更新日 2017.04.20 | 20 April 2017

展示中 常設展Permanent Collection

フアン・バン・デル・アメン[マドリード, 1596年 - マドリード, 1631年]

果物籠と猟鳥のある静物

材質・技法・形状油彩、カンヴァス
寸法(cm)75.4 x 144.5
署名・年記画面右下に署名と年記:Juº BaldeRama Deleon/f. 162…
分類絵画
所蔵番号P.2014-0002
果物籠と猟鳥のある静物 Still Life with Basket of Fruit and Game Fowl

作品解説

 バン・デル・アメンは、17世紀初頭のマドリードで活躍し、ボデゴンと呼ばれるスペイン独自の静物画を代表する画家です。メロン、果物籠、そして猟鳥というモチーフの種類、それらを窓枠のような奥行きの浅い台に配す構図は、当時のボデゴンに典型的な手法です。画面を埋め尽くすように多数のモチーフを配すのはこの画家の初期作品に顕著な特徴で、左右対称の厳格な構図に華やかな装飾的感覚を持ち込み、独自の気品ある静物画を確立しました。  本作はバン・デル・アメンが描いた最も大きな静物画の1つであり、初期の野心作です。横長のフォーマットからして、邸宅内の扉口もしくは窓の上を飾るために制作されたものと考えられますが、注文主は判明していません。(出典: 展示室作品解説パネル)

来歴

1855, Madrid; ca.1936-39 to 1954, Celedonio Leyún Villanueva, Madrid; and to 2010 by inheritance; from whom acquired by a private collection, Spain; purchased by NMWA, 2014.

文献歴

1982
Padrón, Matías Díaz. Tres bodegones identificados de Juan van der Hamen, Felipe Ramirez y Francisco Ykens. Archivo Español de Arte. 220, 1982, pp. 382-386.
2005
Juan van der Hamen and the Court of Madrid (exh. cat.). Jordan, William B.; Real, Palacio eds. Meadows Museum, Madrid; Dallas, 2005-06 New Haven and London, Yale University Press, 2005, p. 108, fig. 6. 34.
2016
国立西洋美術館報. No. 49 (Apr. 2014-Mar. 2015), 2016, 川瀬佑介. 新収作品. pp. 13-18, 新収作品一覧. p. 26, repr.

Page top

Juan van der Hamen y León [Madrid, 1596 - Madrid, 1631]

Still Life with Basket of Fruit and Game Fowl

Materials/TechniquesOil on canvas
Size (cm)75.4 x 144.5
InscriptionsSigned and indistinctly dated, lower right: Juº BaldeRama Deleon/f. 162...
CategoryPaintings
Collection NumberP.2014-0002
Still Life with Basket of Fruit and Game Fowl

Active in Madrid, Juan van der Hamen mastered a form of still-life painting that appeared in early seventeenth-century Spain known as the bodegón (derived from bodega, meaning "tavern" ). The choice of motifs and style of composition on display here are typical of bodegones of around 1620. As in other early works by the artist, the motifs are arranged to almost completely fill up the picture plane. The rigorous composition and splendid decorativeness of this, one of van der Hamen's largest still lifes, underpin its unique, refined appeal. (Source: Gallery label, July 2016)

Provenance

1855, Madrid; ca.1936-39 to 1954, Celedonio Leyún Villanueva, Madrid; and to 2010 by inheritance; from whom acquired by a private collection, Spain; purchased by NMWA, 2014.

Bibliography

1982
Padrón, Matías Díaz. Tres bodegones identificados de Juan van der Hamen, Felipe Ramirez y Francisco Ykens. Archivo Español de Arte. 220, 1982, pp. 382-386.
2005
Juan van der Hamen and the Court of Madrid (exh. cat.). Jordan, William B.; Real, Palacio eds. Meadows Museum, Madrid; Dallas, 2005-06 New Haven and London, Yale University Press, 2005, p. 108, fig. 6. 34.
2016
Annual Bulletin of the National Museum of Western Art. No. 49 (Apr. 2014-Mar. 2015), 2016, Kawase, Yusuke. New Acquisitions. pp. 13-18, List of New Acquisitions. p. 26, repr.

Page top