更新日 2024.03.12 | 12 March 2024
展示中 常設展 | Permanent collection
展示中
Giovanni Paolo Panini
Piacenza, 1691 - Rome, 1765
古代建築と彫刻のカプリッチョ An Architectural Capriccio of the Roman Forum with Philosophers and Soldiers among Ancient Ruins, including the Arch of Janus Quadrifrons, the Sarcophagus of Santa Constanza, the Farnese Hercules and the Cincinnatus
制作年 | 1745-50年頃 |
---|---|
材質・技法・形状 | 油彩、カンヴァス |
寸法(cm) | 98.4 x 135 |
分類 | 絵画 |
所蔵番号 | P.2010-0001 |
パニーニは1691年にピアチェンツァで生まれ、20歳でローマに移り、1718年頃からローマの画家アカデミーで幾何学遠近法の教鞭をとりました。彼の作品は、派手な遠近法を駆使しながら、そこに優美な人物像を配置したローマの都市景観図や古代遺跡の景観を取り入れたカプリッチョ(現実と空想が融合した風景画)、さらには祝祭記念画などを特徴として、フランス王室やスペイン王室をはじめとして、ヨーロッパ各国で人気を博しました。またパニーニは1754年にローマの画家アカデミーの第58代総裁に推挙され、その翌年にはローマのフランス・アカデミーの総裁にも推挙された、18世紀半ばのローマで極めて重 要な役割を果たした画家です。ピラネージとも親交の深かったパニーニは、17世紀以来の古代遺跡や文物をモチーフとした景観画のジャンルを最も成熟させた画家で、ユベール・ロベールもローマ滞在の折に彼の薫陶を受けた画家のひとりです。 この作品は、北ウェールズの初代ペンライン男爵のコレクションに1860年頃に入った後、ペンライン男爵、ダグラス=ペナント家が代々所蔵していた由緒ある作品です。作品そのものはパニーニが最も精力的に活動をしていた1745年から50年頃にかけて制作されたものと考えられ、いわゆるカプリッチョながら非常に独創的な構図と内容となっています。画面中央には「ファルネーゼのヘラクレス」として知られるヘラクレス像、その奥には現在ルーヴル美術館に所蔵される《通称キンキンナートゥス像》、画面中央奥には《聖コンスタンツァの石棺》、画面右奥には《ヤヌス・クワドリフロンス門》などの古代遺跡や彫像が描かれています。一方でヘラクレス像に向かって何かを話しかけている中央の白いトガを着た人物は哲学者ディオゲネスで、ヘラクレス像相手に物乞いをして、周囲の兵士に冷やかされている場面を表わしています。 (出典: ゼフュロス: 国立西洋美術館ニュース, 第47号, 2011年. p. 4)
来歴
In the collection of Baron Penrhyn at Penrhyn Castle, North Wales, in whose collection believed to have entered in circa 1860; First recorded by Lady Alice Douglas Pennant in her ‘Catalogue of the Pictures at Penrhyn Castle and Mortimer House in 1901’, private family publication, Bangor 1902, no. 22; Recorded in the ‘Inventory and Valuation for Probate Purposes of Edward Sholto, Baron Penrhyn, at Penrhyn Castle, Bangor’, inventory compiled 1 December 1927 – 19 January 1928, by John Pritchard & Co., Bangor, p. 179, no. 22; Recorded in the ‘Inventory and Valuation for Probate Purposes of Hugh Napier, Fourth Baron Penrhyn’, compiled December 1949 – January 1950, by John Pritchard & Co., Bangor, p. 112, as no. 22; Private collection, England; Purchased by the NMWA, 2010.
展覧会歴
- 2012
- ユベール・ロベール―時間の庭―, 国立西洋美術館 企画展示室, 2012年3月6日-2012年5月20日, cat. no. 13
- 2019
- 古代への情熱:18世紀イタリア・考古学と芸術の出会い, 静岡県立美術館, 2019年10月2日-2019年11月17日, cat. no. 45
文献歴
- 1901
- Catalogue of the Pictures at Penrhyn Castle and Mortimer House. Private publication, 1901
- 1928
- Inventory and Valuation for Probate Purposes of Edward Sholto, Baron Penrhyn, at Penrhyn Castle, Bangor, inventory compiled 1 December 1927 - 19 January 1928, by John Pritchard & Co., Bangor, p. 179, no. 22.
- 1950
- Inventory and Valuation for Probate Purpose of Hugh Napier, Forth Baron Penrhyn, compiled December 1949 - January 1950, by John Pritchard & Co., Bangor, p. 112, as no. 22.
- 2012
- 国立西洋美術館報. No. 45 (Apr. 2010-Mar. 2011), 2012, 高梨光正. 新収作品. pp. 8-12, 新収作品一覧. p. 55, repr.
- 2012
- ユベール・ロベール―時間の庭 (exh. cat.). 国立西洋美術館; 福岡市美術館; 静岡県立美術館; 東京新聞編. [東京/ 福岡/ 静岡], 国立西洋美術館: 西洋美術振興財団; 福岡市美術館; 静岡県立美術館; 東京新聞, 2012, pp. 74-75, 304, cat. no. 13, col. repr.
- 2013
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 62, col. repr.
- 2019
- 古代への情熱:18世紀イタリア・考古学と芸術の出会い(exh. cat.). 静岡, 静岡県立美術館, c2019, cat. no. 45, col. repr.
- 2021
- 山形で考える西洋美術|高岡で考える西洋美術—「ここ」と「遠く」が触れるとき (exh. cat.). 新藤淳責任編集. 東京, 国立西洋美術館, 2021, pp. 89, 180, cat. no. Y2_50 | T2_53, col. repr.
On Display
An Architectural Capriccio of the Roman Forum with Philosophers and Soldiers among Ancient Ruins, including the Arch of Janus Quadrifrons, the Sarcophagus of Santa Constanza, the Farnese Hercules and the Cincinnatus
Date | ca. 1745-50 |
---|---|
Materials and Techniques | oil on canvas, in a carved and gilt wood frame |
Size(cm) | 98.4 x 135 |
Category | Paintings |
Collection Number | P.2010-0001 |
Provenance
In the collection of Baron Penrhyn at Penrhyn Castle, North Wales, in whose collection believed to have entered in circa 1860; First recorded by Lady Alice Douglas Pennant in her ‘Catalogue of the Pictures at Penrhyn Castle and Mortimer House in 1901’, private family publication, Bangor 1902, no. 22; Recorded in the ‘Inventory and Valuation for Probate Purposes of Edward Sholto, Baron Penrhyn, at Penrhyn Castle, Bangor’, inventory compiled 1 December 1927 – 19 January 1928, by John Pritchard & Co., Bangor, p. 179, no. 22; Recorded in the ‘Inventory and Valuation for Probate Purposes of Hugh Napier, Fourth Baron Penrhyn’, compiled December 1949 – January 1950, by John Pritchard & Co., Bangor, p. 112, as no. 22; Private collection, England; Purchased by the NMWA, 2010.
Exhibition History
- 2012
- Hubert Robert: Les jardins du Temps, The National Museum of Western Art, 6 March 2012 - 20 May 2012, cat. no. 13
- 2019
- A Passion for Antiquity: Archeology and Art in the Eighteenth Century Italy, Shizuoka Prefectural Museum of Art, 2 October 2019 - 17 November 2019, cat. no. 45
Bibliography
- 1901
- Catalogue of the Pictures at Penrhyn Castle and Mortimer House. Private publication, 1901
- 1928
- Inventory and Valuation for Probate Purposes of Edward Sholto, Baron Penrhyn, at Penrhyn Castle, Bangor, inventory compiled 1 December 1927 - 19 January 1928, by John Pritchard & Co., Bangor, p. 179, no. 22.
- 1950
- Inventory and Valuation for Probate Purpose of Hugh Napier, Forth Baron Penrhyn, compiled December 1949 - January 1950, by John Pritchard & Co., Bangor, p. 112, as no. 22.
- 2012
- Annual Bulletin of the National Museum of Western Art. No. 45 (Apr. 2010-Mar. 2011), 2012, Takanashi, Mitsumasa. New Acquisitions. pp. 8-12, List of New Acquisitions. p. 55, repr.
- 2012
- Hubert Robert: Les jardins du Temps (exh. cat.). The National Museum of Western Art; Fukuoka Art Museum; Shizuoka Prefectural Museum of Art; The Tokyo Shimbun, eds. [Tokyo/ Fukuoka/ Shizuoka], The National Museum of Western Art; Western Art Foundation; Fukuoka Art Museum; Shizuoka Prefectural Museum of Art; The Tokyo Shimbun, 2012, pp. 74-75, 304, cat. no. 13, col. repr.
- 2013
- Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 62, col. repr.
- 2019
- A Passion for Antiquity: Archeology and Art in the Eighteenth Century Italy(exh. cat.). Shizuoka, Shizuoka Prefectural Museum of Art, c2019, cat. no. 45, col. repr.
- 2021
- When Here and Afar Meet: Western Art in Yamagata/Western Art in Takaoka (exh. cat.). Shinfuji, Atsushi, ed. Tokyo, The National Museum of Western Art, Tokyo, 2021, pp. 89, 180, cat. no. Y2_50 | T2_53, col. repr.