更新日 2023.10.05 | 05 October 2023
現在は展示していません
撮影: (c) 上野則宏
現在は展示していません。
Auguste Rodin
Paris, 1840 - Meudon, 1917
エイマール神父の胸像 Bust of Father Eymard
制作年 | 1863年(原型) |
---|---|
材質・技法・形状 | ブロンズ |
寸法(cm) | 60 x 28 x 29 |
署名・年記 | 右側面下に署名: A. Rodin; 背面左下に鋳造銘: Alexis RUDIER / Fondeur PARIS. |
所蔵経緯 | 松方コレクション |
Standard ref. | M1289 |
分類 | 彫刻 |
所蔵番号 | S.1959-0041 |
制作の日付けのはっきりしたロダンの最初の作品である。エイマール神父はレ・ペール・デュ・サン・サクルマン修道会の創設者で、1862年には司教に列せられている。この年に愛する姉マリアを喪い悲しみのあまり僧籍に入ろうとしたロダンを温かく迎えてくれたのがこの師であり、新入りの修道士オーギュストは許しを得て彼の肖像を作った。感受性豊かで高い知性の持主のエイマール師は、モデルをつとめながらロダンの天職が説教師でなく彫刻家にあることを見抜き、ロダンはその説得に従ってやがて家に戻った。1863年に制作されたこの胸像は、若いロダンがすでにモデルの内的生命を捉え、これを明確に形に表わす才能に恵まれていたことを証明するものである。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 125)
来歴
松方幸次郎氏購入; 1944年フランス政府が接収; 1959年フランス政府より寄贈返還
展覧会歴
- 1960
- 松方コレクション名作選抜展, 国立西洋美術館, 1960年5月14日-1960年7月10日, S-41
- 1966
- ロダン展: 没後50年記念, 国立西洋美術館, 1966年7月23日-1966年9月11日, cat. no. 2
- 2012
- 手の痕跡:国立西洋美術館所蔵作品を中心としたロダンとブールデルの彫刻と素描, 国立西洋美術館, 2012年11月3日-2013年1月27日, cat. no. 13
文献歴
- 1989
- Goldscheider, Cécile. Rodin, vie et œuvre, Tome I. Paris, Wildenstein Institute, 1989, pp. 40-42, no. 12.
- 1990
- 神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸, 「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. S-55.
- 2006
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 125, repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 125, repr.
- 2019
- 松方コレクション:西洋美術全作品. 川口雅子; 陳岡めぐみ編. 第2巻 彫刻・素描・版画・工芸その他, 東京, 国立西洋美術館, 2019, cat. no. 1289, col. repr.
Photo by (c) Norihiro Ueno
Currently not on display
Bust of Father Eymard
Date | 1863 (model) |
---|---|
Materials and Techniques | bronze |
Size(cm) | 60 x 28 x 29 |
Inscriptions | Signed lower right side: A. Rodin; Foundry mark lower left back: Alexis RUDIER / Fondeur PARIS. |
Credit Line | Matsukata Collection |
Standard ref. | M1289 |
Category | Sculptures |
Collection Number | S.1959-0041 |
This is Rodin's first work that can be clearly dated. Father Eymard founded the order of Le Pere du Saint Sacrement and was ordained as bishop in 1862. Further, he was the priest who warmly welcomed Rodin when the artist considered entering the priesthood, due to the pitiful suffering of his older sister Maria, and he allowed the novitiate Auguste to sculpt his portrait. The sympathetic and highly intelligent Father Eymard convinced the sculptor as he worked on the model that his vocation did not lay in the priesthood and thanks to this advice, Rodin returned to his home. This bust created in 1863 shows that the young Rodin could already grasp the internal spirit of his model and the work is proof that he had the talent to clearly express this spirit in physical form. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no.125)
Provenance
Bought from Musée Rodin by Kojiro Matsukata, Kobe through Léonce Bénédite, ca. July 1921, as ‘Le père Aymard’ (Fr. 6,000) [see several letters between Bénédite and Suzuki & Co., July 1921, in Archives of Musée Rodin, Paris; copy in NMWA curatorial files]; sequestered by French government, 1944; vested in French government under San Francisco Peace Treaty, 1952; transferred from French to Japanese government, 23 January 1959; entered into NMWA, April 1959.
Exhibition History
- 1960
- The Masterpieces of the Ex-Matsukata Collection, National Museum of Western Art, Tokyo, 14 May 1960 - 10 July 1960, S-41
- 1966
- Rodin, National Museum of Western Art, Tokyo, 23 July 1966 - 11 September 1966, cat. no. 2
- 2012
- Traces of Hands: Sculpture and Drawings by Rodin and Bourdelle from the National Museum of Western Art, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 3 November 2012 - 27 January 2013, cat. no. 13
Bibliography
- 1989
- Goldscheider, Cécile. Rodin, vie et œuvre, Tome I. Paris, Wildenstein Institute, 1989, pp. 40-42, no. 12.
- 1990
- The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. S-55.
- 2006
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 125, repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 125, repr.
- 2019
- The Matsukata Collection: Complete Catalogue of the European Art. Kawaguchi, Masako; Jingaoka, Megumi, eds. vol. 2: Sculpture, Drawings, Prints and Decorative Arts and Other Works, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2019, cat. no. 1289, col. repr.