10 July 1960, S-52
1966
Rodin, National Museum of Western Art, Tokyo, 23 July 1966 - 11 September 1966, cat. no. 8
1996
Rodin: Selected Works from National Museum of Western Art, Yorozu Tetsugoro Memorial Museum, Towacho, 10 October 1996 - 17 November 1996, cat. no. 2
2012
Traces of Hands: Sculpture and Drawings by Rodin and Bourdelle from the National Museum of Western Art, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 3 November 2012 - 27 January 2013, cat. no. 3
2014
Voices Calling from the Unusual: Hirano Keiichiro's Selection of Western Art Masterpieces, National Museum of Western Art, Tokyo, 8 April 2014 - 15 June 2014, cat. no. 26

Bibliography

1989
Goldscheider, Cécile. Rodin, vie et œuvre, Tome I. Paris, Wildenstein Institute, 1989, pp. 124-129, no. 102.
1990
The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. S-66.
2006
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 127, repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 127, repr.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 128, col. repr.

Page top