更新日 2024.06.20 | 20 June 2024
現在は展示していません
撮影: (c) 上野則宏
現在は展示していません。
Auguste Rodin
Paris, 1840 - Meudon, 1917
オルフェウスとマイナスたち Orpheus and the Maenads
制作年 | 1889年以前 |
---|---|
材質・技法・形状 | ブロンズ |
寸法(cm) | 81 x 50 x 40 |
署名・年記 | 台座背面に署名: Rodin; 台座右側面に鋳造銘: ALEXIS RUDIER. / FONDEUR. PARIS. |
所蔵経緯 | 松方コレクション |
Standard ref. | M1286 |
分類 | 彫刻 |
所蔵番号 | S.1959-0038 |
マイナスたちは、ギリシャ神話のディオニュソス(バッコス)につき従う狂熱的な女たちである。ギリシャ神話で最もすぐれた詩人・音楽家とされるオルフェウスは、ディオニュソスの祭の狂乱の中でトラキアの女たちの手によって八つ裂きにされてしまったという。この作品ではマイナスの膝の傍らにオルフェウスの首が表わされている。この群像は《地獄の門》のテュンパヌムの左寄りにも見られるが、ほっそりとしていながら、なまなましく官能的な曲線を描く肉体をもつ膝をつくマイナスは、独立した彫像として《膝をつくフォーネス》と呼ばれる。頭上に浮遊するマイナスの手前の像は、やはり単独像として《飛翔する姿》という名で知られる作品となる。(出典: デジタルギャラリー. 1999-2006)
来歴
松方幸次郎氏購入; 1944年フランス政府が接収; 1959年フランス政府より寄贈返還
展覧会歴
- 1960
- 松方コレクション名作選抜展, 国立西洋美術館, 1960年5月14日-1960年7月10日, S-38
- 1966
- ロダン展: 没後50年記念, 国立西洋美術館, 1966年7月23日-1966年9月11日, cat. no. 33
- 1968
- [巡回展] 国立西洋美術館所蔵 松方コレクション展, 新潟県美術博物館, 新潟, 1968年7月14日-1968年8月4日, cat. no. 71
- 1968
- [巡回展] 国立西洋美術館所蔵 松方コレクション展, 広島県立美術館, 広島, 1968年10月26日-1968年11月17日, cat. no. 71
- 1969
- [巡回展] 国立西洋美術館所蔵 松方コレクション展, 茨城県立県民文化センター, 水戸, 1969年11月22日-1969年12月21日, cat. no. 70
- 1988
- [巡回展] 国立西洋美術館所蔵 ロダン展, 倉吉博物館, 倉吉(鳥取県), 1988年5月13日-1988年6月12日, cat. no. 23
- 1989
- ロダン「地獄の門」展: 開館30周年記念展, 国立西洋美術館 , 1989年10月21日-1989年12月17日, cat. no. 31
- 1991
- Auguste Rodin, Das Höllentor: Zeichnungen und Plastik, Städtische Kunsthalle Mannheim, 1991年9月28日-1992年1月6日, cat. no. 48, repr.
- 1996
- 国立西洋美術館所蔵 ロダン展, 萬鉄五郎記念美術館, 東和町(岩手県), 1996年10月10日-1996年11月17日, cat. no. 22
- 2012
- 手の痕跡:国立西洋美術館所蔵作品を中心としたロダンとブールデルの彫刻と素描, 国立西洋美術館, 2012年11月3日-2013年1月27日, cat. no. 45
文献歴
- 1990
- 神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸, 「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. S-52.
- 1991
- Auguste Rodin: Das Höllentor: Zeichnungen und Plastik (exh. cat.). Fath, Manfred, ed. München, Prestel-Verlag, 1991, pp. 96, 143, cat. no. 48, repr.
- 2019
- 松方コレクション:西洋美術全作品. 川口雅子; 陳岡めぐみ編. 第2巻 彫刻・素描・版画・工芸その他, 東京, 国立西洋美術館, 2019, cat. no. 1286, col. repr.
Photo by (c) Norihiro Ueno
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Orpheus and the Maenads
Date | Before 1889 |
---|---|
Materials and Techniques | bronze |
Size(cm) | 81 x 50 x 40 |
Inscriptions | Signed back of base: Rodin; Foundry mark right side of base: ALEXIS RUDIER. / FONDEUR. PARIS. |
Credit Line | Matsukata Collection |
Standard ref. | M1286 |
Category | Sculptures |
Collection Number | S.1959-0038 |
The maenads appear in Greek mythology and are frenzied women who followed Dionysus (Bacchus). Orpheus, who is considered the greatest poet and musician in Greek mythology, is said to have been torn to pieces by Thracian women during the frenzy of the Dionysus festival. In this sculpture, Orpheus' head lies at the maenad's knees. This group of figures also appears on the left-hand side of the tympanum of "The Gates of Hell". The kneeling maenad is slender and yet her body is expressed with vividly sensual curves. This figure also exists as an independent sculpture entitled "Standing Faunness". Of the maenads floating overhead, the front figure was also turned into a sculpture of its own entitled "A Flying Figure". (Source: The Digital Gallery. 1999-2006)
Provenance
[?] Purchased by Kojiro Matsukata, Kobe through Léonce Bénédite, ca. November 1921, as ‘Les Erynnies, petit groupe de trois figures, bronze’ (Fr. 35,000) [see several letters between Bénédite and Suzuki & Co., November 1921, in Bibliothèque centrale des musées nationaux, Paris; copy in NMWA curatorial files]; sequestered by French government, 1944; vested in French government under San Francisco Peace Treaty, 1952; transferred from French to Japanese government, 23 January 1959; entered into NMWA, April 1959.
Exhibition History
- 1960
- The Masterpieces of the Ex-Matsukata Collection, National Museum of Western Art, Tokyo, 14 May 1960 - 10 July 1960, S-38
- 1966
- Rodin, National Museum of Western Art, Tokyo, 23 July 1966 - 11 September 1966, cat. no. 33
- 1968
- [Tour Exhibition] The Matsukata Collection of the National Museum of Western Art, The Niigata Prefectural Museum, Niigata, 14 July 1968 - 4 August 1968, cat. no. 71
- 1968
- [Tour Exhibition] The Matsukata Collection of the National Museum of Western Art, The Hiroshima Prefectural Museum of Art, Hiroshima, 26 October 1968 - 17 November 1968, cat. no. 71
- 1969
- [Tour Exhibition] The Matsukata Collection of the National Museum of Western Art, The Cultural Center of Ibaraki Prefecture, Mito, 22 November 1969 - 21 December 1969, cat. no. 70
- 1988
- [Tour Exhibition] Rodin, The Kurayoshi Museum, 13 May 1988 - 12 June 1988, cat. no. 23
- 1989
- Rodin et la Porte de l’Enfer (Rodin and the Gates of Hell), National Museum of Western Art, Tokyo, 21 October 1989 - 17 December 1989, cat. no. 31
- 1991
- Auguste Rodin, Das Höllentor: Zeichnungen und Plastik, Städtische Kunsthalle Mannheim, 28 September 1991 - 6 January 1992, cat. no. 48, repr.
- 1996
- Rodin: Selected Works from National Museum of Western Art, Yorozu Tetsugoro Memorial Museum, Towacho, 10 October 1996 - 17 November 1996, cat. no. 22
- 2012
- Traces of Hands: Sculpture and Drawings by Rodin and Bourdelle from the National Museum of Western Art, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 3 November 2012 - 27 January 2013, cat. no. 45
Bibliography
- 1990
- The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. S-52.
- 1991
- Auguste Rodin: Das Höllentor: Zeichnungen und Plastik (exh. cat.). Fath, Manfred, ed. München, Prestel-Verlag, 1991, pp. 96, 143, cat. no. 48, repr.
- 2019
- The Matsukata Collection: Complete Catalogue of the European Art. Kawaguchi, Masako; Jingaoka, Megumi, eds. vol. 2: Sculpture, Drawings, Prints and Decorative Arts and Other Works, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2019, cat. no. 1286, col. repr.