更新日 2024.10.24 | 24 October 2024
展示中 常設展 | Permanent collection
Auguste Rodin
Paris, 1840 - Meudon, 1917
フギット・アモール(去りゆく愛) Fugit Amor (Fugitive Love)
制作年 | 1887年以前 |
---|---|
材質・技法・形状 | ブロンズ |
寸法(cm) | 36 x 45 x 20 |
署名・年記 | 台座背面に署名: A. Rodin; 台座正面に鋳造銘: Alexis. Rudier / Fondeur. PARIS |
所蔵経緯 | 松方コレクション |
Standard ref. | M1270 |
分類 | 彫刻 |
所蔵番号 | S.1959-0022 |
「フギット・アモール」は、逃げ去る愛、消えゆく愛を意味するラテン語である。頭に両手を当て、うつぶせに伸びあがるような曖昧なポーズの若い女、その背からずり落ちそうな不安定な位置で仰向けになって、尽きようとする力をふりしぼって両腕を女性の胸にまわそうとする男。はかなく消え去る愛、渇望しつつ永遠に到達することのできない確かな愛、そして決して手中にすることのできない絶対的な真や美を象徴している。《地獄の門》の右扉で、この群像は2カ所にはっきりとした姿を浮かび上がらせている。(出典: デジタルギャラリー. 1999-2006)
来歴
松方幸次郎氏購入; 1944年フランス政府が接収; 1959年フランス政府より寄贈返還.
展覧会歴
- 1960
- 松方コレクション名作選抜展, 国立西洋美術館, 1960年5月14日-1960年7月10日, S-22
- 1966
- ロダン展: 没後50年記念, 国立西洋美術館, 1966年7月23日-1966年9月11日, cat. no. 30
- 1988
- [巡回展] 国立西洋美術館所蔵 ロダン展, 倉吉博物館, 倉吉(鳥取県), 1988年5月13日-1988年6月12日, cat. no. 17
- 1989
- ロダン「地獄の門」展: 開館30周年記念展, 国立西洋美術館 , 1989年10月21日-1989年12月17日, cat. no. 53
- 1996
- 国立西洋美術館所蔵 ロダン展, 萬鉄五郎記念美術館, 東和町(岩手県), 1996年10月10日-1996年11月17日, cat. no. 21
- 2007
- [国立美術館巡回展] 国立西洋美術館所蔵 ヨーロッパ美術の精華―神々と自然のかたち―, 姫路市立美術館, 2007年11月4日-2007年12月2日, cat. no. 43
- 2007
- [国立美術館巡回展] 国立西洋美術館所蔵 ヨーロッパ美術の精華―神々と自然のかたち―, 松本市美術館, 2007年12月11日-2008年2月3日, cat. no. 43
- 2012
- 手の痕跡:国立西洋美術館所蔵作品を中心としたロダンとブールデルの彫刻と素描, 国立西洋美術館, 2012年11月3日-2013年1月27日, cat. no. 42
- 2015
- Japan's Love for Impressionism: From Monet to Renoir, Bundeskunsthalle, Bonn, 2015年10月8日-2016年2月21日, cat. no. 93, col. repr.
- 2017
- [平成29年度国立美術館巡回展]国立西洋美術館所蔵 ミューズ(芸術の女神):まなざしの先の女性たち, 福島県立美術館, 2017年4月22日-2017年7月2日, 秋田県立近代美術館, 7月15日-9月18日, cat. no. 69
- 2017
- [版画素描展示]《地獄の門》への道:ロダン素描集『アルバム・フナイユ』, 国立西洋美術館 版画素描展示室, 2017年10月21日-2018年1月28日, cat. no. 131
- 2022
- Renoir—Monet—Gauguin: Images of a Floating World: the Collections of Kōjirō Matsukata and Karl Ernst Osthaus, Museum Folkwang, 2022年2月6日-2022年5月15日
文献歴
- 1990
- 神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸, 「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. S-36.
- 2015
- Japan's Love for Impressionism: From Monet to Renoir (exh. cat.). Marks-Hanssen, Beate, ed. Bonn, Bundeskunsthalle, 2015, pp. 162, 246, cat. no. 93, col. repr.
- 2017
- 芸術の女神ミューズ:まなざしの先の女性たち:国立西洋美術館所蔵:平成29年度国立美術館巡回展 (exh. cat.). 中田明日佳責任編集. 東京, 国立西洋美術館, 2017, pp. 97, 141, cat. no. 69, col. repr.
- 2019
- 松方コレクション:西洋美術全作品. 川口雅子; 陳岡めぐみ編. 第2巻 彫刻・素描・版画・工芸その他, 東京, 国立西洋美術館, 2019, cat. no. 1270, col. repr.
- 2021
- 山形で考える西洋美術|高岡で考える西洋美術—「ここ」と「遠く」が触れるとき (exh. cat.). 新藤淳責任編集. 東京, 国立西洋美術館, 2021, pp. 42, 175, cat. no. Y1_32 | T3_36, col. repr.
- 2022
- Renoir—Monet—Gauguin: Images of a Floating World: the Collections of Kōjirō Matsukata and Karl Ernst Osthaus (exh.cat.). Engel, Nadine; Herlemann, Rebecca, eds. Berlin, Hatje Cantz, [2022], pp. 236, 368, col. repr.
Fugit Amor (Fugitive Love)
Date | Before 1887 |
---|---|
Materials and Techniques | bronze |
Size(cm) | 36 x 45 x 20 |
Inscriptions | Signed back of base: A. Rodin; foundry mark front of base: Alexis. Rudier / Fondeur. PARIS |
Credit Line | Matsukata Collection |
Standard ref. | M1270 |
Category | Sculptures |
Collection Number | S.1959-0022 |
"Fugit amor" is the Latin for fugitive or transient love. The young woman has both hands raised against her head. The man is facing upward in an awkward position as if about to slide off the woman's back and is desperately draining his arms around the woman's breast. Together they symbolize love that disappears in vain, a sound love that is yearned after and yet eternally unattainable, and the absolute truth or beauty that can never be obtained. This couple is identifiable in two sections of the right door of "The Gates of Hell". (Source: The Digital Gallery. 1999-2006)
Provenance
Bought from Musée Rodin by Kojiro Matsukata, Kobe through Léonce Bénédite, ca. April 1919, as ‘Fugit Amor’ (Fr. 15,000) [see several letters between Bénédite and Suzuki & Co., April 1919, in Archives of Musée Rodin, Paris; copy in NMWA curatorial files]; sequestered by French government, 1944; vested in French government under San Francisco Peace Treaty, 1952; transferred from French to Japanese government, 23 January 1959; entered into NMWA, April 1959.
Exhibition History
- 1960
- The Masterpieces of the Ex-Matsukata Collection, National Museum of Western Art, Tokyo, 14 May 1960 - 10 July 1960, S-22
- 1966
- Rodin, National Museum of Western Art, Tokyo, 23 July 1966 - 11 September 1966, cat. no. 30
- 1988
- [Tour Exhibition] Rodin, The Kurayoshi Museum, 13 May 1988 - 12 June 1988, cat. no. 17
- 1989
- Rodin et la Porte de l’Enfer (Rodin and the Gates of Hell), National Museum of Western Art, Tokyo, 21 October 1989 - 17 December 1989, cat. no. 53
- 1996
- Rodin: Selected Works from National Museum of Western Art, Yorozu Tetsugoro Memorial Museum, Towacho, 10 October 1996 - 17 November 1996, cat. no. 21
- 2007
- Gods and Nature: The Essence of European Art from the National Museum of Western Art, Tokyo, Himeji City Museum of Art, 4 November 2007 - 2 December 2007, cat. no. 43
- 2007
- Gods and Nature: The Essence of European Art from the National Museum of Western Art, Tokyo, Matsumoto City Museum of Art, 11 December 2007 - 3 February 2008, cat. no. 43
- 2012
- Traces of Hands: Sculpture and Drawings by Rodin and Bourdelle from the National Museum of Western Art, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 3 November 2012 - 27 January 2013, cat. no. 42
- 2015
- Japan's Love for Impressionism: From Monet to Renoir, Bundeskunsthalle, Bonn, 8 October 2015 - 21 February 2016, cat. no. 93, col. repr.
- 2017
- [Traveling Exhibitions Presenting National Art Museum Collections, Fiscal 2017] Muse: Women before the Artists' Eyes: From the Collection of the National Museum of Western Art, Tokyo, Fukushima Prefectural Museum of Art, 22 April 2017 - 2 July 2017, Akita Museum of Modern Art, 15 July-18 September, cat. no. 69
- 2017
- [Prints and Drawings Exhibition] Getting to the Gates of Hell: Rodin's Album Fenaille Drawings for Dante's Divine Comedy, The National Museum of Western Art, Tokyo, Prints and Drawings Gallery, 21 October 2017 - 28 January 2018, cat. no. 131
- 2022
- Renoir—Monet—Gauguin: Images of a Floating World: the Collections of Kōjirō Matsukata and Karl Ernst Osthaus, Museum Folkwang, 6 February 2022 - 15 May 2022
Bibliography
- 1990
- The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. S-36.
- 2015
- Japan's Love for Impressionism: From Monet to Renoir (exh. cat.). Marks-Hanssen, Beate, ed. Bonn, Bundeskunsthalle, 2015, pp. 162, 246, cat. no. 93, col. repr.
- 2017
- Muse: Women before the Artists' Eyes: from the Collection of the National Museum of Western Art, Tokyo: Traveling Exhibitions Presenting National Art Museum Collections, Fiscal 2017 (exh. cat.). Nakada, Asuka, ed. Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2017, pp. 97, 141, cat. no. 69, col. repr.
- 2019
- The Matsukata Collection: Complete Catalogue of the European Art. Kawaguchi, Masako; Jingaoka, Megumi, eds. vol. 2: Sculpture, Drawings, Prints and Decorative Arts and Other Works, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2019, cat. no. 1270, col. repr.
- 2021
- When Here and Afar Meet: Western Art in Yamagata/Western Art in Takaoka (exh. cat.). Shinfuji, Atsushi, ed. Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2021, pp. 42, 175, cat. no. Y1_32 | T3_36, col. repr.
- 2022
- Renoir—Monet—Gauguin: Images of a Floating World: the Collections of Kōjirō Matsukata and Karl Ernst Osthaus (exh.cat.). Engel, Nadine; Herlemann, Rebecca, eds. Berlin, Hatje Cantz, [2022], pp. 236, 368, col. repr.