更新日 2016.12.17 | 17 December 2016

展示中 常設展Permanent Collection

ヴィルヘルム・ハンマースホイ [1864年 - 1916年]

ピアノを弾く妻イーダのいる室内

制作年1910年
材質・技法・形状油彩、カンヴァス
寸法(cm)76 x 61.5
署名・年記右下に署名(モノグラム); VH
分類絵画
所蔵番号P.2008-0003
ピアノを弾く妻イーダのいる室内 Interior with Ida Playing the Piano

作品解説

19世紀末デンマークを代表する画家ハンマースホイは、妻イーダの後ろ姿を繰り返し描きました。二つの部屋をつなぐ扉はこちらに向かって開き、イーダが奏でるピアノの音が奥から流れてくるような効果を生んでいます。全体の構図はフェルメールの影響を受けていますが、画面は生活感に乏しく、17世紀オランダの親密な風俗画とは趣が異なります。イーダの頭上の銅版画は何が表されているかわからず、謎めいた雰囲気を高めています。 (出典: 展示室作品解説パネル)

来歴

Mr. Alexander Maitland, Edinburgh; Admiral Sir Nigel and Lady Henderson; Swedish private collector; Purchased by the NMWA, 2008.

展覧会歴

2000
Vilhelm Hammershøi, Nationalmuseum Stockholm, 2000年2月18日-2000年5月7日, (カタログ外、追加作品として展示)
2008
ヴィルヘルム・ハンマースホイ 静かなる詩情, 国立西洋美術館, 2008年9月30日-2008年12月7日, cat. no. 73
2008
Vilhelm Hammershøi, Royal Academy of Arts, London, 2008年6月24日-2008年9月7日, cat. no. 67, col. repr.
2014
非日常からの呼び声:平野啓一郎が選ぶ西洋美術の名品, 国立西洋美術館, 2014年4月8日-2014年6月15日, cat. no. 30

文献歴

1918
Michaëlis, Sophus; Bramsen, Alfred. Vilhelm Hammershøi: Kunstneren og hans voerk. København, 1918, p. 109, no. 336.
1992
Vad, Poul. Vilhelm Hammershøi and Danish Art at the Turn of the Century. Tindall, Kenneth, trans. New Haven, Yale University Press, 1992, pp. 316, 335, 457, pl. 212.
2000
Vilhelm Hammershøi (exh. cat.). Göteborgs Konstmuseum, Nationalmuseum Stockholm, 2000, pp. 140-143.
2010
国立西洋美術館年報. No. 43(Apr. 2008-Mar. 2009), 2010, 佐藤直樹. 新収作品. pp. 12-15, 新収作品一覧. p. 45. repr.
2013
国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 117, col. repr.

Page top

Vilhelm Hammershøi [1864 - 1916]

Interior with Ida Playing the Piano

Date1910
Materials/Techniquesoil on canvas
Size (cm)76 x 61.5
InscriptionsSigned lower right with monogram: VH
CategoryPaintings
Collection NumberP.2008-0003
Interior with Ida Playing the Piano

Vilhelm Hammershøi, a leading late nineteenth-century Danish artist, often created works that depict his wife Ida seen from behind. The doors separating the rooms are swung open in our direction, inviting us to imagine the sound of Ida’s piano emerging from the background. Although Vermeer’s overall influence is unmistakable, the image’s sense of unreality distinguishes it from the intimate genre painting of seventeenth-century Holland. The print seen above Ida’s head withholds its subject matter, adding to the enigmatic quality of Hammershøi’s composition. (Source: Gallery label, October 2016)

Provenance

Mr. Alexander Maitland, Edinburgh; Admiral Sir Nigel and Lady Henderson; Swedish private collector; Purchased by the NMWA, 2008.

Exhibition History

2000
Vilhelm Hammershøi, Nationalmuseum Stockholm, 18 February 2000 - 7 May 2000, (not included in the exhibiton catalogue)
2008
Vilhelm Hammershøi: The Poetry of Silence, National Museum of Western Art, Tokyo, 30 September 2008 - 7 December 2008, cat. no. 73
2008
Vilhelm Hammershøi, Royal Academy of Arts, London, 24 June 2008 - 7 September 2008, cat. no. 67, col. repr.
2014
Voices Calling from the Unusual: Hirano Keiichiro's Selection of Western Art Masterpieces, National Museum of Western Art, Tokyo, 8 April 2014 - 15 June 2014, cat. no. 30

Bibliography

1918
Michaëlis, Sophus; Bramsen, Alfred. Vilhelm Hammershøi: Kunstneren og hans voerk. København, 1918, p. 109, no. 336.
1992
Vad, Poul. Vilhelm Hammershøi and Danish Art at the Turn of the Century. Tindall, Kenneth, trans. New Haven, Yale University Press, 1992, pp. 316, 335, 457, pl. 212.
2000
Vilhelm Hammershøi (exh. cat.). Göteborgs Konstmuseum, Nationalmuseum Stockholm, 2000, pp. 140-143.
2010
Annual bulletin of the National Museum of Western Art. No. 43(Apr. 2008-Mar. 2009), 2010, Naoki Sato. New Acquisitions. pp. 12-15, List of New Acquisitions. p. 45. repr.
2013
Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 117, col. repr.

Page top