更新日 2024.03.12 | 12 March 2024
展示中 常設展 | Permanent collection
展示中
Richard Wilson
1713/1714 - 1782
ティヴォリの風景(カプリッチョ) Landscape Capriccio with Tomb of the Horatii and Curiatii, and the Villa of Maecenas at Tivoli
制作年 | 1754年 |
---|---|
材質・技法・形状 | 油彩、カンヴァス |
寸法(cm) | 99.1 x 134.5 |
署名・年記 | 右下、石の上に署名(RとWのモノグラム)、年記: RW / ROMA / 1754 |
分類 | 絵画 |
所蔵番号 | P.1998-0005 |
イギリス風景画の創始者ともいえるウィルソンは1750年代にイタリアに滞在し、クロードやデュゲの強い影響を受けた。以前は主に肖像画を制作していた彼は、このイタリア滞在を契機に専ら風景画を制作するようになった。本作品は1754年にローマで制作された。前景にはヴィア・アッピア・ヌオーヴァにある古代の英雄ホラティウス兄弟の墓、反対側にはおそらくヴィラ・メディチの彫像に基づく女性像、中景にはマエケナスの別荘が配され、古代ローマの栄華が追想されている。作品に満ちているメランコリックな調子の中には、自分たちの文化も末裔に連なることを願った当時のイギリス貴族たちの、古代文化への憧憬が認められる。(出典: デジタルギャラリー. 1999-2006)
来歴
Christie's, London, 7 June 1845; Derek Johns, London; Purchased by the NMWA, 1999.
展覧会歴
- 1982
- Richard Wilson: the landscape of reaction, Solkin, David H. ed. , Tate Gallery, London, 1982年11月3日-1983年1月2日, no. 72
- 2010
- 陰影礼讃:国立美術館コレクションによる, 国立新美術館, 2010年9月8日-2010年10月18日, cat. no. 045
- 2012
- ユベール・ロベール―時間の庭―, 国立西洋美術館 企画展示室, 2012年3月6日-2012年5月20日, cat. no. 101
- 2014
- 橋本コレクション 指輪 神々の時代から現代まで ― 時を超える輝き, 国立西洋美術館 企画展示室, 2014年7月8日-2014年9月15日, cat. no. 261
文献歴
- 1953
- Constable, W. G. Richard Wilson. London, 1953, p. 204 (as lost work).
- 2000
- 国立西洋美術館年報. No. 33 (April 1998-March 1999), 2000, 幸福 輝. 新収作品. pp. 19-20, 新収作品一覧. p. 44, col. repr.
- 2012
- ユベール・ロベール―時間の庭 (exh. cat.). 国立西洋美術館; 福岡市美術館; 静岡県立美術館; 東京新聞編. [東京/ 福岡/ 静岡], 国立西洋美術館: 西洋美術振興財団; 福岡市美術館; 静岡県立美術館; 東京新聞, 2012, pp. 204-205, 308, cat. no. 101, col. repr.
- 2013
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 67, col. repr.
On Display
Landscape Capriccio with Tomb of the Horatii and Curiatii, and the Villa of Maecenas at Tivoli
Date | 1754 |
---|---|
Materials and Techniques | oil on canvas |
Size(cm) | 99.1 x 134.5 |
Inscriptions | Signed (R and W in monogram) and dated lower right on the masonry: RW / ROMA / 1754 |
Credit Line | Purchased |
Category | Paintings |
Collection Number | P.1998-0005 |
Wilson stayed in Italy during the 1750s and was strongly influenced by Claude Lorraine and Gaspard Dughet. The foreground shows the tombs of the Horatii, three brothers who are heroes in Roman history, in Via Appia Nuova. Opposite them is a female statue probably based on a statue in the Villa Medici. Portrayed in the middle ground is the villa of Maecenas, recalling the glory of ancient Rome. The melancholic tone in this painting implies the yearning for ancient culture by the British aristocracy of the time, who were keen to be a scion of such civilization. (Source: The Digital Gallery. 1999-2006)
Provenance
Christie's, London, 7 June 1845; Derek Johns, London; Purchased by the NMWA, 1999.
Exhibition History
- 1982
- Richard Wilson: the landscape of reaction, Solkin, David H. ed., Tate Gallery, London, 3 November 1982 - 2 January 1983, no. 72
- 2010
- SHADOWS: Works from the National Museums of Art, The National Art Center, Tokyo, 8 September 2010 - 18 October 2010, cat. no. 045
- 2012
- Hubert Robert: Les jardins du Temps, The National Museum of Western Art , 6 March 2012 - 20 May 2012, cat. no. 101
- 2014
- The Rings from The Hashimoto Collection of The National Museum of Western Art, The National Museum of Western Art, 8 July 2014 - 15 September 2014, cat. no. 261
Bibliography
- 1953
- Constable, W. G. Richard Wilson. London, 1953, p. 204 (as lost work).
- 2000
- New Acquisitions. Annual bulletin of the National Museum of Western Art. no. 33 (Apr. 1998-Mar. 1999), 2000, Kofuku, Akira. New Acquisitions. pp. 19-20, List of New Acquisitions. p. 44, col. repr.
- 2012
- Hubert Robert: Les jardins du Temps (exh. cat.). The National Museum of Western Art; Fukuoka Art Museum; Shizuoka Prefectural Museum of Art; The Tokyo Shimbun, eds. [Tokyo/ Fukuoka/ Shizuoka], The National Museum of Western Art; Western Art Foundation; Fukuoka Art Museum; Shizuoka Prefectural Museum of Art; The Tokyo Shimbun, 2012, pp. 204-205, 308, cat. no. 101, col. repr.
- 2013
- Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 67, col. repr.