更新日 2019.12.11 | 11 December 2019

展示中 常設展Permanent collection

ギュスターヴ・クールベ[オルナン, 1819年 - ラ・トゥール・ド・ペイル, 1877年]

眠れる裸婦

制作年1858年
材質・技法・形状油彩、カンヴァス
寸法(cm)50 x 64
署名・年記左下に署名、年記: .. 58 Gustave Courbet
Standard ref.Fernier 228
分類絵画
所蔵番号P.1996-0001
眠れる裸婦 Sleeping Nude

作品解説

19世紀には、サロンなど公の場に展示される裸婦は、極度に理想化されたプロポーションと滑らかに仕上げられたテクスチュアを与えられ、直接的な官能性を隠蔽するべく、神話やオリエントといった設定に置かれていた。しかしその一方で、個人の寝室向けに制作されたいわゆる「閨房画」や版画では、エロティックな行為や娼婦のイメージがあからさまに描かれることも少なくなかった。クールベなどは、こうした裸婦を取り巻く二重構造を敢えて破壊するかのように、しばしばサロンに理想化されない「醜い」裸婦を出品して、物議を醸したのである。 《眠れる裸婦》は、窓辺の寝台で眠る裸婦を描いた閨房画だが、ジョルジョーネやティツィアーノ以来のヴェネツィア派の「風景の中の裸婦」の系譜に属するとされてきた。しかし、ここでは、寝室の裸婦という私的な情景が、画家の故郷フランシュ=コンテ地方の風景が見える窓辺に置かれることで、田園のヴィーナスなどとは異なる現実性が強調され、観者はこの裸婦のいる寝室という私的な空間を覗いているのだということを強く意識させられることになる。しかも窓にはカーテンが掛けられ、寝台を取り巻く赤い天蓋が裸婦を提示してみせるように、窓の風景もまた提示されている。クールベがその作品中でしばしば裸婦と風景とを同一視する傾向を見せていることを考えれば、室内の裸婦と窓外の風景とは、共に男性たる観者の眼差しにさらされていることになり、相互にその眼差しの効果を高めていると考えられよう。 田園の中でまどろむヴィーナスに淵源を持つこの《眠れる裸婦》は、裸婦と風景とが窓によって繋がれたことにより、神話性をはぎ取られ、窃視的な効果を高められたのみならず、自然と女性両方への観者の欲望が呼応し合う性格を帯びることになったに違いない。このあとクールベは、この作品と同じように窓の前の寝台に横たわる裸婦を繰り返し描くことになる。(出典:国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館, 2006. cat. no. 63)

来歴

Bischoffsheim Collection, 1882; Henri Garnier Collection; sold at auction through Galerie Georges Petit, Paris, 3-4 December 1894, no. 19; Monsieur Desfosses; sold at auction in Paris, 26 April 1899, no. 21; Monsieur Ernst Cognacq; Gabriel Cognacq; sold Galerie Charpentier, Paris, 14 May 1952, no. 35; Malborough Fine Art, London; Private Collection (Long loan to the Metropolitan Museum of Art, New York); Purchased by the NMWA, 1997.

展覧会歴

1882
Exposition des œuvres de Gustave Courbet, Ecole nationale des beaux-arts, Paris, 1882年5月-1882年5月, no. 32
1910
Exposition de chefs-d'oeuvre de l'école française vingt peintures du XIXè siècle, Galeries Georges Petit, Paris, 1910年5月2日-1910年5月31日, no. 30
1923
L'art français au service de la science française: exposition d'oeuvres d'art des XVIIIe, XIXe et XXe siècles au profit du Comité national d'aide de la recherche scientifique, 1923年4月25日-1923年5月15日, no. 176
1937
Exposition Gustave Courbet, (1819-1877) , Galerie Paul Rosenberg, Paris, 1937年5月4日-1937年5月29日, no. 8
1937
Chefs-d'oeuvre de l'art français, Palais National des Arts, Paris, 1937年-1937年, p. 10 (in the supplement to the catalogue)
1949
Courbet: exposition du 130e anniversaire de sa naissance, Galerie Alfred Daber, Paris, 1949年6月10日-1949年7月9日, no. 8
1953
Gustave Courbet 1819-1877, Marborough Fine Art, London, 1953年5月-1953年6月, no. 11, pp. 30-31, color repr. (under the title, Femme couchée - Le Repos)
1953
Important French Masters, Marborough Fine Art, London, 1953年2月-1953年3月, no. 5, repr. p. 4. (under the title, Femme couchée - Le Repos)
1977
Gustave Courbet: 1819-1877, Grand Palais, Paris, 1977年9月30日-1978年1月2日, cat. no. 58, p. 150, repr.
1978
Gustave Courbet: 1819-1877, Royal Academy of Arts, London, 1978年1月19日-1978年3月19日, cat. no. 55, p. 135, repr.
1996
Courbet, l'amour ..., Musée Gustave Courbet, Ornans, 1996年-1996年, 夏, cat. no. 25, pp. 69, 130, repr.
1997
素材と表現: 国立西洋美術館所蔵作品を中心に, 国立国際美術館, 1997年4月17日-1997年6月22日, cat. no. 16
2005
常設展, ナント美術館, 2005年3月8日-2005年5月29日
2009
フランス絵画の19世紀, 島根県美術館, 2009年3月6日-2009年5月31日, 横浜美術館, 6月12日-8月31日, cat. no. 38, col. repr.
2015
NO MUSEUM, NO LIFE?:これからの美術館事典:国立美術館コレクションによる展覧会, 東京国立近代美術館, 2015年6月16日-2015年9月13日, cat. no. N-2
2017
シャセリオー展:19世紀フランス・ロマン主義の異才, 国立西洋美術館, 東京, 2017年2月28日-2017年5月28日, cat. no. 49.

文献歴

1897
Estignard, Alexandre. Courbet sa Vie et ses Œuvres. Besançon, 1897, p. 188.
1905
Meier-Grafe, Julius. Corot und Courbet. 1905, illus. p. 171 (under the title «Le Repos» and the date 1855).
1929
Léger, Charles. Courbet. Paris, 1929, (Collection Maîtres d'Autrefois), p. 84.
1952
Bulletin: Les Amis de Gustave Courbet, 1952, no. 11.
1977
Fernier, Robert. La Vie et l'Œuvre de Gustave Courbet, Catalogue raisonné. tome 1, 1819-1865, Peintures, Geneva, 1977, no. 228, p. 140, illus. p. 141.
1980
Callen, Anthea. Courbet. London, 1980, no. 45, illus. p. 77.
1987
Courtion, Pierre. Tout l'Œuvre peint de Courbet. Paris, 1987, no. 221, p. 84, illus. p. 88.
1997
国立西洋美術館年報. No. 31 (April 1996-March 1997), 1997, 喜多崎 親. 新収作品. pp. 9-11, 新収作品一覧. p. 24, col. repr.
1998
喜多崎 親. 見せられる裸婦と風景 クールベの《眠れる裸婦》に見る眼差しの換喩. 国立西洋美術館研究紀要. No. 2, 1998, pp. 53-73, repr. [with English Abstract]
2006
国立西洋美術館名作選. 東京, 国立西洋美術館; 東京, 西洋美術振興財団, 2006, no. 63, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 63, col. repr.

Page top

Gustave Courbet [Ornans, 1819 - La Tour-de-Peilz, 1877]

Sleeping Nude

Date1858
Materials/Techniquesoil on canvas
Size (cm)50 x 64
InscriptionsSigned and dated lower left: .. 58 Gustave Courbet
Credit LinePurchased
Standard ref.Fernier 228
CategoryPaintings
Collection NumberP.1996-0001
Sleeping Nude

The paintings of nude women displayed in public venues such as the Salon were given the most ideal proportions and a smooth skin surface, and placed in some mythological or Oriental context in order to sublimate the purely carnal nature of the image. Conversely, quite a few paintings or prints for private display in individual's bedrooms were created with either erotic images of women or erotic acts. Courbet sought to disrupt this dual standard for images of nudes by frequently entering nudes in the Salon that had not been idealized, so-called "ugly" nudes. Sleeping Nude is one of these bedroom pictures depicting a woman asleep on a bed by a window, and thus can be placed in the lineage of the "nudes in a landscape" genre created by the Venetian school, starting with Giorgione and Titian. However, here the private scene of a nude woman in a bedroom and the view out the window reminiscent of the painter's home town in the Franche-Comté region makes the image much more realistic than a Venus set in a pastoral scene. Consequently, the viewer is made strongly aware that he or she is peeping into a private space, a bedroom in which a nude woman is sleeping. The curtains hung in the window and the red bed curtains seem to frame the nude, while also revealing the landscape. Considering that Courbet frequently displayed a tendency to consider his landscapes and nudes in the same terms, clearly it can be thought that both the nude woman in the interior and the landscape outside were directed at the male gaze, and the combination mutually heightens the effects of that gaze. Sleeping Nude derives originally from images of Venus in a pastoral scene, and here the window connects the two. In spite of the fact that this strips away the mythological nature of the work and heightens the sense of secrecy, undoubtedly the painting is in tune with the viewer's joint desire for nature and the woman. Courbet later created a number of other works, as here, depicting nude women lying on beds before windows. (Source: Masterpieces of the National Museum of Western Art, Tokyo, 2009, cat. no.63)

Provenance

Bischoffsheim Collection, 1882; Henri Garnier Collection; sold at auction through Galerie Georges Petit, Paris, 3-4 December 1894, no. 19; Monsieur Desfosses; sold at auction in Paris, 26 April 1899, no. 21; Monsieur Ernst Cognacq; Gabriel Cognacq; sold Galerie Charpentier, Paris, 14 May 1952, no. 35; Malborough Fine Art, London; Private Collection (Long loan to the Metropolitan Museum of Art, New York); Purchased by the NMWA, 1997.

Exhibition History

1882
Exposition des œuvres de Gustave Courbet, Ecole nationale des beaux-arts, Paris, 1882 - 1882, no. 32
1910
Exposition de chefs-d'oeuvre de l'école française vingt peintures du XIXè siècle, Galeries Georges Petit, Paris, 2 May 1910 - 31 May 1910, no. 30
1923
L'art français au service de la science française: exposition d'oeuvres d'art des XVIIIe, XIXe et XXe siècles au profit du Comité national d'aide de la recherche scientifique, 25 April 1923 - 15 May 1923, no. 176
1937
Exposition Gustave Courbet, (1819-1877) , Galerie Paul Rosenberg, Paris, 4 May 1937 - 29 May 1937, no. 8
1937
Chefs-d'oeuvre de l'art français, Palais National des Arts, Paris, 1937 - 1937, p. 10 (in the supplement to the catalogue)
1949
Courbet: exposition du 130e anniversaire de sa naissance, Galerie Alfred Daber, Paris, 10 June 1949 - 9 July 1949, no. 8
1953
Gustave Courbet 1819-1877, Marborough Fine Art, London, 1953 - 1953, no. 11, pp. 30-31, color repr. (under the title, Femme couchée - Le Repos)
1953
Important French Masters, Marborough Fine Art, London, 1953 - 1953, no. 5, repr. p. 4. (under the title, Femme couchée - Le Repos)
1977
Gustave Courbet: 1819-1877, Grand Palais, Paris, 30 September 1977 - 2 January 1978, cat. no. 58, p. 150, repr.
1978
Gustave Courbet: 1819-1877, Royal Academy of Arts, London, 19 January 1978 - 19 March 1978, cat. no. 55, p. 135, repr.
1996
Courbet, l'amour ..., Musée Gustave Courbet, Ornans, 1996 - 1996, été, cat. no. 25, pp. 69, 130, repr.
1997
Expressiveness of Materials, National Museum of Art, Osaka, 17 April 1997 - 22 June 1997, cat. no. 16
2005
Museum Collection, Musée des Beaux-Arts de Nantes, 8 March 2005 - 29 May 2005
2009
Le peinture française du XIXe siècle : académisme et modernité, Shimane Art Museum, 6 March 2009 - 31 May 2009, Yokohama Museum of Art, 12 June-31 August, cat. no. 38, col. repr.
2015
NO MUSEUM, NO LIFE?: Art-Museum Encyclopedia to Come: From the Collections of the National Museums of Art, The National Museum of Modern Art, Tokyo, 16 June 2015 - 13 September 2015, cat. no. N-2
2017
Théodore Chassériau: parfum exotique, The National Museum of Western Art, Tokyo, 28 February 2017 - 28 May 2017, cat. no. 49.

Bibliography

1897
Estignard, Alexandre. Courbet sa Vie et ses Œuvres. Besançon, 1897, p. 188.
1905
Meier-Grafe, Julius. Corot und Courbet. 1905, illus. p. 171 (under the title «Le Repos» and the date 1855).
1929
Léger, Charles. Courbet. Paris, 1929, (Collection Maîtres d'Autrefois), p. 84.
1952
Bulletin: Les Amis de Gustave Courbet, 1952, no. 11.
1977
Fernier, Robert. La Vie et l'Œuvre de Gustave Courbet, Catalogue raisonné. tome 1, 1819-1865, Peintures, Geneva, 1977, no. 228, p. 140, illus. p. 141.
1980
Callen, Anthea. Courbet. London, 1980, no. 45, illus. p. 77.
1987
Courtion, Pierre. Tout l'Œuvre peint de Courbet. Paris, 1987, no. 221, p. 84, illus. p. 88.
1997
Annual Bulletin of the National Museum of Western Art. No. 31 (April 1996-March 1997), 1997, Kitazaki, Chikashi. New Acquisitions. pp. 9-11, List of New Acquisitions. p. 24, col. repr.
1998
Kitazaki, Chikashi. Displayed Nude and Landscape, Metonymy of the Gaze in Courbet's Sleeping Nude. Journal of the National Museum of Western Art, Tokyo. no. 2, 1998, pp. 53-73, repr. [with English Abstract]
2006
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2006 (Japanese, preface in Japanese and English), no. 63, col. repr.
2009
Masterpieces of The National Museum of Western Art, Tokyo. Tokyo, The National Museum of Western Art; Tokyo, The Western Art Foundation, 2009, no. 63, col. repr.

Page top