更新日 2024.02.26 | 26 February 2024
展示中 常設展 | Permanent collection
展示中
Pietro Longhi
1702 - 1785
不謹慎な殿方 The Indiscreet Gentleman
制作年 | 1740年頃 |
---|---|
材質・技法・形状 | 油彩、カンヴァス |
寸法(cm) | 60 x 50 |
分類 | 絵画 |
所蔵番号 | P.1998-0004 |
ピエトロ・ロンギこと、本名ピエトロ・ファルカは、ヴェネツィアの18世紀という、あまり刺激的ではない世界での生活の一場面を主に描いた画家である。中央の女性の姿は、当時流行していた「虱取り」のポーズからヒントを得ている。「虱取り」のイメージとこの若い女性の仕草を重ね合わせながら、何をしているのかと疑問をもつ我々は、実は画中の紳士と同じ視線をたどってしまう。そうした行儀の悪さを、女中がたしなめてくれる。ロンギは、老若男女、身分の貴賤を問わず、彼はいつも人間に優しい眼差しを向けている。ロンギの作品は、我々の目の前に、自然な態度で18世紀ヴェネツィアの世界を見せてくれる。(出典: デジタルギャラリー. 1999-2006)
来歴
Palazzo Papadopoli, Venice; Riccio Collection, Florence; with Adrian Ward Jackson, 1977; The Trustees of the British Rail Pension Fund; Purchased by the NMWA, 1999.
展覧会歴
- 2015
- NO MUSEUM, NO LIFE?:これからの美術館事典:国立美術館コレクションによる展覧会, 東京国立近代美術館, 2015年6月16日-2015年9月13日, cat. no. B-3
- 2017
- もっと知りたい名画の世界 よそおいの200年, ヤマザキマザック美術館, 2017年4月22日-2017年8月27日, col. repr.
文献歴
- 1956
- Valcanover, F. Pietro Longhi. Paragone. no. 73, 1956, no. 73, p. 24.
- 1956
- Moschini, V. Pietro Longhi. Milano, 1956, pp. 17-18, fig. 4.
- 1960
- Pallucchini, R. La pittura veneziana del settecento. Venezia-Roma, 1960, p. 181, figs. 462 & 463.
- 1969
- Pignatti, T. Pietro Longhi. London, 1969 (original Italian ed. Venice 1968), p. 75, pl. 85.
- 1974
- Pignatti, T. L'opera completa di Pietro Longhi. Milano, 1974, pp. 89-90, no. 50.
- 2000
- 国立西洋美術館年報. No. 33 (April 1998-March 1999), 2000, 高梨光正. 新収作品. pp. 17-19, 新収作品一覧. p. 44, col. repr.
- 2013
- 国立西洋美術館名作選. 東京, 西洋美術振興財団, 2013, no. 58, col. repr.
- 2017
- もっと知りたい名画の世界:よそおいの200年 (exh. cat.). 坂上しのぶ編. 名古屋, ヤマザキマザック美術館, 2017, p. 26, col. repr.
On Display
The Indiscreet Gentleman
Date | c. 1740 |
---|---|
Materials and Techniques | oil on canvas |
Size(cm) | 60 x 50 |
Credit Line | Purchased |
Category | Paintings |
Collection Number | P.1998-0004 |
Pietro Longhi (born Pietro Falca) specialized mainly in pictures of everyday scenes of the rather unstimulating life of 18th century Venice. The way the woman at the centre is posing was inspired by the "louse picking" posture, which was in vogue in those days. While overlapping the image of "picking lice" and this young woman's pose, we cannot help wondering what she is up to and consequently end up glancing in the same manner as the gentlemen in the picture. The maid reproves us for such bad manners. Irrespective of age, sex, or class, Longhi always regarded the humans in a tender manner. Longhi's works show us the 18th century Venetian world in a natural way. (Source: The Digital Gallery. 1999-2006)
Provenance
Palazzo Papadopoli, Venice; Riccio Collection, Florence; with Adrian Ward Jackson, 1977; The Trustees of the British Rail Pension Fund; Purchased by the NMWA, 1999.
Exhibition History
- 2015
- NO MUSEUM, NO LIFE?: Art-Museum Encyclopedia to Come: From the Collections of the National Museums of Art, The National Museum of Modern Art, Tokyo, 16 June 2015 - 13 September 2015, cat. no. B-3
- 2017
- History of Costume from the 17 Century to Early 20 Century in France, The Yamazaki Mazak Museum of Art, 22 April 2017 - 27 August 2017, col. repr.
Bibliography
- 1956
- Valcanover, F. Pietro Longhi. Paragone. no. 73, 1956, no. 73, p. 24.
- 1956
- Moschini, V. Pietro Longhi. Milano, 1956, pp. 17-18, fig. 4.
- 1960
- Pallucchini, R. La pittura veneziana del settecento. Venezia-Roma, 1960, p. 181, figs. 462 & 463.
- 1969
- Pignatti, T. Pietro Longhi. London, 1969 (original Italian ed. Venice 1968), p. 75, pl. 85.
- 1974
- Pignatti, T. L'opera completa di Pietro Longhi. Milano, 1974, pp. 89-90, no. 50.
- 2000
- Annual Bulletin of the National Museum of Western Art. No. 33 (April 1998-March 1999), 2000, Takanashi, Mitsumasa. New Acquisitions. pp. 17-19, List of New Acquisitions. p. 44, col. repr.
- 2013
- Masterpieces: The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The Western Art Foundation, 2013 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 58, col. repr.
- 2017
- History of Costume from the 17 Century to Early 20 Century in France (exh. cat.). Sakagami, Shinobu, ed. Nagoya, The Yamazaki Mazak Museum of Art, 2017, p. 26, col. repr.