更新日 2025.04.08 | 08 April 2025
展示中 常設展 | Permanent collection
Auguste Rodin
Paris, 1840 - Meudon, 1917
接吻 The Kiss
制作年 | 1882-87年頃(原型) |
---|---|
材質・技法・形状 | ブロンズ |
寸法(cm) | 87 x 51 x 55 |
署名・年記 | 台座背面上に署名: A. Rodin; 台座背面右下に鋳造銘: Alexis RUDIER / Fondeur. Paris |
所蔵経緯 | 松方コレクション |
Standard ref. | M1252 |
分類 | 彫刻 |
所蔵番号 | S.1959-0004 |
ダンテの『神曲』のパオロとフランチェスカの悲恋に想を得たこの作品は、初め《愛の誓い》、あるいは《パオロとフランチェスカ》とよばれ、そのシルエットは地獄の門の習作であるテラコッタの中に認められる。けれどもこの男女は官能の業火にさいなまれるのではなく、ロダンは、むしろ清純で熱烈な愛の勝利を謳っている。「恋愛こそ生命の花である」と言っているロダンは、アトリエで若い男女にこの通りのポーズをさせて真実の姿を追求した。(出典: 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 136)
来歴
松方幸次郎氏購入; 1944年フランス政府が接収; 1959年フランス政府より寄贈返還.
展覧会歴
- 1966
- ロダン展: 没後50年記念, 国立西洋美術館, 1966年7月23日-1966年9月11日, cat. no. 63
- 1989
- ロダン「地獄の門」展: 開館30周年記念展, 国立西洋美術館 , 1989年10月21日-1989年12月17日, cat. no. 14
- 1990
- 近代彫刻の流れ―西洋と日本:旭川市開基100年・中原悌二郎賞20周年記念, 北海道立旭川美術館, 1990年9月29日-1990年11月4日, cat. no. 2, repr.
- 1996
- カミーユ・クローデル展, Bunkamura ザ・ミュージアム, 1996年6月1日-1996年7月14日, 山口県立美術館, 7月20日-8月18日, cat. no. no. 79, repr.
- 1997
- 国立西洋美術館展─愛と生命の響き: ルネサンスから近代への西洋美術の流れ, 新潟県立近代美術館, 1997年4月12日-1997年5月18日, cat. no. 35
- 2001
- ロダンと日本, 静岡県立美術館, 2001年4月28日-2001年6月10日, 愛知県立美術館, 6月22日-8月19日, cat. no. 190, col. repr.
- 2015
- Japan's Love for Impressionism: From Monet to Renoir, Bundeskunsthalle, Bonn, 2015年10月8日-2016年2月21日, cat. no. 86, col. repr.
- 2017
- [平成29年度国立美術館巡回展]国立西洋美術館所蔵 ミューズ(芸術の女神):まなざしの先の女性たち, 福島県立美術館, 2017年4月22日-2017年7月2日, 秋田県立近代美術館, 7月15日-9月18日, cat. no. 68
- 2019
- 松方コレクション展:国立西洋美術館開館60周年記念, 国立西洋美術館, 2019年6月11日-2019年9月23日, cat. no. 81, col. repr.
文献歴
- 1966
- 中村伝三郎. 日本彫刻史のなかのロダン. みづゑ. no. 739, 9 1966, pp. 49-63, repr. p. 55.
- 1990
- 神戸市立博物館編. 松方コレクション西洋美術総目録. 神戸, 「松方コレクション展」実行委員会, 1990, cat. no. S-18.
- 1990
- 近代彫刻の流れ:西洋と日本 (exh. cat.). 北海道立旭川美術館編. 旭川, 北海道立旭川美術館, 1990, pp. 17, 78, cat. no. 2, repr.
- 1996
- カミーユ・クローデル (exh. cat.). アプトインターナショナル編. [東京], アプトインターナショナル, 1996, pp. 150-153, 197, cat. no. 79, repr.
- 2001
- ロダンと日本 (exh.cat.). 静岡県立美術館; 愛知県美術館編. 現代彫刻センター, 2001, pp. 203, 338, cat. no. 190, col. repr.
- 2006
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 136, repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 136, repr.
- 2013
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 135, col. repr.
- 2015
- Japan's Love for Impressionism: From Monet to Renoir (exh. cat.). Marks-Hanssen, Beate, ed. Bonn, Bundeskunsthalle, 2015, pp. 144, 246, cat. no. 86, col. repr.
- 2017
- 芸術の女神ミューズ:まなざしの先の女性たち:国立西洋美術館所蔵:平成29年度国立美術館巡回展 (exh. cat.). 中田明日佳責任編集. 東京, 国立西洋美術館, 2017, pp. 96, 141, cat. no. 68, col. repr.
- 2019
- 松方コレクション:西洋美術全作品. 川口雅子; 陳岡めぐみ編. 第2巻 彫刻・素描・版画・工芸その他, 東京, 国立西洋美術館, 2019, cat. no. 1252, col. repr.
- 2019
- 松方コレクション展:国立西洋美術館開館60周年記念 (exh. cat.). 陳岡めぐみ責任編集. 東京, 国立西洋美術館; 読売新聞東京本社; NHK; NHKプロモーション, 2019, pp. 161, 164, 362, cat. no. 81, col. repr.
The Kiss
Date | c. 1882-87 (model) |
---|---|
Materials and Techniques | bronze |
Size(cm) | 87 x 51 x 55 |
Inscriptions | Signed upper back of base: A. Rodin; foundry mark lower right back of base: Alexis RUDIER / Fondeur. Paris |
Credit Line | Matsukata Collection |
Standard ref. | M1252 |
Category | Sculptures |
Collection Number | S.1959-0004 |
This work recalls the tragic love of Paolo and Francesca in Dante's Divine Comedy. Its silhouette can be found in the study plaster for The Gates of Hell. The Kiss as an independent sculpture from The Gates, however, represents the universal love, apart from the story of Paolo and Francesca. This couple did not burn in the hell fires of carnal love. Instead Rodin used them to symbolize the triumph of pure passionate love. Rodin commented "Love is the Flower of Life" as he posed a young couple in this pose in his studio to capture a realistic effect. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no. 136)
Provenance
Bought from Musée Rodin by Kojiro Matsukata, Kobe through Léonce Bénédite, ca. April 1919, as ‘Baiser’(Fr. 25,000) [see several letters between Bénédite and Suzuki & Co., April 1919, in Archives of Musée Rodin, Paris; copy in NMWA curatorial files]; sequestered by French government, 1944; vested in French government under San Francisco Peace Treaty, 1952; transferred from French to Japanese government, 23 January 1959; entered into NMWA, April 1959.
Exhibition History
- 1966
- Rodin, National Museum of Western Art, Tokyo, 23 July 1966 - 11 September 1966, cat. no. 63
- 1989
- Rodin et la Porte de l’Enfer (Rodin and the Gates of Hell), National Museum of Western Art, Tokyo, 21 October 1989 - 17 December 1989, cat. no. 14
- 1990
- Kindai Chokoku no Nagare, Asahikawa Museum of Art, 29 September 1990 - 4 November 1990, cat. no. 2, repr.
- 1996
- Camille Claudel, The Bunkamura Museum of Art, 1 June 1996 - 14 July 1996, Yamaguchi Prefectural Museum of Art, 20 july-18 August, cat. no. 79, repr.
- 1997
- Resonating Love and Life: European Art from National Museum of Western Art, Tokyo, The Niigata Prefectural Museum of Modern Art, Nagaoka, 12 April 1997 - 18 May 1997, cat. no. 35
- 2001
- Rodin et le Japon, Shizuoka Prefectural Museum of Art, 28 April 2001 - 10 June 2001, Aichi Prefectural Museum of Art, 22 June-19 August, cat. no. 190, col. repr.
- 2015
- Japan's Love for Impressionism: From Monet to Renoir, Bundeskunsthalle, Bonn, 8 October 2015 - 21 February 2016, cat. no. 86, col. repr.
- 2017
- [Traveling Exhibitions Presenting National Art Museum Collections, Fiscal 2017] Muse: Women before the Artists' Eyes: From the Collection of the National Museum of Western Art, Tokyo, Fukushima Prefectural Museum of Art, 22 April 2017 - 2 July 2017, Akita Museum of Modern Art, 15 July-18 September, cat. no. 68
- 2019
- The Matsukata Collection: A One-Hundred-Year Odyssey: Upon the 60th Anniversary of the NMWA, The National Museum of Western Art, Tokyo, 11 June 2019 - 23 September 2019, cat. no. 81, col. repr.
Bibliography
- 1966
- Nakamura, Denzaburo. Nihon-Chokoku-si no naka-no Rodin. Mizue. no. 739, 9 1966, pp. 49-63, repr. p. 55.
- 1990
- The Old Matsukata Collection. Kobe City Museum, ed. Kobe, "Matsukata Korekushon Ten" Jikkoiinkai, 1990, cat. no. S-18.
- 1990
- Kindai Chokoku no Nagare: Seiyo to Nihon (exh. cat.). Hokkaido Asahikawa Museum of Art, ed. Asahikawa, Hokkaido Asahikawa Museum of Art, 1990, pp. 17, 78, cat. no. 2, repr.
- 1996
- Camille Claudel (exh. cat.). APT International, ed. [Tokyo], APT International, 1996, pp. 150-153, 197, cat. no. 79, repr.
- 2001
- Rodin et le Japon (exh.cat.). Shizuoka Prefectural Museum of Art; Aichi Prefectural Museum of Art, eds. Contemporary Sculpture Center, 2001, pp. 203, 338, cat. no. 190, col. repr.
- 2006
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 136, repr.
- 2009
- Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 136, repr.
- 2013
- Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 135, col. repr.
- 2015
- Japan's Love for Impressionism: From Monet to Renoir (exh. cat.). Marks-Hanssen, Beate, ed. Bonn, Bundeskunsthalle, 2015, pp. 144, 246, cat. no. 86, col. repr.
- 2017
- Muse: Women before the Artists' Eyes: from the Collection of the National Museum of Western Art, Tokyo: Traveling Exhibitions Presenting National Art Museum Collections, Fiscal 2017 (exh. cat.). Nakada, Asuka, ed. Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2017, pp. 96, 141, cat. no. 68, col. repr.
- 2019
- The Matsukata Collection: Complete Catalogue of the European Art. Kawaguchi, Masako; Jingaoka, Megumi, eds. vol. 2: Sculpture, Drawings, Prints and Decorative Arts and Other Works, Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2019, cat. no. 1252, col. repr.
- 2019
- The Matsukata Collection: A One-Hundred-Year Odyssey (exh. cat.). Jingaoka, Megumi, ed. Tokyo, The National Museum of the Western Art, Tokyo; Yomiuri Shimbun; NHK; NHK Promotions, 2019, pp. 161, 164, 362, cat. no. 81, col. repr.