国立西洋美術館 The National Museum of Western Art

更新日 2025.04.07 | 07 April 2025

現在は展示していません

  • 共有
    ×
    • twitter
    • facebook
    • line
    • コピー
  • 拡大
  • ズーム
  • 印刷

撮影: (c) 上野則宏

現在は展示していません。

≫ほかの画像をみる
とじる
1

オーギュスト・ロダン

パリ, 1840年 - ムードン, 1917年

Auguste Rodin

Paris, 1840 - Meudon, 1917

永遠の青春 Eternal Springtime

制作年 1881-84年
材質・技法・形状 ブロンズ
寸法(cm) 65 x 71 x 38
署名・年記 台座背面に署名: A. Rodin; 台座背面右下に鋳造銘: Alexis Rudier / Fondeur Paris
所蔵経緯 松方コレクション
Standard ref. M1264
分類 彫刻
所蔵番号 S.1959-0016

この《永遠の青春》は、テーマ的には《接吻》(1886年、S.1959-4)と同系統の、『神曲』のパオロとフランチェスカに見られるような「愛」のテーマのヴァリエーションである。ここで扱われている女性の姿態は、1882年にアデールという名のモデルをもとにロダンが制作したトルソが下敷きとなっており、ロダンの彫刻には常に見られる、既成の彫刻の組み合わせによる構成の一例と考えてよい。誰にでも一見して理解可能な甘く官能的な主題と、完結した美しい構成によってこの彫刻は非常な人気を博した。1898年のサロンに初出品されたのち、大理石やブロンズによる、大きさや形を多少異にするヴァージョンやレプリカが数多くつくられている。(出典: デジタルギャラリー. 1999-2006)

来歴

松方幸次郎氏購入; 1944年フランス政府が接収; 1959年フランス政府より寄贈返還.

展覧会歴

1966
ロダン展: 没後50年記念, 国立西洋美術館, 1966年7月23日-1966年9月11日, cat. no. 62
1989
ロダン「地獄の門」展: 開館30周年記念展, 国立西洋美術館 , 1989年10月21日-1989年12月17日, cat. no. 28
2016
松方コレクション展―松方幸次郎 夢の軌跡―, 神戸市立博物館, 2016年9月17日-2016年11月27日, cat. no. 61, col. repr.

文献歴

1990
神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸, 「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. S-30.
2016
松方コレクション展―松方幸次郎 夢の軌跡― (exh. cat.). 神戸市立博物館編. [神戸], 松方コレクション展実行委員会, 2016, pp. 104, 263, cat. no. 61, col. repr.
2019
松方コレクション:西洋美術全作品. 川口雅子; 陳岡めぐみ編. 第2巻 彫刻・素描・版画・工芸その他, 東京, 国立西洋美術館, 2019, cat. no. 1264, col. repr.

Page top

Photo by (c) Norihiro Ueno

Currently not on display

≫View other images
close
1

Auguste Rodin

Paris, 1840 - Meudon, 1917

Eternal Springtime

Date 1881-84
Materials and Techniques bronze
Size(cm) 65 x 71 x 38
Inscriptions Signed back of base: A. Rodin; Foundry mark lower right back of base: Alexis Rudier / Fondeur Paris
Credit Line Matsukata Collection
Standard ref. M1264
Category Sculptures
Collection Number S.1959-0016

The theme in "Eternal Springtime" is in line with "The Kiss" (1886, S.1959-4) and is a variation of the theme of "love" exemplified by Paolo and Francesca in "The Divine Comedy". The woman's pose is based on a torso Rodin sculpted in 1882 using a model named Adèle. Rodin constantly produced sculptures by combining existing figures and this composition is one such example.This bronze proved extremely popular as the sweet and sensual theme is understandable at first sight and the handsome structure is complete in itself. It was first submitted to the Salon of 1898 and then turned into many variations and replicas in marble and bronze varying in size and form. (Source: The Digital Gallery. 1999-2006)

Provenance

Bought from Musée Rodin by Kojiro Matsukata, Kobe through Léonce Bénédite, ca. July 1923, as ‘Le Printemps’ (Fr. 35,000) [see several letters between Bénédite and Suzuki & Co., July 1923, in Archives of Musée Rodin, Paris; copy in NMWA curatorial files]; sequestered by French government, 1944; vested in French government under San Francisco Peace Treaty, 1952; transferred from French to Japanese government, 23 January 1959; entered into NMWA, April 1959.

Exhibition History

1966
Rodin, National Museum of Western Art, Tokyo, 23 July 1966 - 11 September 1966, cat. no. 62
1989
Rodin et la Porte de l’Enfer (Rodin and the Gates of Hell), National Museum of Western Art, Tokyo, 21 October 1989 - 17 December 1989, cat. no. 28
2016
The Old Matsukata Collection: Reenvisioning the Dream, Kobe City Museum, 17 September 2016 - 27 November 2016, cat. no. 61, col. repr.

Bibliography

1990
The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. S-30.
2016
The Old Matsukata Collection: Reenvisioning the Dream (exh. cat.). Kobe City Museum, ed. [Kobe], Executive Committee of the Old Matsukata Collection, 2016, pp. 104, 263, cat. no. 61, col. repr.
2019
The Matsukata Collection: Complete Catalogue of the European Art. Kawaguchi, Masako; Jingaoka, Megumi, eds. vol. 2: Sculpture, Drawings, Prints and Decorative Arts and Other Works, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2019, cat. no. 1264, col. repr.

Page top

パーマリンク:https://collection.nmwa.go.jp/S.1959-0016.html

©2022 独立行政法人国立美術館国立西洋美術館

©2022 The National Museum of Western Art, Independent Administrative Institution National Museum of Art