国立西洋美術館 The National Museum of Western Art

更新日 2025.04.17 | 17 April 2025

展示中 前庭 | Forecourt

  • 共有
    ×
    • twitter
    • facebook
    • line
    • コピー
  • 拡大
  • ズーム
  • 印刷

撮影: (c) 上野則宏

展示中

前庭

≫ほかの画像をみる
とじる
1

オーギュスト・ロダン

パリ, 1840年 - ムードン, 1917年

Auguste Rodin

Paris, 1840 - Meudon, 1917

考える人(拡大作) The Thinker (Enlarged)

制作年 1881-82年(原型)、1902-03年(拡大)、1926年(鋳造)
材質・技法・形状 ブロンズ
寸法(cm) 186 x 102 x 144
署名・年記 台座右側面に署名: A. Rodin; 台座背面右下に鋳造銘: Alexis Rudier / Fondeur Paris
所蔵経緯 松方コレクション
Standard ref. M1288
分類 彫刻
所蔵番号 S.1959-0040

《考える人》について、ロダンは次のように述べている。「扉の前でダンテが岩の上に腰を下ろし、詩想に耽っている。彼の背後には、ウゴリーノ、フランチェスカ、パオロなど『神曲』のすべての人物たち。この計画は実現されなかった。全体から切り離された痩身の苦悶するダンテの姿は、意味がなかった。私は最初のインスピレーションに従って別の思索する人物を考えた。裸の男で岩の上に坐り、両足を引き寄せ拳を歯にあてて、彼は夢想している。実り豊かな思索が彼の頭脳の中でゆっくりと確かなものになってゆく。彼はもはや夢想家ではない。彼は創造者である」。《考える人》の肉体表現とその姿勢には、《アダム》と同様にミケランジェロの影響が感じられる。システィーナ礼拝堂天井画の預言者エレミア、サン・ロレンツォ聖堂メディチ家墓廟のロレンツォ・デ・メディチなどである。しかし、更に直接的な影響を及ぼした作品はカルポーの《ウゴリーノ》(1863年)である。右肘を左の腿に置いた姿勢は、驚くほどよく似ている。しかし、このカルポーの彫刻がミケランジェロの影響下にローマで制作されたことも事実である。このブロンズの巨像は、1902年から1903年にかけて、ロダンの良き協力者であったアンリ・ルボセの手によって1881–82年の原型に基づいて拡大された。《地獄の門》から独立した《考える人》は、一個の思索する人物ではなく人類共通の普遍的な人間像となった。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2009. cat. no. 133)

来歴

松方幸次郎氏購入; 1944年フランス政府が接収; 1959年フランス政府より寄贈返還

展覧会歴

1966
ロダン展: 没後50年記念, 国立西洋美術館, 1966年7月23日-1966年9月11日, cat. no. 18
1989
ロダン「地獄の門」展: 開館30周年記念展, 国立西洋美術館, 1989年10月21日-1989年12月17日, cat. no. 7

文献歴

1990
神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸, 「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. S-54.
2006
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 133, repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 133, repr.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 132, col. repr.
2019
松方コレクション:西洋美術全作品. 川口雅子; 陳岡めぐみ編. 第2巻 彫刻・素描・版画・工芸その他, 東京, 国立西洋美術館, 2019, cat. no. 1288, col. repr.

Page top

Photo by (c) Norihiro Ueno

On Display

Forecourt

≫View other images
close
1

Auguste Rodin

Paris, 1840 - Meudon, 1917

The Thinker (Enlarged)

Date 1881-82 (model), 1902-03 (enlarged), 1926 (cast)
Materials and Techniques bronze
Size(cm) 186 x 102 x 144
Inscriptions Signed right side of base: A. Rodin; Foundry mark lower right back of base: Alexis Rudier / Fondeur Paris
Credit Line Matsukata Collection
Standard ref. M1288
Category Sculptures
Collection Number S.1959-0040

Rodin made the following comment about The Thinker. "Dante sat down on the rock in front of the gates and became absorbed in poetic reverie. Behind him were Ugolino, Francesca, Paolo and all the other characters of the Divine Comedy. This plan was never realized. The anguished form of Dante's thin body isolated from the whole was meaningless. Following my initial inspiration, I then thought of another pensive figure. A naked man sits lost in thought on a rock, with both legs drawn up and his fist resting against his teeth. The work inspires a slow consideration of the beautiful thoughts that fill his head. He is not an idle dreamer. Rather, he is a creator."The physical expression and form of The Thinker, like Adam's, reveal the influence of Michelangelo. Figures such as the prophet Jeremiah in the Sistine Chapel ceiling frescos, and Lorenzo de Medici on the Medici tomb in San Lorenzo Chapel come to mind. Another work that exerted a direct influence was Carpeaux's Ugolino (1863). The image of the right elbow resting on the left thigh is surprisingly similar to Carpeaux's work. The work by Carpeaux, however, was actually executed in Rome under the direct influence of Michelangelo.This gigantic bronze figure was enlarged between 1902-04 by Rodin's collaborator Henri Lebossé on the basis of Rodin's model from 1880. The Thinker, set apart from The Gates of Hell, does not depict an individual thinking figure, but rather represents a universal image of mankind. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no. 133)

Provenance

Bought from Musée Rodin by Kojiro Matsukata, Kobe through Léonce Bénédite, ca. August 1919, as ‘Le Penseur, taille colossale’ (Fr. 50,000) [see several letters between Bénédite and Suzuki & Co., August 1919, in Archives of Rodin Museum, Paris; copy in NMWA curatorial files]; sequestered by French government, 1944; vested in French government under San Francisco Peace Treaty, 1952; transferred from French to Japanese government, 23 January 1959; entered into NMWA, April 1959.

Exhibition History

1966
Rodin, National Museum of Western Art, Tokyo, 23 July 1966 - 11 September 1966, cat. no. 18
1989
Rodin et la Porte de l’Enfer (Rodin and the Gates of Hell), National Museum of Western Art, Tokyo, 21 October 1989 - 17 December 1989, cat. no. 7

Bibliography

1990
The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. S-54.
2006
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 133, repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 133, repr.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 132, col. repr.
2019
The Matsukata Collection: Complete Catalogue of the European Art. Kawaguchi, Masako; Jingaoka, Megumi, eds. vol. 2: Sculpture, Drawings, Prints and Decorative Arts and Other Works, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2019, cat. no. 1288, col. repr.

Page top

パーマリンク:https://collection.nmwa.go.jp/S.1959-0040.html

©2022 独立行政法人国立美術館国立西洋美術館

©2022 The National Museum of Western Art, Independent Administrative Institution National Museum of Art